Drivkraft Danmark

Drivkraft Danmark: Danmark bør sætte nye standarder for bæredygtigt flybrændstof

Del

Drivkraft Danmark opfordrer danske politikere til at gå forrest og sætte nye krav om bæredygtigt flybrændstof. Der er et stort reduktionspotentiale i at sætte krav til bæredygtigt flybrændstof, men uden bedre politisk regulering, er det ikke muligt at gøre bæredygtigt flybrændstof økonomisk rentabelt.

Persontransporten er i fuld gang med at omstille til el, snart går den tunge samme vej, men flytrafikken vil stadig være afhængig af flydende brændstoffer i mange år fremover. Derfor er det en god idé at stille krav til flybrændstofferne, så klimaaftrykket fra flytrafikken kan reduceres.

Det er oplagt at sænke brændstoffernes CO2-aftryk ved at blande bæredygtige flybrændstoffer (SAF) i de konventionelle flybrændstoffer. Men det vil være endnu vigtigere at fokusere på de såkaldte kondensstriber, som forskningen peger på, er et endnu større problem for klimaet end selve CO2-udledningen fra forbrændingen af flybrændstoffet," fortæller Jeppe Hartmann, politisk chef i Drivkraft Danmark.

Ifølge forskningen udgør kondensstriberne eller flystriberne, som kan ses på himlen, op mod to tredjedele af flyenes klimapåvirkning, hvilket er endnu mere end CO2-udledningen fra forbrænding af flybrændstoffet. Derfor er det vigtigt, at denne klimapåvirkning også medregnes i luftfartens CO2-reduktionsmål.

Løsninger er på plads, men det kræver politisk handling
Allerede i dag er det muligt at forbedre flytrafikkens samlede klimaaftryk gennem anvendelse af SAF og ved at reducere aromatindholdet i brændstoffet, der mindsker kondensstriberne. Men begge dele gør også flybrændstofferne dyrere. Derfor er der behov for overordnede krav, der gælder alle brændstofleverandører, og her bør Danmark gå forrest.

"De danske raffinaderier er allerede blandt de mest bæredygtige i verden, og har alle forudsætninger for at kunne producere bæredygtigt flybrændstof, men det kræver politisk vilje til at ændre kravene til flybrændstoffer. Det bedste er naturligvis EU-regulering. Men imens vi venter på det, så er det oplagt for Danmark at gå foran og vise, at flysektorens klimaaftryk kan sænkes betydeligt ved at stille øgede krav til de brændstoffer, der anvendes," uddyber Jeppe Hartmann.

Anbefalinger fra Drivkraft Danmark:

Massebalanceprincip som bærende element:
Ligesom i landtransporten skal der indføres et krav om bæredygtige flybrændstoffer (SAF). Dette kan enten være som et krav om iblanding af SAF eller som det CO₂-fortrængningskrav, der i 2022 blev indført til landtransporten. For at sikre en omkostningseffektiv omstilling af flytrafikken er det afgørende, at massebalanceprincippet bliver det bærende element, ligesom det er tilfældet i landtransporten, el- og gassektoren.

Massebalanceprincippet betyder, at når et flyselskab skal bruge en vis mængde SAF, garanterer brændstofleverandørerne i Danmark via certifikater, at der indkøbes og anvendes SAF i Danmark i en mængde, der svarer til det indkøbte. Den indkøbte mængde vil dog ikke nødvendigvis blive anvendt af det specifikke fly. Samme princip gælder ved køb af grøn strøm, hvor elselskaberne heller ikke kan adskille den strøm, der fysisk kommer ud af stikkontakten. For flytransporten vil dette samtidig gøre det nemmere at komme op i volumen, fordi der i øjeblikket er begrænsninger på, hvor store mængder SAF, der fysisk kan anvendes i de eksisterende fly.

Reduktion af kondensstriber:
Der findes studier, der viser, at op mod 2/3 af flyenes klimapåvirkning faktisk ikke kommer fra CO₂-udledningen, men fra de såkaldte kondensstriber (flystriber). Denne klimapåvirkning bør naturligvis medregnes i luftfartens CO₂-reduktionsmål. En af metoderne til at reducere kondensstriberne på er at sænke aromatindholdet i flybrændstof.

