Sund & Bælt deler data på Danmarks Miljøportal
I Sund & Bælt er vidensdeling vigtigt både internt og eksternt. For at understøtte vidensdeling på tværs bliver Sund & Bælt Danmarks første, store bygherre, der deler sin viden om vandmiljøet med offentligheden på Danmarks Miljøportal.
Når Sund & Bælt, der planlægger, anlægger og driver nogle af Danmarks største infrastrukturprojekter, får til opgave at undersøge store infrastrukturprojekter, medfører det indsamling af tusindvis af data om miljøet i projektområderne.
Nu vil Sund & Bælt som den første store bygherre i landet stille indsamlet data om vandmiljø til rådighed i den nationale database, VanDa, der er en fællesoffentlig tilgængelig database for alle vandmiljødata hos Danmarks Miljøportal.
- Det er vores daglige ambition at dokumentere og indsamle data på vores projekter for at sikre transparens for alle involverede parter. VanDa kan være med til at øge viden og bevidsthed om vandmiljøet, og det er en spændende mulighed for vidensdeling, som vi meget gerne vil bidrage til, siger Christina Berlin Hovmand, der er Miljø- og Myndighedsdirektør i Sund & Bælt.
Det bliver i første omgang data fra den igangværende miljøkonsekvensvurdering af en Østlig Ringvej, der undersøges som sænketunnel langs Amagers østkyst, der kommer til at levere data. Sund & Bælt håber, at initiativet vil inspirere andre i branchen.
- Vi har fået vores rådgivere til at bruge VanDa, så vi sammen kan være med til at fremme den værdi for samfundet, der findes i at vidensdele. Det er ressourcekrævende at foretage grundige og omfattende dataindsamlinger, så det er en økonomisk gevinst for samfundet, at vi kan genbruge eksisterende data i VanDa til fremtidig brug, siger Christina Berlin Hovmand og forklarer, at vidensdelingen også bidrager til øget datakvalitet:
- Jo mere data, der stilles til rådighed, des bedre grundlag og dermed større kvalitet opnås i forhold til de beslutninger, der skal træffes på baggrund af data.
Konkret omfatter Sund & Bælts indsamlede data om vandmiljøet blandt andet målinger af vandkvalitet, ålegræs, bunddyr og alger.
Kontakter
Louise RasmussenKommunikationskonsulentSund & Bælt
Tlf:+ 45 51 37 79 22lora@sbf.dkFølg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Over 100.000 gæster har oplevet udsigten til Femern-byggeriet fra højden10.10.2025 12:16:32 CEST | Pressemeddelelse
Titusindvis af gæster har besøgt Femern Bælt-projektets udsigtspunkt Pilen ved Rødbyhavn siden åbningen i marts.
Aarsleff Rail A/S vinder jernbaneopgave i København6.10.2025 14:18:36 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt tildeler første del af opgaven med at anlægge overhalingsspor ved Kalvebod i København til Aarsleff Rail A/S. Projektet skal sikre øget kapacitet til passager- og godstrafik og tildeles som totalentreprise med værdi på op til 330 mio. kr.
Kæmpekran kan give forlænget rejsetid ved Københavns Lufthavn3.10.2025 13:15:46 CEST | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station for at sikre plads til flere gods- og passagertog i fremtiden er i fuld gang. Arbejdet indebærer en midlertidig reducering af køresporene ved lufthavnen og lukning af Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup for at give plads til en kæmpe kran. Bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
Vedligehold på Storebæltsbroen i næste uge3.10.2025 10:17:51 CEST | Pressemeddelelse
Næste uge udføres der vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen i aften- og nattetimerne. I denne periode vil der være dobbeltrettet trafik. Broen lukkes kortvarigt om aftenen og tidligt om morgenen for at omlægge trafikken.
Øresundsmotorvejen genåbnet for trafik18.9.2025 13:34:23 CEST | Pressemeddelelse
Vi har nu stoppet vandindtrængningen, så der ikke længere kommer vand ind på vejbanen. Vores undersøgelser viser, at det nu er sikkert at åbne Øresundsmotorvejen delvist for trafik igen. Vores eksperter har kun konstateret mindre skader i det venstre spor mod midterrabatten. Vi åbner med reduceret hastighed på 50 km/t og lader trafikken passere i det højre spor og nødsporet udenom det sted, hvor vejen er beskadiget. Vi holder nøje øje med udviklingen de næste 24 timer. De mindre skader vil blive udbedret i nattetimerne i den kommende periode af hensyn til at generere trafikken mindst muligt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum