7 konkrete råd til at tale med din partner, familie og venner

Åben og ærlig kommunikation er udfordrende i alle relationer, især når man håndterer en kronisk sygdom som gigt. Støtte og forståelse er afgørende fra begge parter, men det er lettere sagt end gjort.

Nanna Bacci Hartz, sygeplejerske og specialkonsulent i Gigtforeningen, taler ugentligt med medlemmer om, hvordan gigt påvirker deres relationer. Foto: Gigtforeningen

Det kan være udfordrende at have en åben og ærlig kommunikation i alle slags relationer – både i parforholdet og med venner og familie. Når man så ovenikøbet skal håndtere en kronisk sygdom som gigt og alt det, der følger med, er det afgørende med lyttende ører, støtte og forståelse – og det går begge veje. Men det er lettere sagt end gjort.

»Selvfølgelig skal sygdom og udfordringer og alt det, der kan følge med en gigtdiagnose, ikke fylde det hele. Du er jo ikke gigten – du har gigt. Og det er en følgesvend, som både du, din partner og andre af dine nære relationer skal lære at håndtere og leve med på bedst mulig vis,« siger Nanna. ”Men det kan være rigtig svært at bryde en negativ spiral, når man først er havnet i den.”

Nanna Bacci Hartz er sygeplejerske og sundhedsfaglig specialkonsulent i Gigtforeningen. Hun sidder i Rådgivningen og taler hver uge med medlemmer, der fortæller, hvordan gigten stille og roligt gnaver sig ind og påvirker deres relationer. Og for mange er det svært at finde den rigtige måde at tale åbent om de vanskelige ting, som sygdommen bringer med sig.

Hvordan taler du og dine nærmeste om det, som er svært? Her har du Nannas syv gode råd til, hvordan kommunikationen kan hjælpes på vej:

1. Skemalæg samtaler

Prøv at aftale med din partner, at I én gang om ugen eller hver 14. dag afsætter tid til at tale sammen. En time, en halv time eller en aften, når børnene er puttet. Det kan også være, I vil gå en tur sammen.

Det vigtige er, at det på en eller anden måde bliver skemasat. Det lyder måske kedeligt, men det kan faktisk være en kæmpe hjælp i forhold til at få talt om det, som er svært.

2. Del følelser og behov åbent

Fortæl din partner, hvordan du har det, og få talt om det, hvis du er i en periode, hvor du har meget opblussen i din gigt eller har brug for, at din partner byder lidt mere ind på f.eks. madlavningen eller henter børnene.

Fortæl, hvor du er lige nu – det gør det meget nemmere for din partner at vide, om hun eller han skal træde til eller trække sig tilbage.

3. Bliv på din egen banehalvdel

Det er vigtigt, at både du og din partner holder jer på jeres egen banehalvdel. I stedet for at sige: ”Du er altid træt”, ”du siger altid, du har ondt”, eller ”du kan aldrig overskue noget” – så prøv at sige: ”Jeg oplever, at jeg står tilbage med rigtig mange opgaver”, ”jeg kan ikke overskue tingene lige nu” eller ”jeg føler mig ked af det og presset.”

4. Tag en timeout

Hvis samtalen ryger af sporet, hvordan kan I så komme tilbage igen? Tag en timeout, og sig: »Ved du hvad, vi starter lige forfra. Jeg fik sagt nogle ting, der ikke var hensigtsmæssige. Det var dumt. Det må du undskylde. Jeg prøver lige at sige det igen på en lidt anden måde.«

5. Husk, hvorfor I er sammen

Prøv at minde jer selv og hinanden om, at I jo er sammen af en grund. Husk tilbage: Hvad var det, jeg blev forelsket i? Hvad var det, jeg syntes var attraktivt? Hvad var det, vi grinte af?

Hvis alt er blevet sort, og man hele tiden går hinanden på nerverne, så prøv at træde et skridt tilbage. Træk vejret, og så tænk: Okay, jeg er her jo af en årsag.

6. Åben dialog med venner

I forhold til venner hører jeg tit om manglende forståelse, eller at man tror, at ens venner ikke forstår en.

Når jeg så spørger lidt ind, viser det sig nogle gange, at man ikke selv har åbnet op for en dialog eller selv taget hul på at fortælle om, hvordan man egentlig har det.

Så det her med at få en åben dialog kan være en mangelvare i forhold til ens relationer. Men ansvaret ligger hos begge parter – både hos dig selv, din partner, familie og venner.

7. Kommunikér tydeligt om forskellen

Mange mennesker med gigt kæmper også med fatigue – den her ekstreme træthed, som kan være invaliderende i sig selv. De oplever ikke altid at blive mødt med forståelse fra deres venner og omgangskreds. Det her med at få at vide, at »jeg er også træt for tiden« eller »jeg kan også have ondt engang i mellem« … Det er bare ikke det samme, man taler om, når man har gigt, fatigue og kroniske smerter. Prøv at være modig, og tag fat på den svære samtale.