Stor efterspørgsel på ladestandere i sommerlandet

Lige nu valfarter mange feriegæster og turister til de danske sommerferie-områder, og det skaber stor efterspørgsel på ladestandere til elbiler. Hos OK oplever man en massiv stigning i forbruget på ladestanderne i de populære feriebyer, hvilket understreger vigtigheden af et stærkt ladenetværk

Foto: Shutterstock.

Sommerferien er på sit højeste, og det er tydeligt at mærke i de populære feriebyer rundt i hele landet. De danske sommerferie-områder er fyldt med glade feriegæster og turister, der er ankommet i elbil, og som gerne vil have strøm på bilen så tæt ved deres feriedestination som muligt.

”I OK oplever vi en stor stigning i brugen af vores ladestandere i sommerlandet. Antallet af opladninger er steget massivt i sommerferie-områderne, som fx langs Vestkysten, på de danske øer, i Søhøjlandet og i Nordjylland,” siger Thor Folmann Krarup, OK’s e-mobilitetschef.

OK har fx 10 ladepunkter i Løkken, der er en af de mest besøgte feriebyer i Nordjylland. Sammenligner man fx uge 26, lige før sommerferien, med uge 30 i højsæsonen, er det gennemsnitlige forbrug i kWh over 10-doblet på ladestanderne i Løkken. Det understreger vigtigheden af ladestandere i sommerferie-områderne.

En stærk ladeinfrastruktur er nødvendig

Det er blevet nemmere at være elbilist i Danmark, men der kommer hele tiden flere elbiler på vejene, og derfor er der fortsat et stort behov for at udvide ladeinfrastrukturen.

"Det går den rigtige vej i forhold til udrulningen, men i sommermånederne er det tydeligt, at der er flere om ladestanderne i de populære feriebyer. Vi følger brugen af vores ladestandere meget tæt og udvider løbende kapaciteten på de enkelte lokationer," siger Thor Folmann Krarup.

Midt i højsæsonen er det langt fra kun danske nummerplader, der holder i indkørsler til sommerhuse og andre ferieboliger. Der er mange biler med både tyske, svenske og norske flag på nummerpladen.

"Mange turister vil gerne holde sommerferie i Danmark, og en betydelig del af dem kommer også hertil i elbil. Derfor er der et øget behov for opladningsmuligheder, og det forklarer blandt andet den store stigning i forbruget på vores ladestandere," siger Thor Folmann Krarup og fortsætter: "Det kan være en rigtig god idé for sommerhusudlejere at etablere en ladeboks ved ferieboligen. For mange gæster er det efterhånden et kriterie, der kan være afgørende for valget af bolig, da det både er nemt og bekvemt med opladning på hjemmeadressen."

Rikke Bue LaumarkKommunikationskonsulent

ribl@ok.dk

Åbningsfest: Nu åbner rastepladsen Storkereden i en ny og moderne udgave6.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På baggrund af en samarbejdsaftale med Vejdirektoratet har OK etableret lynladere ved rastepladserne Storkereden og Lærkereden langs Helsingørmotorvejen samt overtaget driften af Storkeredens forhenværende café og kiosk. Det hele er snart på plads, og det markeres med en officiel åbningsfest af den nye OK Plus-butik og tilhørende ladepark ved Storkereden fredag den 14. juni klokken 10.00-15.00