Drivkraft Danmark

Positivt at Klimarådet har fokus på grønne brændstoffer til skibe og fly

Del

Drivkraft Danmark oplever, at branchen er villig til at investere massivt i PtX-produktion, men det kræver samtidig politiske prioriteringer og bedre rammebetingelser. Det nytter ikke noget, at PtX-producenter, der skal bruge biogen CO2, skal konkurrere på ulige vilkår med statsstøttede projekter, der pumper CO2’en i undergrunden. Drivkraft Danmark håber derfor, at Folketinget vil udvide støtten til også at gælde CCU og PtX-produktion. Ellers bliver det meget svært at nå de mål, som Klimarådet beskriver i sin nye rapport.

Klimarådet har netop offentliggjort en rapport med forskellige scenarier, der skal sikre en dansk CO2-reduktion i 2050 på mellem 100 og 110 % ift. 1990. 

I alle scenarier er der ifølge Klimarådet behov for dansk produktion af grønne brændstoffer til den internationale skibs- og flytrafik. Det glæder Drivkraft Danmark, som blandt andet repræsenterer brændstofleverandører, PtX-producenter og de to danske raffinaderier: 

-    Vi er meget enige med Klimarådet i, at Danmark bør gå forrest med produktionen af PtX-brændstoffer til skibe og fly. Danmark har helt unikke muligheder for at vise verden, at det kan lade sig gøre. Det har European Energy gjort med sit store PtX-anlæg i Kassø, der leverer methanol til Mærsks nye methanolskibe, og de to raffinaderier gør det med deres massive investeringer i omstillingen fra fossil energi til vedvarende alternativer, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark. 

Hvis Danmark for alvor skal have PtX-produktionen op i skala, kræver det dog, at der kommer mere fokus på at forædle brinten i stedet for at eksportere den, og på at anvende den biogene CO2 fra fx biogasproduktion frem for at pumpe den ned i undergrunden (CCS).  

-    Vi er meget glade for, at Klimarådet også har fokus på behovet for at forædle brinten til mere anvendelige grønne brændstoffer, ligesom der er behov for en prioritering af den biogene CO2, som er en begrænset ressource. 

-    Vi oplever, at branchen er villig til at investere massivt i PtX-produktion, men det kræver samtidig politiske prioriteringer og bedre rammebetingelser. Fx nytter det ikke noget, at PtX-producenter, der skal bruge biogen CO2, skal konkurrere på ulige vilkår med statsstøttede projekter, der pumper CO2’en i undergrunden. Vi håber derfor, at Folketinget vil udvide støtten til også at gælde CCU og PtX-produktion. Ellers bliver det meget svært at nå de mål, som Klimarådet beskriver, siger Jacob Stahl Otte og tilføjer:

-    Vi kan godt frygte, at de kortsigtede nationale mål kommer til at skygge for den langsigtede globale omstilling. Derfor er det rigtig positivt, at Klimarådet har fokus på omstilling af den internationale transport i alle sine scenarier. 

Kontakter

Billeder

Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.

Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark

Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af certificering af grønne brændstoffer sikrer anvendelsen af grøn brint i Danmark9.7.2024 09:49:29 CEST | Pressemeddelelse

Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af ISCC EU certificeringsordningen for grønne brændstoffer betyder, at en af de største barrierer for anvendelsen af grøn brint i industrien nu er fjernet. Crossbridge Energy og Drivkraft Danmark har længe været bekymret for, at Europa-kommissionen endnu ikke har godkendt certificeringsordningerne til grønne brændstoffer, så produktionen i Danmark kunne komme i gang. Med nyheden om, at Energistyrelsen har forhåndsgodkendt ISCC EU certificeringsordningen ser det ud til, at der er fundet en god overgangsløsning. Forhåndsgodkendelsen vil sikre, at vi kan komme videre med certificeringen, produktionen og anvendelsen af grøn brint inden Europa-kommissionen har godkendt certificeringsordningerne, så vi ikke forsinker den grønne omstilling af den danske industri. - Vi vil gerne rose Energistyrelsen for at lytte til vores bekymringer om de manglende certificeringsordninger og for et rigtig godt stykke arbejde med at finde en hurtig løsning for industrien, s

Ladebranchen melder klar til rekordmange elbiler på de danske sommerveje8.7.2024 11:10:58 CEST | Pressemeddelelse