Derfor foreslår Drivkraft Danmark, at der udover krav til anvendelse af SAF stilles et generelt krav om reduktion af aromatindholdet i alt flybrændstof. Et sænket aromatindhold vil medføre øget anvendelse af brint, hvilket gør det muligt at øge VE-andelen yderligere med anvendelse af grøn brint på raffinaderierne. Denne brint kan få meget stor klimaeffekt, fordi den både øger andelen af vedvarende energi i flybrændstoffet og mindsker non-CO₂ effekten ved afbrændingen af brændstoffet.

Læs mere: ”Raffinaderiernes grønne omstilling frem mod 2030 og 2050”

Kontakter

Anette Lykke Rasmussen
Kommunikationschef
alr@drivkraftdanmark.dk
53571747

Billeder

Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.

Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark

Positivt at Klimarådet har fokus på grønne brændstoffer til skibe og fly14.8.2024 12:04:00 CEST | Pressemeddelelse

Drivkraft Danmark oplever, at branchen er villig til at investere massivt i PtX-produktion, men det kræver samtidig politiske prioriteringer og bedre rammebetingelser. Det nytter ikke noget, at PtX-producenter, der skal bruge biogen CO2, skal konkurrere på ulige vilkår med statsstøttede projekter, der pumper CO2’en i undergrunden. Drivkraft Danmark håber derfor, at Folketinget vil udvide støtten til også at gælde CCU og PtX-produktion. Ellers bliver det meget svært at nå de mål, som Klimarådet beskriver i sin nye rapport.

Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af certificering af grønne brændstoffer sikrer anvendelsen af grøn brint i Danmark9.7.2024 09:49:29 CEST | Pressemeddelelse

Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af ISCC EU certificeringsordningen for grønne brændstoffer betyder, at en af de største barrierer for anvendelsen af grøn brint i industrien nu er fjernet. Crossbridge Energy og Drivkraft Danmark har længe været bekymret for, at Europa-kommissionen endnu ikke har godkendt certificeringsordningerne til grønne brændstoffer, så produktionen i Danmark kunne komme i gang. Med nyheden om, at Energistyrelsen har forhåndsgodkendt ISCC EU certificeringsordningen ser det ud til, at der er fundet en god overgangsløsning. Forhåndsgodkendelsen vil sikre, at vi kan komme videre med certificeringen, produktionen og anvendelsen af grøn brint inden Europa-kommissionen har godkendt certificeringsordningerne, så vi ikke forsinker den grønne omstilling af den danske industri. - Vi vil gerne rose Energistyrelsen for at lytte til vores bekymringer om de manglende certificeringsordninger og for et rigtig godt stykke arbejde med at finde en hurtig løsning for industrien, s

Ladebranchen melder klar til rekordmange elbiler på de danske sommerveje8.7.2024 11:10:58 CEST | Pressemeddelelse

Sommeren 2024 tegner til at blive en fantastisk tid for danske elbilister, der planlægger bilferie. Det er nu lettere end nogensinde at finde en ladestation langs de danske veje. Drivkraft Danmark, der repræsenterer langt størstedelen af de danske udbydere af opladning til elbiler, har nu mere end 300 åbne ladestationer gennem det fælles netværk Vi oplader Danmark. “Det seneste år har vi oplevet en betydelig stigning i antallet af åbne lynladere over hele Danmark. Med åbne ladere, der ikke kræver abonnement, kan man tanke op lige så nemt som på en almindelig tankstation,” siger Gent Grinvalds, e-mobilitetsansvarlig hos Drivkraft Danmark. “Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om opladning, hverken til hverdag eller når du er på sommerferie.” Gent Grinvalds pointerer vigtigheden af at have let adgang til opladning, hvis flere skal vælge elbilen. “Det skal være enkelt og bekvemt at oplade elbilen – også når man er på ferie. Uanset om ferien går til Vesterhavet eller Bornholm, så er de

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye