Længdespringer Bjørk Nørremark er udtaget til de Paralympiske Lege

I Paris skal 21-årige Bjørk Nørremark fra København forsøge at bygge videre på karrierens bedste sæson, hvor det foreløbige højdepunkt er en 4. plads ved VM.

Bjørk Nørremark var tæt på at vinde karrierens første VM-medalje tidligere på sæsonen. Foto: Moto YOSHIMURA

Bjørk Nørremark har udviklet sig enormt, siden hun som 18-årig fik paralympiske debut i Tokyo i 2021. For tre år siden var resultatet sekundært. Hun var med for at lære, for at samle erfaring og for at måle sig med de bedste længdespringere i parasporten. Når hun denne gang konkurrerer i Paris den 6. september, kan hun regnes blandt de store profiler i T47-klassen.

- PL i Paris har været mit mål igennem de sidste tre år, så det er en stor forløsning at blive udtaget. Jeg har hævet mit bundniveau helt vildt og forbedrer mig hele tiden. Min forventning er, at Paris bliver den største sportslige oplevelse i mit liv, og det gør jeg alt for at kunne leve op til, siger Bjørk Nørremark.

Hun er glad for at have etableret sig i parasporten.

- Jeg føler, jeg i løbet af de sidste tre år for alvor har fundet min vej i sportens verden. Jeg er blevet bedre til at nyde det hele og meget mere bevidst om, hvor vigtigt det er at repræsentere parasporten. Der er så mange gode værdier, og vi kan som atleter være med til at gøre en stor forskel for andre. For mig gør det oplevelsen af at skulle med til PL endnu mere tilfredsstillende, siger Bjørk Nørremark, der er født uden venstre underarm.

DIF’s Nicklas Bjaaland er chef de mission for den danske PL-delegation i Paris, og han glæder sig over udtagelsen.

- Det bliver meget spændende at se Bjørk bygge videre på de erfaringer, hun gjorde sig i Tokyo. Som holdets yngste dansker gjorde hun allerede den gang et stort indtryk og blev tildelt hvervet som fanebærer til afslutningsceremonien. Hun er inde i en forrygende udvikling, og jeg tror, det er et spørgsmål om tid, før hun får sit helt store resultatmæssige gennembrud, siger Nicklas Bjaaland.

Den overbevisning deler Parasport Danmarks sportschef Michael Møllgaard Nielsen.

- Bjørk er ikke bare blevet en hamrende dygtig atlet. Hun er en rollemodel og et trækplaster i parasporten for børn og unge, der kan se op til hende og lade sig inspirere af hendes dedikation og seriøse tilgang til sporten. Jeg er meget glad for, at hun er en del af vores danske hold i Paris, siger Michael Møllgaard Nielsen.

Bjørk Nørremark er den 23. dansker, der udtages til de Paralympiske Lege i Paris. Hun bliver den anden danske længdespringer i truppen efter Daniel Wagner.

Fakta om Bjørk Nørremark
Sportsgren: Atletik (længdespring)
Klassifikation: T47
Alder: 21 år
Handicap: Født uden venstre hånd
By: København
Klub: Hvidovre Atletik
Udvalgte resultater: 5. plads ved VM i 2023, 4. plads ved VM i 2024, 11. plads ved PL i Tokyo i 2021
Tidligere PL-deltagelse: Tokyo 2021

Fakta om De Paralympiske Lege i Paris
PL i Paris indledes den 28. august 2024 på Champs-Élysées og Place de la Concorde og afsluttes 12 dage senere den 8. september. Der forventes deltagelse af 4.400 para-atleter fra 184 paralympiske komitéer, der skal konkurrere om 549 medaljesæt i 23 sportsgrene.

Den danske PL-trup forventes at tælle ca. 30 atleter i ni sportsgrene. Med udtagelsen af Bjørk Nørremark 23 danske atleter nu klar til legene i Paris.

Læs mere om det danske hold på hjemmesiden paralympiskelege.dk og sociale medier @danmarktilpl

DIF har det operationelle ansvar for de danske atleters deltagelse ved de Paralympiske Lege. Opgaven varetages i et tæt samarbejde mellem DIF, Team Danmark og Parasport Danmark. Parasport Danmark er som national paralympisk komité ansvarlig for at kvalificere og udtage det danske PL-hold.

Michael Møllgaard Nielsen, sportschef i Parasport Danmark
E-mail: mmn@parasport.dk

Nicklas Bjaaland, paralympisk chef de mission i DIF
E-mail: nbj@parasport.dk

Bjørk Nørremark

Bjørk Nørremark springer til Handisport Open de Paris i juni 2024.
Bjørk Nørremark i BESTSELLERs PL 2024-kollektion.
Bjørk Nørremark til VM i para-atletik i Kobe i maj 2024.

Links

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.