Kasper Hvidt bliver ny håndboldekspert på TV 2

Den tidligere landsholdsspiller Kasper Hvidt bliver ny håndboldekspert på TV  2, når Bent Nyegaard efter OL i Paris drosler ned og udelukkende vil beskæftige sig med klubhåndbold.

Bent Nyegaard gør som Mikkel Hansen og Niklas Landin og stopper med landsholdshåndbold efter OL i Paris. Den 72-årige håndboldekspert og kommentator vil stadig kunne opleves i TV 2s dækning af den hjemlige ligahåndbold, men det er slut med herre- og kvindelandsholdet og slutrunderne.

Fremover bliver det i stedet Kasper Hvidt, som er ekspertkommentator på herrelandsholdet og slutrunderne på TV 2 og sidder i kommentatorboksen med Jonas Nyhøj, mens Sofie Bæk bliver håndboldekspert på kvindelandsholdet i tv-studiet i stedet for Bent Nyegaard. 48-årige Kasper Hvidt ser frem til opgaven og kommer til at bidrage med sine egne erfaringer som en dirigerende kraft fra landsholdet og mere end 20 år med håndbold på topplan.

- Jeg glæder mig utrolig meget til at formidle håndbold set med mine øjne. Formidle alt det, der sker bag kulissen. Dynamikken på et hold og hvordan taktikken udfolder sig på banen. Der er så meget kompleksitet, som kræver en forklaring, og det kan jeg med min indsigt bidrage med, siger Kasper Hvidt og fortsætter:

- Ofte har man en ide om, at en ekspert skal vide mere end trænerne, men det er ikke min intention. Min opgave og rolle er at forklare, hvorfor holdene gør A eller B. Og det kan jeg, fordi jeg har været i miljøet i mange år.

Kasper Hvidt spillede en afgørende rolle på det danske herrelandshold, som vandt EM-guld i 2008, og vogtede målet for Danmark i 219 landskampe mellem 1996 og 2010. Han har blandt andet vundet danske og spanske mesterskaber, inden han indstillede karrieren i 2017 og siden fungerede som sportsdirektør for E-sportsholdet Astralis i flere år.

- Kasper Hvidt har altid været en type, der har delt vandene, og det må han gerne fortsætte med. Vi tager vores arbejde alvorligt på TV 2 Sport, og det gør Kasper Hvidt også. Han har stået på de baner, i de omklædningsrum og i de situationer, som vi taler om i vores landsholdsdækning. Han er en reflekteret og pragtfuldt lidenskabelig fyr, som kan give seerne vigtig indsigt, når vi gerne vil gøre dem klogere på håndboldsporten og de mennesker, der giver alt for den, siger John Jäger, chefredaktør på TV 2 Sport.

Ikke bange for at have en holdning

Sofie Bæk har også en fortid som professionel håndboldspiller gennem ti år, inden en slem albueskade sidste år satte en stopper for den aktive karriere.

Den 30-årige tidligere playmaker er ikke ny i TV 2-regi, hvor hun flere gange har fungeret som håndboldekspert i både slutrunde- og ligadækningen, men det er første gang, at hun skal være decideret ekspert på kvindelandsholdet.

- Jeg har aldrig været landsholdsspiller, men kommer med aktualitet direkte fra den professionelle verden og kan bidrage med min taktiske forståelse. Som tidligere playmaker er jeg vant til at have dirigentstokken, læse spillet og sætte det op. Og så elsker jeg at nørde og gå i detaljer med håndboldspillet og er ikke bange for at have en holdning, siger Sofie Bæk og fortsætter:

- Der er en helt speciel stemning omkring landsholdene. Det er meget intenst under en slutrunde, hvor der udover det taktiske også er en masse psykologi i spil, så det glæder jeg mig til at dække.

- Sofie Bæk er med rette altid blevet omtalt som en meget begavet håndboldspiller, og al den håndboldklogskab deler hun gavmildt ud af til vores seere. Hun har allerede vist, at hun også evner at formidle sine klare analyser på en forståelig og begejstret facon, og derfor passer hun helt perfekt til vores omfangsrige dækning af håndboldsporten, siger John Jäger.

Bent Nyegaard drosler ned

OL i Paris bliver sidste omgang med de danske landshold for Bent Nyegaard, som har været fast håndboldekspert og kommentator på TV 2 siden 2006. Heldigvis får redaktionen og seerne fortsat glæde af hans mangeårige erfaring, da han fortsætter med at dække ligahåndbolden herhjemme.

- Jeg ser meget frem til OL, hvor begge vores håndboldlandshold forhåbentlig skal spille om medaljer. OL er altid noget særligt, og for mig personligt bliver det specielt, da det bliver sidste gang, at jeg kommenterer landsholdene, som jeg har fulgt tæt i så mange år. Min passion for dansk håndbold er fortsat tårnhøj, og derfor er jeg glad for fortsat at skulle dække de stærke hjemlige ligaer, hvor næste generation af landsholdsspillere udklækkes, siger Bent Nyegaard.

- Bent Nyegaard har været en kæmpestor og meget værdifuld del af TV 2 Sport i rigtig mange år. Hans viden, evner, arbejdsomhed og mod har gjort hans person til en afgørende del af vores håndbolddækning. Når der er visse aktører og nogle seere og læsere, som bliver sure over hans skarpe tunge og pen, så glæder jeg mig over, hvordan han skærer igennem med sine fagligt stærke analyser og sin aldrig svigtende passion for håndboldsporten, siger John Jäger.

Kasper Hvidt bliver ny håndboldekspert på TV 2. (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix/TV 2)