Landdistrikter til Erhvervsminister: Der er brug for et servicetjek af statsgaranti på boliglån

Selvom ordningen for statsgaranti på boliglån har været tilgængelig i to år, er det fortsat kun to boligkøbere, som har opnået et boligkøb med statsgaranti. Landdistrikternes Fællesråd efterlyser politisk handling fra erhvervsministeren, Morten Bødskov, for at tilrette og justere statsgarantiordningen, så den reelt kommer til at virke der, hvor der er brug for den og så flere kan købe deres drømmebolig i landdistrikterne.

Mads Krabbe

Boligkøbere i landdistrikterne blev med ordningen for statsgaranti på boliglån stillet i udsigt, at de kunne få et boliglån med statsgaranti på den del af lånet, som ligger mellem 60 og 90 procent af boligens værdi. To år efter ordningens ikrafttræden er det stadig kun to boligkøbere, som har opnået et boligkøb med en statsgaranteret finansiering.

- Det, vi hører fra borgerne og ejendomsmæglerne, er, at kendskabet til ordningen er meget begrænset. Meget få har hørt om muligheden i medierne, og ellers er det ikke en ordning, som de bliver præsenteret for i forbindelse med overvejelser om boligkøb i et landområde. Det er problematisk, udtaler Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.

Ordningen bliver ikke tilbudt til interesserede boligkøbere
Formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, udtrykker stor bekymring over, at ordningen ikke fungerer godt nok og derfor ikke bliver tilbudt til interesserede boligkøbere. Potentielle boligkøbere kan ikke købe deres drømmebolig, og boligen må fortsat stå til salg.

- Vi ved, at der er interesserede boligkøbere, som får afslag på finansiering af boligkøb i landdistrikterne, selvom de har orden i økonomien. En del vejledes i retning af dyrere boligkøb i lidt større byer, hvor omsætningen af boliger er større. Det giver ingen mening, når vi har en statsgaranteret boliglånsordning, der netop er målrettet landdistrikterne og skal gøre det lettere at købe en bolig i yderområderne, siger Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd og fortsætter:

- Det er urimeligt for de interesserede boligkøbere, som gerne vil flytte i boliger og landejendomme i landsbyer og på landet, at de ikke kan købe deres drømmebolig. Det holder boligsælgerne i et jerngreb, ødelægger bosætningen i mange landsbyer og landområder og prikker til urbaniseringen. Derfor er finansieringsmuligheder til boliger og landejendomme i landdistrikterne afgørende.

Der er behov for politisk handling
Regeringen skriver i regeringsgrundlaget, at regeringen vil permanentgøre og forbedre statsgarantien for boligkøb i yderområderne, så det ikke er postnummeret, der står i vejen for at få et boliglån.

- Vi har en klar forventning om, at regeringen vil leve op til sit regeringsgrundlag, både i forhold til permanentgørelse, men også om målet om et land i bedre geografisk balance. Det kræver, at erhvervsminister Morten Bødskov kommer i arbejdstøjet nu og indkalder alle relevante parter for at få ordningen tilpasset og gjort permanent. Erhvervsministeren skrev i et svar til Folketinget i 2023, at der var overvejelser i gang, men vi har ikke tid til at vente længere, og de folk, som kontakter os med låneproblemer til boligkøb, skal heller ikke vente længere, afslutter Steffen Damsgaard.

For uddybende kommentarer:
Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 5174 0062.

Kun hver fjerde starter på en videregående uddannelse uden for de største byer26.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

75 pct. af de studerende starter i år på en videregående uddannelse i en af de fire største universitetsbyer. Landdistrikternes Fællesråd kalder udviklingen alarmerende, da fordelingen kun har ændret sig marginalt på trods af udflytning og nye uddannelsesudbud uden for de største byer. Organisationen opfordrer til nye tiltag, herunder at SU’en forhøjes med op til 60 pct. til studerende på videregående uddannelser i de mindre studiebyer.

Landdistrikterne: Fjernvarmeaftale svigter borgeres mulighed for at vælge andre kollektive varmeløsninger8.7.2024 07:01:00 CEST | Pressemeddelelse

Fjernvarme kan være på vej mod en udfasning i mange landdistrikter, som følge af ny fjernvarmeaftale. Samtidig giver aftalen ikke kommunerne direkte mulighed for at sikre finansieringen af andre kollektive varmeforsyningsløsninger, såsom termonet. Formand for Landdistrikternes Fællesråd savner en minister, der kommer ud og oplever virkeligheden i landdistrikterne.

Landdistrikterne: Prisloft presser fjernvarme i landdistrikterne og lader de svageste i stikken med højere varmeregninger2.7.2024 10:31:27 CEST | Pressemeddelelse

Ny politisk aftale kan være vejen mod afvikling af mange små forbrugerejede fjernvarmeværker i landdistrikterne. De stærkeste borgere vil vælge alternativer, mens de svageste kunder kan blive stavnsbundet til fjernvarmeværker på vej mod konkurs. Landdistrikternes Fællesråd efterlyser svar på, hvem der skal dække tabet, og hvor de tusindvis af mindre bemidlede borgere skal få varme fra, når fjernvarmeværker går konkurs.