SMVdanmark: Godt med flere unge på STEM-fag – men ikke godt nok

Det er gode nyheder, at vi ser en stigning i optag på STEM-fag. Men vi har brug for mange flere STEM-talenter, end dem vi lige nu uddanner, siger direktør i SMVdanmark, Jesper Beinov. Han savner også flere unge med sprogkompetencer og flere bygningskonstruktører.

Foto: Jacob Kjerumgaard

I morgen får 85.143 unge svar på, om de er blevet optaget på en videregående uddannelse. 61.351 af dem er blevet tilbudt en plads, viser årets tal fra Den Koordinerede Tilmelding. Af disse bliver 15.595 optaget på en såkaldt STEM-uddannelse inden for områder som naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik. Det er en stigning på 2 pct. og 344 personer sammenlignet med sidste år.

Den udvikling vækker glæde hos SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder. Direktør i SMVdanmark Jesper Beinov siger:

- Vores medlemsvirksomheder har hårdt brug for dygtige unge med stærke evner indenfor STEM-fagene. Så det er positivt, at vi ser en lille stigning i optaget her i år sammenlignet med sidste år. Det vil kunne afbøde en smule af den store mangel på arbejdskraft, som vores medlemsvirksomheder oplever.

Stigningen er dog langt fra nok til at imødekomme udfordringen, siger Jesper Beinov:

- Det er godt, men det er ikke er ikke godt nok. Dansk erhvervsliv har brug for mange flere STEM-talenter, end dem vi lige nu uddanner. Og det er særligt ærgerligt i lyset af, at ansøgertallene til disse fag faktisk er steget ret markant. Rigtig mange unge får således afslag indenfor fag, som vores virksomheder efterspørger. Det er helt uholdbart.

Dalende interesse for sprogfag kan gå udover dansk eksport

Optagstallene viser, at de seneste års tendens til, at færre optages på sprogfag fortsætter.

- Eksport er vigtigt for Danmark og dansk erhvervsliv. Og medarbejdere med stærke kompetencer inden for erhvervssprog er en forudsætning for, at små mellemstore danske virksomheder kan lykkes på eksportmarkederne. Derfor er det ærgerligt, at vi ser en tilbagegang i optaget på sproguddannelserne generelt og i særdeleshed på uddannelserne indenfor erhvervssprog, siger Jesper Beinov.

Han siger videre:

Nærmarkederne og særligt Tyskland er helt afgørende eksportmarkeder for SMV’erne. Derfor er det beklageligt, at vi over de seneste år har set et faldende optag på de tyske sproguddannelser, og at den tendens ser ud til at fortsætte i år.

Fald i optag på bygningskonstruktøruddannelsen skal vendes

Professionsuddannelsen til bygningskonstruktør er en vigtig uddannelse i den danske byggebranche. Her viser de nye tal, at optaget er faldet fra 1.491 personer i 2021 til 1.173 personer i 2024.

Til dette siger Jesper Beinov:

- Bygningskonstruktører er nøglepersoner i vores indsats for at gøre byggeriet mere bæredygtigt og effektivt. Og behovet for bygningskonstruktørernes kompetencer vil kun blive større i fremtiden. Derfor er det en trist udvikling, at der har været et ret markant fald i optaget her fra 2021 og til i dag. Den udvikling skal vi have vendt.