1. august er verdens naturressourcer brugt op

På Earth Overshoot Day den 1. august slipper jordens ressourcer for i år op. Vi mennesker forbruger ude af balance med naturen, lyder det fra WWF Verdensnaturfonden, der opfordrer til, at både politikere, virksomheder og forbrugere sætter ind for at reducere fodaftrykket.

Over 6 millioner hektar skov går tabt hvert eneste år. Særligt tropisk skov er hårdt ramt. © Nigel Dickinson / WWF

Sommeren er end ikke ovre, før verden går i overtræk på naturens konto. Den 1. august har vi nemlig opbrugt jordens naturressourcer for i år. Det er beregninger fra tænketanken Global Footprint Network, der ligger bag dagen, der kendes som Earth Overshoot Day.

Efter denne dag belaster vi jordkloden mere, end den selv kan genoprette på ét år. Det er blandt andet energiproduktion, transport samt fødevare- og tøjproduktion, der tærer hårdt på planetens ressourcer og udgør det såkaldte fodaftryk fra os mennesker.

Vi er med andre ord ude af balance med naturen, lyder det fra WWF Verdensnaturfonden.

”Vi trækker alt for hårdt på naturens ressourcer. Vores enorme fodaftryk er samtidig med til at ødelægge naturområder som regnskov og koralrev, hvilket blot forværrer situationen. Kort sagt tager vi mere fra naturen, end vi giver tilbage, og det er det, vi skal have vendt om,” siger Maja Jakobsen, der er direktør for omstilling og fodaftryk i WWF Verdensnaturfonden.

Danmark ligger på en 13. plads på listen over alle landes fodaftryk og overgås kun af lande som Qatar, Luxemburg og USA.

Ét af de klareste eksempler på vores fodaftryk findes i havet. Overfiskeri med bundslæbende redskaber, shipping og kvælstofudledning påvirker havnaturen og livet i havet i en grad, så hele havområder i dag ligger hen som ørkener under vand, mens adskillige arter af både fisk, hajer og hvaler er kritisk truet.

Vi kan rykke dagen

Earth Overshoot Day har stort set ikke rykket sig de sidste tyve år, men i 1971, hvor man første gang lavede beregningerne, lå datoen 25. december. Det har med andre ord kun taget et halvt århundrede at bringe vores fodaftryk ud af balance med naturen, men vi kan komme tilbage på rette spor, hvis der vel at mærke er global og national opbakning til det, lyder det fra Maja Jakobsen.

”Vi har årtiers overtræk på naturens konto, og derfor er det helt afgørende, at vi får vendt udviklingen og begynder at betale tilbage til naturen. Hvis det samlede fodaftryk skal ned, kræver det, at vi både sænker forbruget, producerer mere bæredygtigt og genopretter noget af al den tabte natur. Den seneste udvikling både i Danmark og internationalt peger i den rigtige retning, så jeg er forsigtigt optimistisk,” siger hun.

Hun peger på, at der i Danmark er landet både en trepartsaftale og en havnaturfond inden for de seneste måneder, som sikrer milliarder til naturgenopretning på land og i havet. I EU vedtog man før sommerferien den længe ventede naturgenopretningslov, og i december 2022 vedtog verdens lande den såkaldte Kunming-Montreal-aftale, en slags naturens Paris-aftale, der skal standse og vende tabet af biodiversitet og beskytte 30 procent af verdens land, ferskvand og havareal inden 2030.

Samtidig er virksomheder i stigende grad parate til at tage deres del af ansvaret for, hvordan og hvor meget de påvirker natur og biodiversitet – både herhjemme og i udlandet. Det kan virkelig rykke ved vores fodaftryk, hvis virksomheder arbejder fokuseret med at nedbringe de negative påvirkninger af naturen og klima i deres værdikæder, og hvis banker, pensionskasser og andre store investorer investerer mere bæredygtigt, mener Maja Jakobsen.

Sådan kan Earth Overshoot Day flyttes

Ifølge WWF Verdensnaturfonden er det en bunden opgave at flytte Earth Overshoot Day og bringe os mennesker i balance med naturen. Og vi kender heldigvis allerede en række løsninger, som kan trække i den rigtige retning. Maja Jakobsen peger på, at det er strukturelle, politiske ændringer, der for alvor kan og skal skabe balance mellem natur og mennesker, men både virksomheder og forbrugere kan også gøre deres del.

Tre politiske tiltag, der mindsker fodaftrykket:

• CO2-afgifter kan skubbe til grøn omstilling: En global CO2-afgift på 100 dollar per ton vil flytte Earth Overshoot Day 63 dage, da det både vil ændre forbrug og være med til skubbe på mere produktion af grøn energi.

• Ambitiøse politiske aftaler: Hvis halvdelen af verden implementerer en grøn politisk aftale med samme ambitionsniveau som EU’s Green New Deal, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 42 dage i løbet af de næste 10 år.

• Flere grønne investeringer: Hvis vi via finanssektoren investerer mere bæredygtigt, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 22 dage.

Tre forbrugertiltag, der mindsker fodaftrykket:

1. Begræns madspild: Hvis det globale madspild blev reduceret til det halve, ville Earth Overshoot Day blive rykket 13 dage.

2. Spis mere grønt: Hvis vi erstattede 50 procent af det globale kødforbrug med plantebaserede alternativer, kunne vi flytte Overshoot Day 7 dage frem - kun baseret på mindre forbrug af CO2 og ændret arealanvendelse.

3. Forlæng levetiden på tøj: Hvis vi halverer vores økologiske fodaftryk fra tøj, kan vi flytte datoen for Earth Overshoot Day 5 dage frem. Det betyder, at vi både skal købe mindre nyt tøj, bruge vores tøj længere tid og købe mere brugt.

Kilde: WWF Verdensnaturfonden og Global Footprint Network