Disse indstillinger skal du altid huske på dit sikkerhedsprogram

Uanset hvilket sikkerhedsprogram du bruger på din computer, er der en række indstillinger, du altid skal sikre er slået til for at optimere programmets funktioner Stocknation Stocknation

Det er vigtigt, at der er installeret et sikkerhedsprogram på computeren, og langt de fleste computere kommer i dag med et program præ-installeret, når du køber det. Ikke alle husker dog at aktivere det, så det virker udover prøveperioden, og næsten alle glemmer at slå de nødvendige funktioner til i programmet.

”Mange tror, desværre, at bare der er et sikkerhedsprogram installeret på computeren, så er alt godt, og du er sikker og behøver ikke gøre noget selv. Det er dog ikke tilfældet. Et sikkerhedsprogram har som regel kun de grundlæggende funktioner slået til, så det er vigtigt at gå ind og sikre, at programmet er konfigureret optimalt,” siger Leif Jensen, it-sikkerhedsekspert hos ESET Nordics.

Når du installerer et nyt sikkerhedsprogram, skal du starte med at følge de anbefalinger, programmet kommer med og ikke bare klikke ja eller nej men læse og overveje, hvad du svarer på.

Derefter skal du:

• Aktivere realtidsscanning: Så bliver din computer konstant scannet for trusler
  • Opdatere virusdefinitioner: Hvis programmet ikke gør det automatisk, så skal du som det første aktivere en opdatering af programmet
  • Aktivér automatiske opdateringer: Det er vigtigt at sikre, at programmet løbende opdaterer sig selv, så det altid kan finde de nyeste virusser og malware
  • Planlæg fuld scanning: Du skal indstille computeren til jævnligt, f.eks. en gang om ugen, at lave en fuld scanning af din computer for at sikre, at der ikke er noget ondsindet, der er smuttet ind på din computer
  • Aktivere firewall: Alle sikkerhedsprogrammer med respekt for sig selv har en indbygget firewall, der kan blokere uautoriseret adgang til din computer. Den skal aktiveres, og du skal vælge det niveau, der passer til din brug. Vær opmærksom på at jo højere niveau du vælger, desto flere alarmer får du, og desto flere ting, også lovlige, bliver blokeret af firewall’en. Vælg derfor med omhu
  • Tillad godkendte programmer: Vær sikker på at alle programmer, du ofte bruger, får tilladelse af firewall’en til at tilgå internettet
  • Aktiver phishingbeskyttelse: Når den funktion er slået til, vil sikkerhedsprogrammet gøre sit bedste for at hjælpe dig med at identificere og undgå phishing-websteder og -mails
  • Aktivér spamfilter: Sikkerhedsprogrammets spamfilter fungerer tæt sammen med phishingbeskyttelsen. Det hjælper med til at blokere uønskede mails samt de irriterende markedsføringsmails, du ikke kan framelde dig
  • Tilpas spamfiltret: Sæt spamfiltret op så du blokerer specifikke mailadresser eller domæner og tillader dem, der fejlagtigt er markeret som spam
  • Aktiver forældrekontrol (på børns computer): På den måde får du mulighed for at begrænse, hvad dine børn kan se og gøre online