Simpel regelændring kan reducere flytrafikkens klimapåvirkning markant
Simpel regelændring kan reducere flytrafikkens klimapåvirkning mellem 5-10 procent i løbet af få år!
Med et fælles udspil fra Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark, der bl.a. repræsenterer de to største danske raffinaderier, efterlyses strengere krav til aromatindhold i flybrændstoffer. En simpel tilpasning kan reducere luftfartens klimapåvirkning med 5-10 procent allerede inden for få år, hvilket svarer til 200 - 300.000 tons CO2.
Flysektoren står over for en betydelig omstilling de kommende årtier, hvor de fossile flybrændstoffer på sigt helt skal erstattes med alternativer som eFuels, baseret på vind og sol, så flytrafikken bliver klimaneutral.
Men allerede nu kan man ved hjælp af eksisterende teknologier gøre et markant indhug i klimapåvirkningen fra fly. Ud over flyenes direkte CO2-effekt ved afbrænding af fossile brændstoffer vurderes det nemlig, at op mod to tredjedele af flys samlede klimapåvirkning kommer fra de såkaldte non-CO2-effekter, der bl.a. kommer fra kondensstriber (”flystriber”). Det er især et problem for de lange internationale flyvninger.
Klimapåvirkningen fra flytrafikken kan dog nedsættes betragteligt, hvis indholdet af aromatiske forbindelser i brændstoffet minimeres til det nuværende minimumsniveau på 8 procent. Det svarer til en halvering af aromatindholdet i dagens brændstof.
Derfor foreslår Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark i et nyt fælles udspil, at der indføres et nationalt krav til de anvendte flybrændstoffer om lavere aromatindhold. Det vil nemlig mindske de såkaldte non-CO2-effekter fra kondensstriber, som står for størstedelen af flys samlede klimapåvirkning.
”Forskning peger på, at en halvering af aromatindholdet, vil sænke luftfartens samlede klimabelastning med 5-10 procent. Det er altså en meget stor reduktion, som kan opnås på relativ kort sigt, uden store omkostninger og med allerede eksisterende teknologier. Derfor opfordrer vi regeringen og Folketinget til at gå foran og indføre et nationalt krav så hurtigst som muligt,” siger Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
Også Drivkraft Danmark, der blandt andet repræsenterer brændstofleverandører, PtX-producenter og altså Danmarks to største raffinaderier, ser store muligheder i at tilpasse eksisterende processer som et skridt på vejen mod 100 procent eFuels-baserede flybrændstoffer:
”Aromatindholdet i flybrændstoffer kan både reduceres ved at iblande syntetiske flybrændstoffer og ved at tilføre mere brint i produktionen af de fossile flybrændstoffer, der anvendes i dag. Den sidste metode kan allerede implementeres på kort sigt med en tilpasning eksisterende anlæg på raffinaderierne. Med dette initiativ kan vi tage et markant skridt i den rigtige retning med reduktioner, der allerede kan levere om få år", forklarer Michael Mücke Jensen, Teknik- og miljøchef i Drivkraft Danmark.
Man bør også kigge på et fortrængningskrav
De to organisationer foreslår samtidig, at der indføres et CO2-fortrængningskrav til leverandørerne af flybrændstoffer – ligesom man kender det fra vejtransporten. Her skal fokus især være på eFuels, som er den langsigtede løsning. Samtidig bør midler fra den nye flyafgift bruges til at understøtte udviklingen af grønnere flybrændstoffer:
”Vi så meget gerne at alle pengene fra den vedtagne flyafgift gik til udvikling af fremtidens grønne brændstoffer. Dermed mener vi både, at der bør fokuseres på at sænke aromatindholdet her og nu samt fokuseres på at få produktion af eFuels-baserede flybrændstoffer op i skala. Nu har man desværre besluttet, at halvdelen skal gå til andre ting, men så bør resten i det mindste gå til at omstille flybranchen,” slutter Jeppe Juul.
