Danske Erhvervsakademier

Stor interesse for erhvervsakademiernes professionsbacheloruddannelser

Erhvervsakademierne glæder sig over en flot fremgang i antallet af ansøgninger til både erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne, da der i dag den 5. juli 2024 var ansøgningsfrist for at søge ind på en videregående uddannelse via kvote 1. Der er i år er særlig stor interesse for de 3,5-årige professionsbacheloruddannelser.

Mere end halvdelen af uddannelserne på syv ud af de otte erhvervsakademier er steget i ansøgerantal i år, hvor der især er stor interesse for professionsbacheloruddannelserne, der er steget med hele 19 pct. flere førsteprioritetsansøgere. Det betyder en stigning i antallet af ansøgninger på størstedelen af erhvervsakademierne både i og uden for de store byer, og hvor der især opleves stor interesse for de bio- og laboratorietekniske uddannelser – blandt andet laborantuddannelsen, skarpt forfulgt af de økonomisk-merkantile uddannelser, hvor blandt andet professionsbacheloruddannelserne i Finans og i Økonomi og IT stiger i ansøgerantal.

Samlet set er antallet af ansøgninger til erhvervsakademiernes uddannelser steget med 5 pct. til næsten 25.000 ansøgere i 2024 uanset prioritet. Det er en positiv udvikling, og formand for erhvervsakademiernes rektorkollegie Steen Enemark Kildesgaard hæfter sig ved, at stigningen i interessen for at tage en uddannelse på et erhvervsakademi også er gennemgående på førsteprioritetsansøgninger.

”Vi har et stort udbud af forskellige uddannelser på erhvervsakademierne i hele landet, og det er glædeligt, at vi på tværs af erhvervsakademierne er steget 4 pct. i antallet af førsteprioritetsansøgninger i forhold til sidste år. Vi uddanner dygtige medarbejdere primært til det private erhvervsliv, og det er positivt, at vi oplever stigende interesse for vores uddannelser på tværs af alle fagretninger”, siger Steen Enemark Kildesgaard.

Professionsbacheloruddannelserne er attraktive

Den primære stigning i antallet af førsteprioritetsansøgninger findes på professionsbacheloruddannelserne, som har modtaget hele 19 pct. flere ansøgninger i år sammenlignet med sidste år.

På seks af erhvervsakademierne er der i år øget interesse for at læse en professionsbachelor, og især på Erhvervsakademi Aarhus topper interessen. Her stiger ansøgerantallet med hele 55 pct. flere førsteprioritetsansøgninger sammenlignet med sidste år. Det skyldes blandt andet, at erhvervsakademiet har oprettet en håndfuld nye professionsbacheloruddannelser – blandt andet i E-commerce og digital marketing, der i sig selv har tiltrukket 159 ansøgere til uddannelsen.

Et spadestik dybere ned i ansøgningerne viser, at der i år er særlig stor interesse for de bio- og laboratorietekniske uddannelser og de økonomiske-merkantile uddannelser, der er steget med henholdsvis 12 og 9 pct. i førsteprioritetsansøgere i forhold til sidste år. Der er især fremgang i ansøgerantallet til laborant, der er steget med 31 pct. flere førsteprioritetsansøgninger i år, og der er ligeledes en stigning på henholdsvis 25 og 26 pct. for professionsbacheloruddannelserne i Finans og i Økonomi og IT.

Også på 2-2,5-årige erhvervsakademiuddannelser er der øget interesse for specifikke uddannelser og fagområder. Her er højdespringerne især kort- og landmålingstekniker og IT-teknolog, hvor ansøgerantallet er steget med henholdsvis 28 og 26 pct.

Øget interesse for STEM men faldende interesse for IT

På erhvervsakademiernes STEM-uddannelser er der også fremgang på 8 pct. Her er det, udover laborantuddannelsen, især erhvervsakademiuddannelserne miljøteknolog og produktionsteknolog, der har fået væsentligt flere ansøgninger.

Anderledes ser det ud på IT-området, hvor der er et fald i førsteprioritetsansøgningerne på 6 pct. i forhold til sidste år. Her er det på professionsbacheloruddannelsen i IT-arkitektur, at det største fald i ansøgninger findes, mens der også er et fald i ansøgningerne til den 2,5-årige datamatikeruddannelse.

”Vi kan bestemt glæde os over, at der er større interesse for erhvervsakademiernes STEM-uddannelser, da vi ved, at der dels er stor efterspørgsel på de kompetencer i det private erhvervsliv, og dels at der er rigtig mange dimittender, der kommer hurtigt i job efter endt uddannelse. Derimod er det beklageligt, at der er mindre interesse for IT-uddannelserne. Det er nemlig også et fagområde, hvor kompetencerne er efterspurgt i mange virksomheder. Vi vil nu se lidt mere ind i ansøgningstallene og på den baggrund undersøge, hvordan vi kan bidrage til at vende udviklingen, så virksomhederne får den arbejdskraft, som de har brug for”, siger Charlotte Lundblad, der er bestyrelsesformand i Danske Erhvervsakademier.

De mange ansøgere til landets videregående uddannelser kan se frem til at modtage svar på deres ansøgninger den 26. juli 2024.

Steen Enemark KildesgaardFormand for rektorkollegiet

stek@kea.dk

Danske Erhvervsakademier

Erhvervsakademierne uddanner dimittender, der fremmer vækst og innovation i dansk erhvervsliv. Danske Erhvervsakademier er interesseorganisation for de otte erhvervsakademier, der udgør medlemskredsen.

Gennem korte og mellemlange videregående uddannelser indenfor primært design, teknologi og business forsyner erhvervsakademierne det private erhvervsliv med handlekraftige dimittender, der kan byde fagligt ind i erhvervslivets virkelighed, udfordre vanetænkning og tage ansvar fra dag et.

Erhvervsakademierne indgår i tætte partnerskaber med de virksomheder, vi uddanner til. Samarbejdet bringer praksis ind i uddannelserne og nyeste viden ud i virksomhederne.

Følg pressemeddelelser fra Danske Erhvervsakademier

Flere pressemeddelelser fra Danske Erhvervsakademier

Næsten 500 studerende vil uddanne sig indenfor oplevelser og turisme5.7.2024 18:20:39 CEST | Pressemeddelelse

Der er gang i turismen rundt om i landet, og det afspejler sig i interessen for erhvervsakademiuddannelsen til service- og oplevelsesøkonom. I år har næsten 500 ansøgt om optagelse på uddannelsen på erhvervsakademierne. VisitDenmark bakker op om tendensen, da der er stigende beskæftigelse indenfor turisme på tværs af hele landet. Dette betyder gode jobmuligheder for kommende service- og oplevelsesøkonomer.

Forældet dimensionering bremser uddannelsen af datamatikere til trods for stort behov hos virksomhederne25.7.2019 19:34:06 CEST | Pressemeddelelse

Optaget stiger 4% på erhvervsakademiuddannelserne. Relativt set leverer sektoren årets største stigning, men optaget bliver begrænset af den såkaldte dimensionering. De 8 medlemmer af Danske Erhvervsakademier har fx optaget 705 nye studerende, som vil læse til datamatiker, men hele 1018 ansøgere havde studiet som deres 1. prioritet. Dimensioneringen må bringes i samklang med den aktuelle udvikling på arbejdsmarkederne rundt om i Danmark.