Topdanmark A/S

Topdanmark leverer stærk vækst i kvartal præget af bilskader og større brande

Del

Topdanmark tiltrækker flere kunder i et halvår, som har været præget af bilskader, større brande og flere vejrskader. Samtidig stiger kundernes tilfredshed med digitale services.

Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark, er tilfreds med den positive kundeudvikling.
Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark, er tilfreds med den positive kundeudvikling.

Topdanmark fortsætter den positive udvikling med en solid vækst og stigende kundetilfredshed.

Den organiske vækst lander på 5,0 procent i første halvår 2024 og 5,8 procent isoleret for andet kvartal. Til sammenligning var den organiske vækst på 2,0 procent i første halvår 2023 og 1,4 procent i andet kvartal samme år. Væksten er blandt andet drevet af en bedre kundefastholdelse, tilgang af nye kunder og prisjusteringer.

”Vi er tilfredse med, at vi er lykkedes rigtig godt med at fastholde eksisterende kunder takket været målrettede initiativer og engagerede medarbejdere. Vi er også glade for, at mange nye kunder fortsat vælger os til. Det vidner om, at vi har en stærk position i markedet med attraktive produkter til konkurrencedygtige priser,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

”De stærke resultater, som Topdanmark har leveret i en lang årrække, er en væsentlig forklaring på, at Sampo har fremsat et anbefalet købstilbud til Topdanmarks aktionærer for at skabe en stærkere skadesforsikringskoncern med en samlet markedsandel i Danmark på cirka 21 procent,” siger Peter Hermann.

Topdanmark kommer ud af første halvår 2024 med et overskud på 488 mio. kroner efter skat. Resultatet er som tidligere meddelt i en selskabsmeddelelse fra 1. maj 2024 påvirket af en hensættelse, der indebærer en engangsomkostning på 195 mio. kroner efter skat, relateret til en aftale med Nordea om processen for færdiggørelsen af IT-separationen af Topdanmark Liv. Topdanmark forlængede i samme forbindelse aftalen med Nordea om distribution af skadesforsikringsprodukter med op til fem år.

Det centrale forsikringstekniske nøgletal, combined ratio, der angiver forholdet mellem indtægter og udgifter, lander på 85,4 for halvåret.

”Halvårsresultatet afspejler, at vores kunder har været udfordret af et stigende antal vejrskader, dyrere motorskader og flere større brande i huse. Det har betydet, at vi har hjulpet rigtig mange danskere med at komme godt videre,” siger Peter Hermann.

Det forsikringstekniske resultat lander i første halvår på 847 mio. kroner, mens investeringsresultatet udgør 244 mio. kroner.

Større brande og dyrere bilskader
Topdanmark har i første halvår 2024 samlet haft udgifter for 3,7 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af alle kundesegmenter.

Årets andet kvartal har budt på en tør og solrig maj, der har resulteret i større brandskader på huse. Desuden har Topdanmark oplevet stigende udgifter til motorskader.

”Vi oplever, at motorskader i gennemsnit er blevet dyrere at reparere, fordi udgifter til reservedele og arbejdslønninger til skadesudbedring er steget. Samtidig er ny teknologi dyrere at reparere, og der er også sket flere skader som følge af tættere trafik på vejene,” siger Peter Hermann.

Stigende tilfredshed
Topdanmark er i årets første seks måneder fortsat med at investere og udvikle digitale services, der er nemme og hurtige at tilgå. Den store indsats på tværs af hele forretningen er blevet bemærket af kunderne, for Topdanmark oplever en stigning i kundetilfredsheden på de digitale platforme.

Kunder med en fysisk skade har for eksempel fået mulighed for at få behandlet en anmeldelse på ulykkesforsikringen markant hurtigere end hidtil ved hjælp af machine learning.

Topdanmark har desuden i marts lanceret TopGPT, som er den første generative AI-chatbot i den danske finanssektor, der er kundevendt, og den har allerede håndteret 40.000 spørgsmål. Topdanmark planlægger i tredje kvartal at introducere kunderne for en ny udgave af TopGPT, som de kan bruge på ”Mit Topdanmark”. Chatbotten vil dermed få adgang til specifikke oplysninger om kundens forsikringer, hvilket vil gøre den i stand til at give endnu mere kvalificerede svar.

”Vi kan se gennem vores resultater fra TopGPT og øvrige arbejde med kunstig intelligens, at det har en stadig større værdi for kunderne. Det bliver helt afgørende at indfri netop den værdi, når vi skal lykkes med vores digitale transformation, så kunderne endnu hurtigere og nemmere får den hjælp, vi er sat i verden for,” siger Peter Hermann.

5 højdepunkter fra Topdanmarks halvårsregnskab 2024:

  • Resultat efter skat: 488 mio. kroner (H1 2023: 633 mio. kroner)
  • Præmieindtægter: 5,653 mia. kroner (H1 2023: 5,015 mia. kroner)
  • Organisk vækst: 5,0 procent (H1 2023: 2,0 procent)
  • Combined ratio inklusive afløb: 85,4 (H1 2023: 82,9)
  • Investeringsresultat: 244 mio. kroner (H1 2023: 24 mio. kroner)

Nøgleord

Kontakter

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er omkring 2.000 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Peter Hermann har valgt at stoppe, når Topdanmarks integration i If er gennemført6.2.2025 07:40:32 CET | Pressemeddelelse

Peter Hermann har valgt at stoppe som adm. direktør i Topdanmark og viceadm. direktør i If, når Topdanmark er integreret i If 1. juli 2025. Integrationen betyder, at Topdanmark bliver en del af Nordens største forsikringsselskab og det næststørste forsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 21 procent. ”Jeg er stolt over den transformation, som Topdanmark er lykkedes med de seneste syv år. Sammen med dygtige medarbejdere har vi trods store forandringer formået at skabe stærke resultater med en solid kerneforretning, ansvarlig vækst og stigende tilfredshed blandt medarbejdere og kunder. Det betyder, at Topdanmark i dag er et fokuseret, moderne og veldrevet forsikringsselskab, der skaber værdi for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Peter Hermann. Sampo-koncernens købstilbud på Topdanmark i august 2024 indledte Topdanmarks integration i If, som er ejet af Sampo. ”Det har været vigtigt for mig at bidrage til integrationen, og sammen har vi lagt en klar plan frem mod den juridi

Topdanmark i opråb: Afgørende at tjekke dette før skiferien30.1.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Tusindvis af danskere får snart travlt med at pakke kufferten for at komme afsted på ski. Uge 7 og 8 er to meget populære skiuger, som normalt plejer at give travlhed hos Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. ”Vi kan allerede se nu, at danskerne kommer til skade på ski og snowboard. Vi forventer især at få travlt med at hjælpe vores kunder i de klassiske vinterferieuger, som er højsæson for skiferier,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. Topdanmarks kunder har foreløbigt anmeldt knap 190 skiskader i år. I januar og februar sidste år blev der anmeldt knap 700 skiskader. Ifølge SOS International, som Topdanmark samarbejder med, var det henholdsvis de 50-59-årige og 20-29-årige, der tegnede sig for flest skiskader i forbindelse med sidste års skisæson. Begge aldersgrupper stod for ca. 20 procent af skiskaderne hver. ”Det er især skader i knæ og underben, der giver mange danskere problemer på skiferien, men vi ser også altid en del, som slår skulderen,

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye