Fire danske skytter er udtaget til PL i Paris

For første gang siden 2016 bliver Danmark repræsenteret i skydning ved de Paralympiske Lege. Fire danskere skal forsøge at ramme skiven i Paris.

Riffelskytterne Jens Frimann, Jan Winther, Kasper Hjort Lousdal og Martin Black Jørgensen er udtaget til PL i Paris. Foto: Lars Møller

Sigtekornet kan nu indstilles på PL for fire danske riffelskytter, der skyder gang i deres PL-deltagelse den 30. august i Châteauroux. Kontinuerlig succes igennem kvalifikationen, der har stået på siden legene i Tokyo, har sikret landsholdsskytterne hele fire PL-kvotepladser for første gang i mere end 20 år. Dermed er Danmark for første gang den nation i Skandinavien, der har formået at kvalificere flest skytter til et PL.

I Paris bliver det riffelskytterne Jan Winther, Kasper Hjort Lousdal, Martin Black Jørgensen og Jens Frimann, der skal forsøge at skyde de første danske medaljer i hus siden PL i Athen i 2004.

For rutinerede Jens Frimann på 48 år er udtagelsen en drøm, der går i opfyldelse.

- Det har været et stort mål igennem mere end 10 år, så jeg er utrolig glad for, at det endelig er lykkedes. Når det er noget, man har gået og tænkt på og kæmpet for i mange år, så er det også en stor forløsning, at det endelig sker. Jeg er meget stolt af at skulle repræsentere Danmark ved et PL, det er jo ikke alle, der drømmer om det, som får lov til at prøve det, siger Jens Frimann, der i 2022 vandt EM-sølv i 10 m luftriffel.

Selvom alle fire skytter er debutanter ved PL, indeholder truppen både rutinerede kræfter og nye, unge talenter. Jens Frimann er landsholdets mest rutinerede skytte med over 15 års international erfaring, mens holdets yngste skytte er Kasper Lousdal på 23 år.

Stor fremgang i dansk paraskydning
Senest Danmark var repræsenteret i skydning ved PL var ved legene i Rio i 2016, hvor en enkelt skytte opnåede kvalifikation. Fire år tidligere var to danske skytter med i London, og i Beijing i 2008 var tallet tre.

Den nedadgående udvikling er dog vendt 180 grader siden PL i Tokyo i 2021, der var helt uden dansk deltagelse i skydning. Særligt de sidste tre år har pilen peget lodret opad. I 2022 lykkedes det at sætte en stopper for 15 års medaljetørke med både en VM-medalje og en EM-medalje. Udviklingen begejstrer Parasport Danmarks sportschef Michael Møllgaard Nielsen.

- Vi har sat markant ind for at styrke rammerne og løfte niveauet for de danske paraskytter, og vores landstræner Jonas Jacobsson og teamet omkring ham har leveret et imponerende stykke arbejde. Det er en fantastisk bedrift, at vi nu kan sende så stort og stærkt et hold til de Paralympiske Lege. Det bliver spændende at følge skytterne i Paris, hvor vi ser gode chancer for danske finalepladser i flere skydediscipliner, siger Michael Møllgaard Nielsen.

Den danske PL-chef de mission Nicklas Bjaaland fra DIF glæder sig også til at følge skytterne til PL.

- De mange flotte resultater igennem de seneste år vidner om, at det er en virkelig talentfuld og velfungerende gruppe atleter, vi har udtaget i skydning. De nyder samtidig godt af en landstræner i Jonas Jacobsson, der selv har vundet hele 30 PL-medaljer i skydning og ved alt, hvad der er værd at vide om at præstere på parasportens største og vigtigste scene, siger Nicklas Bjaaland.

De danske skytter skal konkurrere i Châtearoux stik syd for Paris fra den 30. august til den 5. september.

Fakta om de danske PL-skytter
Jan Winther
Sportsgren: Skydning (Riffel 10m luft og 50m salon)
Alder: 45 år
Handicap: Rygmarvsbrok og døv (bruger tolk ifm. konkurrence)
By: Fredericia
Klub: Bredstrup-Pjedsted Idrætsforening skytteafdeling
Udvalgte resultater: 4. plads i 10m luft ved EM i 2022, 6. plads i 10m luft ved VM i 2023, 4. plads i 50m salon 3 stillinger ved EM i 2024

Kasper Hjort Lousdal
Sportsgren: Skydning (Riffel 10m luft og 50m salon)
Alder: 23 år
Handicap: Rygmarvsbrok
By: Hurup
Klub: Skytteklubben DBS ASF Århus
Udvalgte resultater: Sølv i 50m salon ved VM i 2023, 6. plads i 50m salon 3 stillinger ved EM 2024

Jens Frimann
Sportsgren: Skydning (Riffel 50m salon)
Alder: 48 år
Handicap: Rygmarvsbrok
By: Vordingborg
Klub: Nykøbing Falster Skytteforening
Udvalgte resultater: Sølv i 10m luft ved EM 2022

Martin Black Jørgensen
Sportsgren: Skydning (Riffel 10m luft)
Alder: 32 år
Handicap: Rygmarvsskade
By: Dalmose
Klub: Næstved Skytteforening
Udvalgte resultater: Bronze i 10m luft ved EM 2023

Fakta om De Paralympiske Lege i Paris
PL i Paris indledes den 28. august 2024 på Champs-Élysées og Place de la Concorde og afsluttes 12 dage senere den 8. september. Der forventes deltagelse af 4.400 para-atleter fra 184 paralympiske komitéer, der skal konkurrere om 549 medaljesæt i 23 sportsgrene.

Den danske PL-trup tæller nu 29 atleter fordelt på ni sportsgrene.

Læs mere om det danske hold på hjemmesiden paralympiskelege.dk og sociale medier @danmarktilpl

DIF har det operationelle ansvar for de danske atleters deltagelse ved de Paralympiske Lege. Opgaven varetages i et tæt samarbejde mellem DIF, Team Danmark og Parasport Danmark. Parasport Danmark er som national paralympisk komité ansvarlig for at kvalificere og udtage det danske PL-hold.

Michael Møllgaard Nielsen, sportschef i Parasport Danmark
E-mail: mmn@parasport.dk

Nicklas Bjaaland, paralympisk chef de mission i DIF
E-mail: nbj@parasport.dk

Jonas Jacobsson, landstræner i paraskydning
Tlf. +46 70 45 65 248
E-mail: jonas.j.skytte@hotmail.com

Links

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Nyt foreningssamarbejde på Frederiksberg: Lokale foreninger skal løfte børne- og ungeidrætten i Danmark27.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

DIF fortsætter med at finde spydspidsforeninger, der skal tegne ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i det historiske partnerskab med A.P. Møller Fonden. Foreningerne er sat sammen til lokale klynger, og på Frederiksberg skal FRBdans, Frederiksberg Floorball Club og Gymnastikforeningen ODK samarbejde om at udvikle deres børne- og ungemiljøer.