WWF sætter kunstig intelligens ind i kampen for truede koalaer

Sammen med det aalborgensiske dronefirma Robotto bruger WWF Verdensnaturfonden topmoderne teknologi for at beskytte koalaer mod skovbrande i Australien.

© Shutterstock / GunnerL / WWF

De voldsomme naturbrande, der hærgede Australien i 2019 og 2020, blev et vendepunkt for én af landets mest ikoniske arter. Som direkte følge af brandene er koalaerne nu truet. Mere end 50.000 koalaer blev dræbt eller påvirket af ilden, og den største trussel mod arten er i dag skovbrande.

Det er klimakrise, der møder naturkrise.

Skovbrande i Australien forekommer hyppigere og i større omfang end tidligere på grund af klimaforandringer, og ilden ødelægger ikke bare levesteder og fødegrundlag, men kan i værste fald koste koalaer og andre arter livet. Det tager mange år at genoprette de enorme naturområder, der går tabt i flammerne, og alt i alt gør det arbejdet med at beskytte og genoprette koalabestanden vanskeligt.

Én af løsningerne er brugen af topmoderne teknologi. WWF Verdensnaturfonden er derfor gået sammen med danske Robotto om at bruge kunstig intelligens og droner til at monitorere koalaer og skovbrande i Australien.

”Koalaerne kan gemme sig i op til 50 meter høje eukalyptustræer, og derfor er de svære at se fra landjorden. Ved hjælp af droneteknologi kan vi spotte dem fra oven og overvåge meget store områder. På den måde kan vi bedre beskytte dem mod ilden og målrette vores indsats, hvor behovet er størst,” siger miljøfaglig direktør i WWF Verdensnaturfonden Jacob Fjalland.

I kølvandet på skovbrandene i 2019 og 2020 igangsatte WWF et omfattende arbejde for at beskytte og genoprette koalaerne med et mål om at fordoble bestanden inden 2050. Arbejdet omfatter blandt andet et mobilt koalahospital, samarbejde med myndighederne om en enorm nationalpark dedikeret til koalaerne og plantning af to milliarder nye træer inden udgangen af dette årti.

En del af løsningen
WWF’s Jacob Fjalland anser dog kunstig intelligens og droneteknologi som helt essentiel for at kunne hjælpe ikke bare koalaerne, men også bidrage til at løse klima- og naturkrisen. Det danske droneselskab Robotto er netop skabt med det formål at være en del af løsningen på tidens største kriser.

”Kunstig intelligens hjælper os med at få ufatteligt meget data på meget kort tid, og den viden kan organisationer som WWF bruge til at optimere arbejdet med naturen og truede arter som koalaer. Det er forholdsvis nyt at bruge kunstig intelligens i naturbevarelsesarbejde, men vi ser meget stort potentiale i det,” fortæller Robotto-direktør Kenneth Geipel.

WWF og Robotto arbejder tæt sammen med Australiens oprindelige folk, der bruger dronerne i forening med en mange tusind år gammel metode til at holde brandene i ave. De oprindelige folk brænder nemlig skovbunden, så den er mindre potent over for ukontrollable skovbrande, og dronerne bruger de til at overvåge ilden og koalaernes færden før, under og efter brandene.

WWF Verdensnaturfonden og Robotto har arbejdet sammen om projekter i flere år senest i Thailand, hvor droner har været brugt til at forebygge sammenstød mellem elefanter og lokalbefolkning.

Om projekt ’Fireproofing Koalas’:
WWF Verdensnaturfonden og Robotto samarbejder om at bruge droner og kunstig intelligens til at beskytte koalaer mod skovbrande. I første omgang finder projektet sted på øen Minjerribah ud for den australske østkyst. Her lever en bestand af bare 1.000 koalaer, som derfor er meget sårbare over for skovbrande.

En fjerdedel af øens befolkning er oprindelige folk, som bruger traditionelle metoder til naturbeskyttelse. Quandamooka-folket, der bor på øen, brænder skovbunden i kulturelle afbrændinger, som holder skovens brændbare materiale nede. Quandamooka-folket kan bruge den danske teknologi til at monitorere brandene og koalaerne.

Projektet er støttet af QATO Fonden.

Fakta om koalaen:

• Koalaer lever udelukkende af blade fra eukalyptustræer. Der findes mange hundrede sorter af eukalyptus i Australien, men koalaerne er meget kræsne og spiser kun bladene fra få sorter.
  • Koalaer sover op til 18 timer i døgnet.
  • Truslerne mod koalaen omfatter foruden klimaforandringer og tab af levesteder også klamydia, afskovning, færdselsuheld og angreb fra blandt andet hunde.