Danmarks elbilsandel steg som det eneste land i Skandinavien

Danmark oplevede vækst i elbilernes markedsandel som det eneste land i Skandinavien i juni 2024, selvom det generelt var præget af tilbagegang.

Bilsalget i Skandinavien viste generelt stigninger i juni måned. Personbilsalget i både Danmark og Norge har haft en positiv udvikling. Danmark registrerede en stigning på 6,7 procent, mens Norge oplevede en vækst på 12,5 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Til gengæld har Sverige oplevet et fald på 9,6 procent.

"Vi er meget glade for at se en stigning på det danske bilmarked igen. Det viser, at bilmarkedet i Danmark er robust, og vi forventer et rigtig godt bilår i 2024. Vi bemærker også en vækst i et af vores nabolande, mens situationen ser mere udfordrende ud i det andet," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Andelen af elbiler fortsætter med at vokse i Danmark. Siden 2020 er andelen af nyregistrerede elbiler steget stødt, og i juni 2024 udgjorde elbilerne 50,9 procent af alle nye personbiler. Norge har fortsat den højeste andel af elbiler med 80 procent, selvom dette er en nedgang fra 82,2 procent i juni 2023. I Sverige er elbilernes markedsandel også faldet fra 39,3 procent i juni måned sidste år til 36,8 procent i juni 2024.

"Vores nabolande viser tydeligt, at de rette incitamenter for at vælge grønne biler kan ændre markedet. Det er afgørende, at vi i Danmark fortsætter med at holde afgifterne i ro, så vi fortsat forbedrer mulighederne for at anskaffe sig en elbil. Det er en nøglefaktor i succesen med den grønne omstilling," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Mobility Denmark udsender hver måned en pressemeddelelse om det skandinaviske bilsalg baseret på data fra bilstatistik.dk.

Klik her

FAKTA

Mobility Denmark repræsenterer bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, samt finansierings- og leasingselskaber.

Videregivelse af pressemeddelelsens indhold:

Videregivelse af tal og data fra pressemeddelelsen må kun finde sted med kildehenvisning til:

Danske data: Bilstatistik.dk

Svenske data: Bilstatistik.se

Norske data: OFV.no

Metode

Bilstatistik.dk, OFVStatistikkk.no og Bilstatistik.se, optræder campere altid i en selvstændig kategori, hvorfor de ikke indgår i opgørelsen af registreringstal for person- og varebiler, uanset hvordan de måtte være registreret hos de nationale myndigheder. Dette drejer sig om 1.618 enheder i Norge, 2.537 enheder i Sverige og 1.101 enheder i Danmark for hele 2023. Disse tal kan leveres udspecificeret på f.eks. producentnavnet for camper-opbygningen ved henvendelse til Bilstatistik.se

Enheder der i sit land er registeret som enten vare- eller lastbil og har en totalvægt op til 3.500 kg indgår i statistikken som varebiler, mens enheder med en totalvægt over 3500 kg indgår som lastbiler.

Klik her