Sommeren 2024 tegner til at blive en fantastisk tid for danske elbilister, der planlægger bilferie. Det er nu lettere end nogensinde at finde en ladestation langs de danske veje. Drivkraft Danmark, der repræsenterer langt størstedelen af de danske udbydere af opladning til elbiler, har nu mere end 300 åbne ladestationer gennem det fælles netværk Vi oplader Danmark. “Det seneste år har vi oplevet en betydelig stigning i antallet af åbne lynladere over hele Danmark. Med åbne ladere, der ikke kræver abonnement, kan man tanke op lige så nemt som på en almindelig tankstation,” siger Gent Grinvalds, e-mobilitetsansvarlig hos Drivkraft Danmark. “Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om opladning, hverken til hverdag eller når du er på sommerferie.” Gent Grinvalds pointerer vigtigheden af at have let adgang til opladning, hvis flere skal vælge elbilen. “Det skal være enkelt og bekvemt at oplade elbilen – også når man er på ferie. Uanset om ferien går til Vesterhavet eller Bornholm, så er de

Nu har vi rundet 300 åbne lynladestationer over hele Danmark!26.6.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På tværs af Danmark udbygges ladeinfrastrukturen med stor hastighed, og der er nu 300 lynladere i drift i det åbne net ”Vi oplader Danmark”. Åbningen af lynladestation nummer 300 giver anledning til stor glæde hos Drivkraft Danmark, da lynladerne er en vigtig del i medlemmernes indsats for at styrke e-mobiliteten på tværs af Danmark. - Elbilen vil i fremtiden være den foretrukne transportform, og derfor skal vi gøre det let for bilisterne, så omstillingen bliver nem at gå til. Her spiller lynladerne en vigtig rolle. Lynladestationerne gør det attraktivt at vælge elbilen på de længere køreture, fordi en opladning med en lynlader kun tager den tid, det tager at holde en kaffepause, siger Gent Grinvalds, ansvarlig for e-mobilitet i Drivkraft Danmark og fortsætter: - Det er en kæmpe milepæl, at vi allerede her i midten af 2024 kan markere, at vores medlemmer har rundet 300 lynladestationer - alle med fra 2 til 16 udtag - i hele Danmark. Vores medlemmers udrulning af et åbent lynladenetværk

EON Drive Infrastructure bliver medlem af Drivkraft Danmark27.5.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Brancheorganisationen for ladeoperatører har vokseværk. E.ON Drive Infrastructure har meldt sig ind i Drivkraft Danmark. Skal den grønne omstilling virke i praksis, skal ladeinfrastrukturen kunne håndtere det voksende antal elektriske køretøjer. Den opgave varetages i høj grad af ladeoperatørerne, der sikrer, at der er ladestationer langs de danske veje, så der kan komme strøm på eldrevne biler og lastbiler. E.ON Infrastructure Denmark er en markant bidragsyder til det danske ladenetværk, og direktør Jacob Stahl Otte glæder sig over, at de nu er medlem af Drivkraft Danmark. ”Hos Drivkraft Danmark kæmper vi for et frit og åbent lademarked, fordi det både gavner forbrugerne og den grønne omstilling. Derfor glæder det mig også meget, at E.ON Infrastructure Denmark har valgt at melde sig ind hos os, så vi kan fortsætte kampen sammen,” siger han og fortsætter: ” E.ON Infrastructure Denmark satser stort på elektrificeringen af den tunge transport, og da vores medlemmer har en målsætning om a

Ladebranchen er klar til rekordmange el-lastbiler på de danske veje22.5.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse

De nyeste fremskrivninger viser, at der kommer langt flere el-lastbiler på de danske veje end tidligere forventet. Dette betyder, at der skal opsættes mange nye ladestationer til den tunge transport. En ny analyse fra Cowi viser, at ladebranchen i store træk selv vil kunne dække behovet i Danmark samt opfylde de krav, som EU stiller. Dette har også vakt glæde hos brancheorganisationen Drivkraft Danmark, som har bestilt analysen og repræsenterer hovedparten af aktørerne, der leverer opladning til den tunge transport. "Vores medlemmer har som målsætning at etablere 100 åbne ladestationer til den tunge transport inden 2030. De første er allerede opstillet, og inden slutningen af 2024 vil vi dække de største danske motorveje. Vi taler om milliardstore investeringer, hvilket blot understreger vores medlemmers engagement i den grønne omstilling," udtaler Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark. Der er også vedtaget hårde EU-krav på området gennem det såkaldte AFIR-forordning, som grun

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye