Bomme og blink skal advare mod oversvømmede veje
Når skybruddene rammer, kan mere lavpraktiske redskaber advare bilisterne om farlige situationer

Skybrudtunneller og andre store klimatilpasninger er uden tvivl gode og nødvendige investeringer, så vi i fremtiden slipper for store mængder vand på vejene, når regnen rammer massivt. Det blev igen gjort tydeligt i både Kolding og København, hvor flere bilister blev fanget i vandet på lavtliggende veje og i viadukter.
Derfor kan det være en god idé, hvis der investeres i advarselssystemer på udvalgte områder. Det mener Ole Mark, der ekspert i klimatilpasning og oversvømmelser i Ingeniørforeningen, IDA og innovationschef hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Krüger.
”Vi ved at en bil bliver fanget, hvis vandet når 35-40 centimeter. Så det vil ikke være raketvidenskab at placere en sensor, der kan registrere hvor hurtigt og hvor meget vandet stiger. Efterfølgende kunne blink eller bomme så medvirke til at lukke vejene. Helt på linje med, det vi kender fra en jernbaneoverskæring,” siger han.
Skybrudtunneler skal primært lede vandmasserne væk og aflaste kloaksystemernes kapacitet, men når regnen virkelig rammer med dobbelte skybrud, vil der altid være en risiko for at vandet siger, fordi, at det har svært ved at løbe af vejen, forklarer Ole Mark.
”Derfor vil lavtliggende veje altid være udsatte, og hvis vi gerne vil slippe for billeder af bilister, der bliver fanget i sundhedsfarligt vand, og må evakueres af beredskabet, bør der laves bedre varslingssystemer,” siger han.
Ole Mark understreger, at de ansvarlige aktører rundt om i landet skal erkende, at de sårbare veje ikke kan benyttes, når vandmasser rammer.
”Det er jo ofte i de samme områder, at problemerne opstår. Er der på disse steder ikke udsigt til, at der etableres skybrudstunneler eller andre løsninger, vil det være oplagt at lave varslingssystemer,” siger han.
Kontakter
Ulrik Frandsen 23 65 09 69
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Nyt klimamål mangler både ambitioner og bred opbakning18.12.2025 12:05:33 CET | Pressemeddelelse
Det nye 2035-mål løfter kun klimaambitionerne marginalt og mangler den brede politiske opbakning, som er afgørende for investeringer i den grønne omstilling, lyder det fra IDA.
Epx kan bygge bro til tekniske videregående studier15.12.2025 14:48:46 CET | Pressemeddelelse
Den kommende erhvervs- og professionsrettede ungdomsuddannelse kan blive et stærkt valg for unge med interesse for teknologi, it og naturvidenskab, hvis de unge sikres mulighed for matematik på højt niveau.
Nye kompetencer kan styrke dansk cybersikkerhed12.12.2025 07:22:00 CET | Pressemeddelelse
Udviklingsprojekt baner vejen for mangfoldighed og flere kompetente medarbejdere indenfor cybersikkerhed.
Hjemmearbejde øger medarbejdertilfredsheden11.12.2025 10:55:21 CET | Pressemeddelelse
Muligheden for at arbejde hjemmefra er grundstenen i et fleksibelt arbejdsliv, viser en ny undersøgelse blandt IDA’s medlemmer. Derfor vækker "return-to-office”-bølgen undren i IDA.
Ingeniørerne fik pæne reallønsstigninger i 20258.12.2025 08:21:06 CET | Pressemeddelelse
Lønudviklingen for IDA’s medlemmer var mere behersket i 2025 sammenlignet med de ekstraordinært høje stigninger i de foregående år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum