Svanemærket, solceller og elbiler er en del af hverdagen hos Meincke’s Malerfirma

Næste step for Meincke’s Malerfirma i Sorø er ESG-rapportering for at kunne dokumentere effekten af de mange tiltag, som samtidig skal vise kunderne, at virksomheden har sat kursen mod en mere bæredygtig fremtid.

Bettina og Sebastian Meincke har planer om, at virksomheden skal have endnu flere elbiler i fremtiden.

Bettina og Sebastian Meincke er første og anden generation af malerfirmaet Meincke’s. Bettina startede malerfirmaet i 2005, og siden har der været fart på; i dag er de 20 ansatte, og Sebastian er netop trådt ind i ledelsen. De har et naturligt fokus på, hvordan virksomheden fremtidssikres i en verden, hvor de mange krav og forventninger til ESG og bæredygtighed også rammer en virksomhed af deres størrelse.

”For et års tid siden begyndte vi at arbejde med bæredygtighedsbegrebet for at undersøge, hvad vi kan gøre, og hvad det kommer til at betyde for os. Vi undersøgte, om solceller var en mulighed, og det har vi efterfølgende fået installeret, og vi kan se en besparelse på vores strøm og varmeudgift. Desuden skiftede vi én af bilerne til en hybrid, udover den har vi siden da udskiftet to biler til ren el, og dem skal vi helt sikkert have flere af,” fortæller Bettina Meincke.

”Jeg var på et ledelseskursus i efteråret, hvor bæredygtighed var et tema. Her blev jeg endnu mere bevidst om, at nok er det de store virksomheder, der bliver mødt med lovkrav, men det smitter af på hele leverandørkæden. Det er også det, vi oplever. Vi kan sagtens mærke, at der bliver stillet større krav til, at vi udleder mindre CO2 – både fra kommuner og større virksomheder,” siger Sebastian.

Tag styringen

For Bettina Meincke handler det om at få overblikket og tage styringen på, hvad der skal ske. Det nytter ikke noget at være bagud med risiko for at blive fravalgt som leverandør. Derfor har virksomheden ansat Michael Søhof som projektkonsulent, hvilket bl.a. indebærer, at han skal dykke ned i virksomhedens ESG-arbejde.

”Det er lidt sjovere nu, hvor vi selv kan styre processen. Hvis det hele pludselig skal ske på én gang, så kan det både bliver nogle store investeringer og en endnu mere uoverskuelig proces,” siger Michael Søhof.

ESG skal dokumenteres

”Vi taler meget om biler og strøm, men det handler jo også om, hvordan virksomheden bliver drevet – i forhold til den sociale del og medarbejderne, men også etisk, i forhold til korruption, prisaftaler mv. Det tager vi meget seriøst. Det er et vigtigt argument både over for kunder og nye medarbejdere, som også fokuserer på, hvordan vi arbejder,” forklarer Michael Søhof.

Næste skidt for Meincke’s er dokumentation og rapportering. Når man arbejder med ESG, er det nemlig helt afgørende at kunne vise og bevise, hvilken belastning man påfører samfundet og miljøet, og hvordan virksomheden søger at reducere belastningen.

”Det skal ikke bare være noget, vi siger. Vi skal dokumentere, hvad vi gør. For eksempel er alt vores maling Svanemærket, og vi sælger overskudsmaling til privatpersoner til reducerede priser fremfor at smide det ud. I fremtiden vil vi gerne kunne fortælle, hvor mange liter maling vi på den måde undgår at belaste miljøet med,” understreger Sebastian.

FAKTA
ESG står for Environmental (miljø), Social (sociale forhold), Governance (virksomhedsadfærd).

Store børsnoterede virksomheder, banker og kreditgivere er allerede omfattet af lovgivning, som kræver, at de skal udarbejde ESG-rapporter sammen med deres årsregnskaber. Som del af rapporten skal de bl.a. oplyse, hvor meget CO2 deres leverandører udleder, og om leverandørerne lever op til etiske retningslinjer (CoC – Code of Conduct). Derfor rammes de mindre virksomheder også af kravene, når de arbejder for de store virksomheder eller er til møde i banken.

Mere viden om ESG
Vil du være klogere på, hvad ESG er, hvad det betyder for dig og søge rådgivning og inspiration?Læs mere på ESGsorøs hjemmeside

Arrangementer for virksomheder og selvstændige
Sorø Erhverv afholder løbende morgen- eller eftermiddags-temamøder, kurser og erhvervsmesser for virksomheder og selvstændige i Sorø Kommune.  Arrangementerne er et godt sted at netværke med andre lokale og er gratis at deltage i, medmindre andet er oplyst.Læs mere

Bettina og Sebastian Meincke og Michael Søhof foran virksomheden i Sorø, hvor der er blevet installeret jordvarme og solceller. Når elbilerne er på kontoret/værkstedet i Sorø, bliver de opladet med strøm fra solcelleanlægget. Meincke’s har en ambition om over tid at udskifte så mange af bilerne som muligt til el.
Download
Meincke’s deltog for nylig i et ESG-møde for håndværkere i Sorø. ”Udover at vi under oplægget fra esg4business blev bekræftet i, hvor vigtigt det er at komme i gang, blev vi også opmærksomme på, at der er mulighed for at opnå tilskud til rapportering. Det forventer vi helt sikkert at gøre brug af.”
Download
Sebastian og Bettina Meincke har begge fokus på, at virksomheden skal arbejde med ESG - både nu og i fremtiden.
Download
Bettina og Sebastian er første og anden generation af Meincke's Malerfirma. Bettina Meincke startede som selvstændig i 2005, og siden er virksomheden vokset. Sebastian Meincke er netop trådt ind i ledelsen.