Simpel regelændring kan reducere flytrafikkens klimapåvirkning markant

Simpel regelændring kan reducere flytrafikkens klimapåvirkning mellem 5-10 procent i løbet af få år!
Med et fælles udspil fra Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark, der bl.a. repræsenterer de to største danske raffinaderier, efterlyses strengere krav til aromatindhold i flybrændstoffer. En simpel tilpasning kan reducere luftfartens klimapåvirkning med 5-10 procent allerede inden for få år, hvilket svarer til 200 - 300.000 tons CO2.
Flysektoren står over for en betydelig omstilling de kommende årtier, hvor de fossile flybrændstoffer på sigt helt skal erstattes med alternativer som eFuels, baseret på vind og sol, så flytrafikken bliver klimaneutral.
Men allerede nu kan man ved hjælp af eksisterende teknologier gøre et markant indhug i klimapåvirkningen fra fly. Ud over flyenes direkte CO2-effekt ved afbrænding af fossile brændstoffer vurderes det nemlig, at op mod to tredjedele af flys samlede klimapåvirkning kommer fra de såkaldte non-CO2-effekter, der bl.a. kommer fra kondensstriber (”flystriber”). Det er især et problem for de lange internationale flyvninger.
Klimapåvirkningen fra flytrafikken kan dog nedsættes betragteligt, hvis indholdet af aromatiske forbindelser i brændstoffet minimeres til det nuværende minimumsniveau på 8 procent. Det svarer til en halvering af aromatindholdet i dagens brændstof.
Derfor foreslår Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark i et nyt fælles udspil, at der indføres et nationalt krav til de anvendte flybrændstoffer om lavere aromatindhold. Det vil nemlig mindske de såkaldte non-CO2-effekter fra kondensstriber, som står for størstedelen af flys samlede klimapåvirkning.
”Forskning peger på, at en halvering af aromatindholdet, vil sænke luftfartens samlede klimabelastning med 5-10 procent. Det er altså en meget stor reduktion, som kan opnås på relativ kort sigt, uden store omkostninger og med allerede eksisterende teknologier. Derfor opfordrer vi regeringen og Folketinget til at gå foran og indføre et nationalt krav så hurtigst som muligt,” siger Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
Også Drivkraft Danmark, der blandt andet repræsenterer brændstofleverandører, PtX-producenter og altså Danmarks to største raffinaderier, ser store muligheder i at tilpasse eksisterende processer som et skridt på vejen mod 100 procent eFuels-baserede flybrændstoffer:
”Aromatindholdet i flybrændstoffer kan både reduceres ved at iblande syntetiske flybrændstoffer og ved at tilføre mere brint i produktionen af de fossile flybrændstoffer, der anvendes i dag. Den sidste metode kan allerede implementeres på kort sigt med en tilpasning eksisterende anlæg på raffinaderierne. Med dette initiativ kan vi tage et markant skridt i den rigtige retning med reduktioner, der allerede kan levere om få år", forklarer Michael Mücke Jensen, Teknik- og miljøchef i Drivkraft Danmark.
Man bør også kigge på et fortrængningskrav
De to organisationer foreslår samtidig, at der indføres et CO2-fortrængningskrav til leverandørerne af flybrændstoffer – ligesom man kender det fra vejtransporten. Her skal fokus især være på eFuels, som er den langsigtede løsning. Samtidig bør midler fra den nye flyafgift bruges til at understøtte udviklingen af grønnere flybrændstoffer:
”Vi så meget gerne at alle pengene fra den vedtagne flyafgift gik til udvikling af fremtidens grønne brændstoffer. Dermed mener vi både, at der bør fokuseres på at sænke aromatindholdet her og nu samt fokuseres på at få produktion af eFuels-baserede flybrændstoffer op i skala. Nu har man desværre besluttet, at halvdelen skal gå til andre ting, men så bør resten i det mindste gå til at omstille flybranchen,” slutter Jeppe Juul.
Kontakter
Anette Lykke Rasmussen
Kommunikationschef
alr@drivkraftdanmark.dk
53571747
Billeder
Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.
Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Mange elbilister betaler for meget for at oplade bilen21.10.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Alt for mange danske elbilister betaler dyrt for deres opladning, fordi de er bundet til all-inclusive ladeabonnementer, som slet ikke matcher deres forbrug. Det betyder i praksis en ekstra regning på op til 3.000 kroner om året.
Stor interesse for ny TCO-beregner til el-lastbiler3.10.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun en måned efter at Drivkraft Danmark lancerede en ny TCO-beregner i samarbejde med COWI på vidensportalen eltiltrucks.dk, har mere end 150 virksomheder og øvrige aktører i transportbranchen allerede downloadet værktøjet.
Drivkraft Danmark hilser øget synlighed omkring brændstofpriser velkommen – men efterlyser samtidigt handling for el-ladekunderne18.9.2025 14:27:57 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark hilser forslaget om øget synlighed på brændstofpriser for forbrugerne velkomment. Den samme synlighed for forbrugerne savnes dog på ellademarkedet, hvor forbrugerne er efterladt i et meget uigennemskueligt marked. F.eks. kan en dansk familie, der kører 15.000 km. om året, spare over 4.000 kr. om året ved at gå fra et abonnement med fast pris til kun at betale for den mængde el, de lader.
Ny TCO-beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler3.9.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler – en vigtig hjælp til at overvinde en af de største barrierer, som især små vognmænd står overfor.
Fjernelse af elafgift: Godt for danskerne, men løser ikke den usunde konkurrencesituation på lademarkedet21.8.2025 11:51:43 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen fjerner elafgiften i to år. Det er godt for danskerne og deres pengepung, men løser ikke elbilisternes problemer med den usunde konkurrencesituation på lademarkedet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


