Stigning i andelen af økologi på tværs af ISS’ 180 kantiner

Servicekoncernen ISS har med en dedikeret indsats i løbet af de seneste to år øget andelen af økologiske fødevarer med over 10 pct. på tværs af koncernens 180 kantiner, så knap 40 pct. af alle måltider, nu er lavet på økologi.

Fra 27 pct. til 37 pct. økologi. En stigning på 10 procentpoints over en periode på to år.

Det er resultatet af en bred og dedikeret indsats fra servicekoncernen ISS om et styrket fokus på flere økologiske fødevarer i menuerne og madudbuddet i koncernens 180 kantiner.

Det betyder, at den gennemsnitlige andel af økologi i alle måltider ligger på lige knap 40 pct. Det svarer til, at over hvert tredje måltid ud af 35.000 måltider, som ISS dagligt serverer, er lavet på økologiske fødevarer.

”Vi har arbejdet målrettet og dedikeret med at øge andelen af økologi i vores menuer, og det er meget tilfredsstillende, at vores indsats har båret frugt, og at vi nu er på et niveau, som afspejler vores høje ambitioner om at tilbyde bedre kvalitet for vores gæster og et madudbud, som er bedre for miljøet,” siger Morten Hassing, udviklingschef for food-forretningen i ISS og fortsætter:

”Helt konkret har vi styrket vores indsats, så vi nu tilbyder langt mere klimavenlige og bæredygtige madoplevelser end tidligere. Dertil har vi fokuseret vores madkoncepter, så vi tilbyder færre, men flere kvalitetsmåltider, der understøtter bedre dyrevelfærd og som er bedre for miljøet. Det betyder også, at vores måltider er lavet på flere økologiske fødevarer, og på denne måde kan vi skabe nye og flere, inspirerende madoplevelser til vores gæster.”

Hos Økologisk Landsforening er der stor glæde over, at ISS har øget andelen af økologi på tværs af koncernens 180 kantiner.

”ISS er en af landets største kantineleverandører, og det er meget positivt, at en stor spiller i markedet prioriterer, at økologiske fødevarer skal være en endnu mere integreret del af måltiderne. Med en samlet økologiprocent på lige knap 40 pct. er det et stærkt signal at kunne tilbyde kantineløsninger, som har en høj andel af økologiske fødevarer,” siger Torben Blok, markedschef for foodservice, i Økologisk Landsforening.

Den brede indsats mod mere økologi i ISS’ kantiner står ikke alene. Servicekoncernen er i gang med en større gennemgang af sin food-forretning om, hvor det er muligt at omlægge til mere økologi. Seneste eksempel på det er et nyligt indgået samarbejde med Naturmælk, som fremover vil stå for al leverance af økologisk mælk til ISS’ kunder.

Tal fra Danmarks Statistik viste sidste år, at økologiske fødevarers andel for alle måltider serveret i professionelle kantinekøkkener var på 13 pct. i 2022. Med den brede indsats som ISS har lavet de seneste to år, ligger servicekoncernen langt over landsgennemsnittet med en økologiprocent på 37 pct. på tværs af 180 kantiner.