Kontakter
Anette Lykke Rasmussen
Kommunikationschef
alr@drivkraftdanmark.dk
53571747
Billeder
Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.
Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Over 1250 lynladepladser klar til elbilisternes efterårsferie10.10.2024 14:31:04 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferie er lig med familiebesøg og sommerhusture. Den gode nyhed til de mange nye elbilister er, at det nu er lettere end nogensinde før at finde en lynladeplads langs de danske veje.
Ladebranchen skal sikre, at Danmark opfylder opladningskrav til el-lastbiler2.9.2024 11:53:45 CEST | Pressemeddelelse
Resultatet af et tæt samarbejde mellem ladebranchen, Vejdirektoratet og transportministeriet er i dag blevet offentliggjort. Den nye udrulningsplan bygger på, at det primært er det private marked, der skal sikre, at Danmark lever op til EU's krav om opladningsmuligheder til tung transport.
Positivt at Klimarådet har fokus på grønne brændstoffer til skibe og fly14.8.2024 12:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark oplever, at branchen er villig til at investere massivt i PtX-produktion, men det kræver samtidig politiske prioriteringer og bedre rammebetingelser. Det nytter ikke noget, at PtX-producenter, der skal bruge biogen CO2, skal konkurrere på ulige vilkår med statsstøttede projekter, der pumper CO2’en i undergrunden. Drivkraft Danmark håber derfor, at Folketinget vil udvide støtten til også at gælde CCU og PtX-produktion. Ellers bliver det meget svært at nå de mål, som Klimarådet beskriver i sin nye rapport.
Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af certificering af grønne brændstoffer sikrer anvendelsen af grøn brint i Danmark9.7.2024 09:49:29 CEST | Pressemeddelelse
Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af ISCC EU certificeringsordningen for grønne brændstoffer betyder, at en af de største barrierer for anvendelsen af grøn brint i industrien nu er fjernet. Crossbridge Energy og Drivkraft Danmark har længe været bekymret for, at Europa-kommissionen endnu ikke har godkendt certificeringsordningerne til grønne brændstoffer, så produktionen i Danmark kunne komme i gang. Med nyheden om, at Energistyrelsen har forhåndsgodkendt ISCC EU certificeringsordningen ser det ud til, at der er fundet en god overgangsløsning. Forhåndsgodkendelsen vil sikre, at vi kan komme videre med certificeringen, produktionen og anvendelsen af grøn brint inden Europa-kommissionen har godkendt certificeringsordningerne, så vi ikke forsinker den grønne omstilling af den danske industri. - Vi vil gerne rose Energistyrelsen for at lytte til vores bekymringer om de manglende certificeringsordninger og for et rigtig godt stykke arbejde med at finde en hurtig løsning for industrien, s
Ladebranchen melder klar til rekordmange elbiler på de danske sommerveje8.7.2024 11:10:58 CEST | Pressemeddelelse
Sommeren 2024 tegner til at blive en fantastisk tid for danske elbilister, der planlægger bilferie. Det er nu lettere end nogensinde at finde en ladestation langs de danske veje. Drivkraft Danmark, der repræsenterer langt størstedelen af de danske udbydere af opladning til elbiler, har nu mere end 300 åbne ladestationer gennem det fælles netværk Vi oplader Danmark. “Det seneste år har vi oplevet en betydelig stigning i antallet af åbne lynladere over hele Danmark. Med åbne ladere, der ikke kræver abonnement, kan man tanke op lige så nemt som på en almindelig tankstation,” siger Gent Grinvalds, e-mobilitetsansvarlig hos Drivkraft Danmark. “Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om opladning, hverken til hverdag eller når du er på sommerferie.” Gent Grinvalds pointerer vigtigheden af at have let adgang til opladning, hvis flere skal vælge elbilen. “Det skal være enkelt og bekvemt at oplade elbilen – også når man er på ferie. Uanset om ferien går til Vesterhavet eller Bornholm, så er de
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum