Drivkraft Danmark

Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark: Uden skærpede krav til biobrændstoffer kan vi ikke overholde EU-krav

Del

Alle udledninger skal regnes med, når man ser på biobrændstoffers bæredygtighed. Ellers risikerer vi ikke at kunne overholde EU-kravene.

Hos Rådet for Grøn omstilling og Drivkraft Danmark er man stærkt bekymret over, at der endnu ikke er kommet en afklaring på, hvordan der fra 2025 skal stilles skrappere krav til biobrændstoffernes bæredygtighed, ikke mindst i lyset af Danmarks mulighed for at overholde EU-reguleringen. Begge organisationer har arbejdet hårdt for indregning af de såkaldte ILUC-effekter i CO2-fortrængningskravet til transporten – senest i 2025.

Klimarådets statusrapport har i år et særligt fokus på Danmarks klimaforpligtelser under EU-lovgivning. Her fremgår det blandt andet, at det er usikkert, om Danmark med den nuværende lovgivning vil leve op til EU’s krav om brug af avancerede biobrændstoffer i transporten.

Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark opfordrer til, at forpligtelsen nås ved at korrigere ’klimaregnereglerne’ for biobrændstoffer, så de afspejler brændstoffernes reelle klimabelastning. Det vil i praksis betyde, at første generations biobrændstoffer udfases og erstattes med blandt andet affaldsbaserede biobrændstoffer og PtX-brændstoffer.

ILUC (Indirect Land Use Change) refererer til de indirekte påvirkninger, som især første generations biobrændstoffer, baseret på vegetabilsk olie, har på klimaet. Eksempelvis fører dyrkning af olieholdige afgrøder til brændstof til afskovning og opdyrkning andre steder på kloden.

En mere korrekt vurdering af biobrændstoffernes klimabelastning er ingen ny ide. I december 2020 indgik den daværende socialdemokratiske regering, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten en aftale om Grøn omstilling af vejtransporten. Her blev det blandt andet besluttet, at ILUC-værdier skal indregnes i det nationale CO2-fortrængningskrav til transporten senest fra 2025.

Med det nye politiske flertal efter valget er det imidlertid usikkert, om aftalen stadig gælder og dermed også, om ILUC skal medregnes fra 2025, som det ellers blev aftalt. Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark, der blandt andet er brancheorganisation for brændstofleverandører og ladeoperatører, er stærkt bekymrede for, at ILUC-kravet udvandes eller helt droppes:

For vores medlemmer er det helt afgørende, at der bliver skabt klare rammer for brændstoffernes bæredygtighed. Vi har derfor arbejdet hårdt for, at ILUC medregnes. Kun dermed kan vi sikre, at de CO2-reduktioner, der fremgår af regnearkene i Energistyrelsen, Klimarådet og andre steder også finder sted i den virkelige verden. Det må alle have en interesse i”, siger Jeppe Hartmann, politisk chef i Drivkraft Danmark.

Hos Rådet for Grøn Omstilling er man lige så bekymret:

Hvis vi vil øge brugen af reelt grønne brændstoffer, er det afgørende at medregne alle udledninger. Så undgår vi også greenwashing af de biobrændstoffer, der er baseret på foder og fødevarer, som ofte gør mere skade end gavn. Madafgrøder skal bruges som mad til mennesker, ikke hældes i benzintanken. Der er brug for politisk handling og en ny måde at regne på fra Energistyrelsen,” siger Jeppe Juul, Seniorrådgiver i Rådet for Grøn omstilling.

Kontakt:

Jeppe Juul, Rådet for Grøn Omstilling: Telefon: 33181948

Jeppe Hartmann, Drivkraft Danmark: Telefon: 21484837

Kontakter

Anette Lykke Rasmussen
Kommunikationschef
alr@drivkraftdanmark.dk
53571747

Billeder

Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.

Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark

Positivt at Klimarådet har fokus på grønne brændstoffer til skibe og fly14.8.2024 12:04:00 CEST | Pressemeddelelse

Drivkraft Danmark oplever, at branchen er villig til at investere massivt i PtX-produktion, men det kræver samtidig politiske prioriteringer og bedre rammebetingelser. Det nytter ikke noget, at PtX-producenter, der skal bruge biogen CO2, skal konkurrere på ulige vilkår med statsstøttede projekter, der pumper CO2’en i undergrunden. Drivkraft Danmark håber derfor, at Folketinget vil udvide støtten til også at gælde CCU og PtX-produktion. Ellers bliver det meget svært at nå de mål, som Klimarådet beskriver i sin nye rapport.

Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af certificering af grønne brændstoffer sikrer anvendelsen af grøn brint i Danmark9.7.2024 09:49:29 CEST | Pressemeddelelse

Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af ISCC EU certificeringsordningen for grønne brændstoffer betyder, at en af de største barrierer for anvendelsen af grøn brint i industrien nu er fjernet. Crossbridge Energy og Drivkraft Danmark har længe været bekymret for, at Europa-kommissionen endnu ikke har godkendt certificeringsordningerne til grønne brændstoffer, så produktionen i Danmark kunne komme i gang. Med nyheden om, at Energistyrelsen har forhåndsgodkendt ISCC EU certificeringsordningen ser det ud til, at der er fundet en god overgangsløsning. Forhåndsgodkendelsen vil sikre, at vi kan komme videre med certificeringen, produktionen og anvendelsen af grøn brint inden Europa-kommissionen har godkendt certificeringsordningerne, så vi ikke forsinker den grønne omstilling af den danske industri. - Vi vil gerne rose Energistyrelsen for at lytte til vores bekymringer om de manglende certificeringsordninger og for et rigtig godt stykke arbejde med at finde en hurtig løsning for industrien, s

Ladebranchen melder klar til rekordmange elbiler på de danske sommerveje8.7.2024 11:10:58 CEST | Pressemeddelelse

Sommeren 2024 tegner til at blive en fantastisk tid for danske elbilister, der planlægger bilferie. Det er nu lettere end nogensinde at finde en ladestation langs de danske veje. Drivkraft Danmark, der repræsenterer langt størstedelen af de danske udbydere af opladning til elbiler, har nu mere end 300 åbne ladestationer gennem det fælles netværk Vi oplader Danmark. “Det seneste år har vi oplevet en betydelig stigning i antallet af åbne lynladere over hele Danmark. Med åbne ladere, der ikke kræver abonnement, kan man tanke op lige så nemt som på en almindelig tankstation,” siger Gent Grinvalds, e-mobilitetsansvarlig hos Drivkraft Danmark. “Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om opladning, hverken til hverdag eller når du er på sommerferie.” Gent Grinvalds pointerer vigtigheden af at have let adgang til opladning, hvis flere skal vælge elbilen. “Det skal være enkelt og bekvemt at oplade elbilen – også når man er på ferie. Uanset om ferien går til Vesterhavet eller Bornholm, så er de

Nu har vi rundet 300 åbne lynladestationer over hele Danmark!26.6.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På tværs af Danmark udbygges ladeinfrastrukturen med stor hastighed, og der er nu 300 lynladere i drift i det åbne net ”Vi oplader Danmark”. Åbningen af lynladestation nummer 300 giver anledning til stor glæde hos Drivkraft Danmark, da lynladerne er en vigtig del i medlemmernes indsats for at styrke e-mobiliteten på tværs af Danmark. - Elbilen vil i fremtiden være den foretrukne transportform, og derfor skal vi gøre det let for bilisterne, så omstillingen bliver nem at gå til. Her spiller lynladerne en vigtig rolle. Lynladestationerne gør det attraktivt at vælge elbilen på de længere køreture, fordi en opladning med en lynlader kun tager den tid, det tager at holde en kaffepause, siger Gent Grinvalds, ansvarlig for e-mobilitet i Drivkraft Danmark og fortsætter: - Det er en kæmpe milepæl, at vi allerede her i midten af 2024 kan markere, at vores medlemmer har rundet 300 lynladestationer - alle med fra 2 til 16 udtag - i hele Danmark. Vores medlemmers udrulning af et åbent lynladenetværk

EON Drive Infrastructure bliver medlem af Drivkraft Danmark27.5.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Brancheorganisationen for ladeoperatører har vokseværk. E.ON Drive Infrastructure har meldt sig ind i Drivkraft Danmark. Skal den grønne omstilling virke i praksis, skal ladeinfrastrukturen kunne håndtere det voksende antal elektriske køretøjer. Den opgave varetages i høj grad af ladeoperatørerne, der sikrer, at der er ladestationer langs de danske veje, så der kan komme strøm på eldrevne biler og lastbiler. E.ON Infrastructure Denmark er en markant bidragsyder til det danske ladenetværk, og direktør Jacob Stahl Otte glæder sig over, at de nu er medlem af Drivkraft Danmark. ”Hos Drivkraft Danmark kæmper vi for et frit og åbent lademarked, fordi det både gavner forbrugerne og den grønne omstilling. Derfor glæder det mig også meget, at E.ON Infrastructure Denmark har valgt at melde sig ind hos os, så vi kan fortsætte kampen sammen,” siger han og fortsætter: ” E.ON Infrastructure Denmark satser stort på elektrificeringen af den tunge transport, og da vores medlemmer har en målsætning om a

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye