Store kultur og erhvervspersoner samler 2,6 millioner ind til Røde Kors

En række kultur- og erhvervspersoner har samarbejdet om kampagner og projekter til fordel for Røde Kors og samlet over 2,6 millioner kroner ind som ambassadører for netværkene Klub 10 og Klub 100.

Klub 10 i Røde Kors
Klub 10 i Røde Kors Elisabeth Eibye

Lørdag den 6. juli mødtes omkring 200 kultur- og erhvervspersoner på rockmuseet RAGNAROCK i Roskilde. Her annoncerede de, at de sammen havde samlet mere end 2,6 millioner kroner ind til Røde Kors’ arbejde i Danmark og ude i verden som ambassadører i organisationens netværk Klub 10 og Klub 100.

”Det har været fantastisk at følge med i alle de initiativer, som vores ambassadører har søsat i løbet af året for at støtte op om vores arbejde. Vi er taknemmelige for, at de vil bruge deres netværk, kreativitet og kompetencer til at gøre en forskel,” siger Anders Ladekarl, der er generalsekretær i Røde Kors.

Hvert år bliver omkring 10 personligheder fra kultur- og erhvervslivet ambassadører for Røde Kors’ netværk Klub 10, hvor de i løbet af et år samler ind til Røde Kors. Derefter fortsætter de som ambassadører i Klub 100, hvor de fortsat kan være med til at støtte op om udsatte verden over.

Ambassadører står sammen

Blandt ambassadørerne i Klub 10 er Jannick Lindberg, direktør i Le Management, skulptør Josefine Winding, tidligere elitesvømmer Jeanette Ottesen og Jens Obel Jørgensen, medejer af DK Company A/S. Jens Obel Jørgensen har i løbet af året samarbejdet med flere af de andre ambassadører for at samle ind.

”Vi har stor ekspertise i og adgang til at få produceret tøj og produkter, og det har vi kunnet gøre sammen med nogle af de andre ambassadører, som er dedikerede og passionerede om det, de laver, og har nogle stærke brands. På den måde kan vi gøre en større forskel sammen,” siger Jens Obel Jørgensen.

Josefine Winding sætter også pris på samarbejdet med de andre Klub 10-medlemmer. Men derudover ser hun det også som en god mulighed for at række ud til mennesker, man gerne vil samarbejde med.

”Det er svært at generere mange penge alene, og det at skabe noget i fællesskab er meget sjovere. Jeg har mødt stor imødekommenhed. Der er ingen, du ikke kan tillade dig at kontakte, når det kommer til at hjælpe børn, der flygter fra krig. Det er altid børn, der for mig er drivkraften,” siger Josefine Winding.

Jens Obel Jørgensen er stolt over årets resultat, og han sætter pris på, at han med DK Company A/S fik mulighed for at engagere sig i Røde Kors’ arbejde og støtte op om udsatte i verdens brændpunkter.

”Jeg gik ind i det, fordi jeg gerne vil støtte mennesker i nød. Efterhånden som jeg blev mere engageret, er krige og katastrofer kommet tættere på. Det gør det endnu mere meningsfuldt for mig at være ambassadør, og der er en stor opbakning til Røde Kors i min organisation,” siger Jens Obel Jørgensen.

Planet Nusa-stiftere i Klub 10

Ved arrangementet på RAGNAROCK blev de nye ambassadører i Klub 10 annonceret. Endnu engang er erhvervspersoner med ekspertise i produktion af tøj en del af netværket. For blandt de nye ambassadører er Kristina Esmer og Mille Skat, der har stiftet det fællesskabsorienterede sportstøjmærke, Planet Nusa.

"Vi har tidligere støttet op om Røde Kors' vigtige arbejde. Vi er derfor stolte af at være en del af Klub 10 denne gang, hvor vi sammen med andre seje ambassadører skal støtte Røde Kors' vigtige arbejde. Vi har store ambitioner om at bidrage på nye kreative måder både i form af en række events og en helt unik kollektion,” siger Kristina Esmer fra Planet Nusa.

Udover Planet Nusa-stifterne er Amanda Bodenhoff, influencer og marketingchef i Bodenhoffs Bageri, Hans Lindberg, håndboldspiller og medejer af sportsmærket Re Do, Christian Brandt, direktør i Jagger, Otto og Ritta, og Tahir Siddique, erhvervsleder og iværksætter, også blandt de nye ambassadører. Stifterne ser frem til at tage hul på samarbejdet, styrke fællesskabet og gøre en forskel verden over.

"Fællesskab er en stor del af Planet Nusas DNA. Vi er stolte af, at vi sammen med vores nu store community kan være med til at gøre en forskel og bidrage til Klub 10 og Røde Kors' vigtige arbejde. Det betyder meget for os," siger Mille Skat, medstifter af Planet Nusa.

Om Klub 10 og Klub 100

Klub 10 består af cirka 10 personer fra kultur- og erhvervslivet, som hvert år udpeges af Røde Kors og får et år til at søsætte kreative og indbringende projekter, der kan generere penge til organisationens hjælpearbejde. Efter et års indsats fortsætter Klub 10-medlemmer som ambassadører i Klub 100.

Klub 10 og Klub 100 har de seneste 10 år indsamlet mere end 50 millioner kroner til Røde Kors’ hjælpearbejde i Danmark og i verdens brændpunkter. Ambassadørerne er erhvervsfolk, skuespillere, musikere, influencere, tv-værter, designere og andre kendte med fingeren på det moderne samfunds puls, og som har det fælles mål at bruge deres kompetencer og netværk til fordel for Røde Kors.

Klub 10 – 2023 bestod af:

• Jasmin Gabay, Sangerinde, forfatter, influencer mm.
  • Jannick Lindberg, CEO & Partner, Le Management
  • Morten P. Ortwed, Partner, CCO & Head of UK Expansion, Dining Six
  • Lasse Skjønning Andersen/Malthe/Sasha, Partners, GRØD
  • Morten Bruun-Larsen, Advokat & Partner med speciale i investeringer / virksomhedsoverdragelser, Bech-Bruun Advokatpartnerselskab
  • Josefine Winding, Skulptør, Arden Asbæk Gallery
  • Jonas Skovsted-Overgaard/Philip Bjørn/Nikolaj Skovsted-Andersen, Partnere, Original Coffee
  • Nicolai Vittrup, Founder & CEO, Webamp
  • Jeanette Ottesen, Online Coach, tidligere elitesvømmer
  • Jens Obel Jørgensen, Medejer, DK Company A/S
  • Rie LeClaire-Rosenblum, CEO & founder, Cerix

Klub 10 – 2024 består af:

• Amanda Bodenhoff, CMO Bodenhoff, influencer
  • Frederikke Egel, Influencer
  • Mille Skat/Kristina Esmer, Co-founders, Planet Nusa
  • Kristian Kornerup Jensen, CEO, Stryhns Gruppen
  • Marius Sangild, CEO, Board Institute
  • Mikael Mortensen Savas/Marie Louise Schultz, Founders & Partners, The Vintage Bar, Botané
  • Tor Andersen/Jan Svensson, Co-founders/Co-owners, PWR.8 STUDIO
  • Hans Lindberg, Professionel håndboldspiller, Co-owner Re Do
  • Sarah Paaschburg Lautrup, fotograf/Christiane Hagger, Co-founder Crās og Balcombe
  • Christian Brandt, CEO & Partner, Jagger, Otto og Ritta
  • Pernille Sandberg Bech, CEO & Partner, Goodtalks
  • Tahir Siddique, Investor, mentor, entreprenør, tidligere CEO for Livescore.com
  • Jesper Agerholm/Kasper Svold /Lars Thorup, Partners, Clearwater

Røde Kors pressetelefonrodekors.dk/presse

Tlf:3529 9699

Den nye Klub 10 for 2024 - 2025 i Røde Kors.

Om Røde Kors

Farveskift hos Røde Kors Genbrug: Fremover skal du aflevere dit genbrugstøj i en rød container i stedet for en blå4.7.2024 10:55:01 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af foråret er der dukket nye Røde Kors-genbrugscontainere op. Og de nye containere, hvor du fremover kan aflevere dit aflagte genbrugstøj, matcher organisationens navn noget bedre end de forrige: De er nemlig helt røde og lyser godt op i gadebilledet på Strandvejen i Frederiksværk. Årsagen til farveskiftet er meget ligetil. Det fortæller chef for Røde Kors Genbrug, Tina Donnerborg: "Når nu vi hedder Røde Kors, så skal vores containere også være røde. Vi bruger anledningen de steder, hvor de blå containere alligevel har skullet erstattes af nye, og så har det været oplagt at skifte farven også", siger Tina Donnerborg. Indtil videre er de nye røde genbrugscontainere stillet op fire steder i landet, herunder i Frederiksværk. De nye røde genbrugscontainerne vil løbende afløse de tidligere blå containere fra Røde Kors over hele landet, efterhånden som disse bliver ’slidt op’.

Farveskift hos Røde Kors Genbrug: Fremover skal du aflevere dit genbrugstøj i en rød container i stedet for en blå4.7.2024 10:51:59 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af foråret er der dukket nye Røde Kors-genbrugscontainere op. Og de nye containere, hvor du fremover kan aflevere dit aflagte genbrugstøj, matcher organisationens navn noget bedre end de forrige: De er nemlig helt røde og lyser godt op i gadebilledet på Slotsgade i Hillerød. Årsagen til farveskiftet er meget ligetil. Det fortæller chef for Røde Kors Genbrug, Tina Donnerborg: "Når nu vi hedder Røde Kors, så skal vores containere også være røde. Vi bruger anledningen de steder, hvor de blå containere alligevel har skullet erstattes af nye, og så har det været oplagt at skifte farven også", siger Tina Donnerborg. Indtil videre er de nye røde genbrugscontainere stillet op fire steder i landet, herunder i Hillerød. De nye røde genbrugscontainerne vil løbende afløse de tidligere blå containere fra Røde Kors over hele landet, efterhånden som disse bliver ’slidt op’.

Farveskift hos Røde Kors Genbrug: Fremover skal du aflevere dit genbrugstøj i en rød container i stedet for en blå4.7.2024 10:26:49 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af foråret er der dukket nye Røde Kors-genbrugscontainere op. Og de nye containere, hvor du fremover kan aflevere dit aflagte genbrugstøj, matcher organisationens navn noget bedre end de forrige: De er nemlig helt røde og lyser godt op i gadebilledet på Østergade i Rødekors. Årsagen til farveskiftet er meget ligetil. Det fortæller chef for Røde Kors Genbrug, Tina Donnerborg: "Når nu vi hedder Røde Kors, så skal vores containere også være røde. Vi bruger anledningen de steder, hvor de blå containere alligevel har skullet erstattes af nye, og så har det været oplagt at skifte farven også", siger Tina Donnerborg. Indtil videre er de nye røde genbrugscontainere stillet op fire steder i landet, herunder i Rødekro. De nye røde genbrugscontainerne vil løbende afløse de tidligere blå containere fra Røde Kors over hele landet, efterhånden som disse bliver ’slidt op’.

Farveskift hos Røde Kors Genbrug: Fremover skal du aflevere dit genbrugstøj i en rød container i stedet for en blå4.7.2024 10:11:28 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af foråret er der dukket nye Røde Kors-genbrugscontainere op. Og de nye containere, hvor du fremover kan aflevere dit aflagte genbrugstøj, matcher organisationens navn noget bedre end de forrige: De er nemlig helt røde og lyser godt op i gadebilledet ved Store Torv i Farsø. Årsagen til farveskiftet er meget ligetil. Det fortæller chef for Røde Kors Genbrug, Tina Donnerborg: "Når nu vi hedder Røde Kors, så skal vores containere også være røde. Vi bruger anledningen de steder, hvor de blå containere alligevel har skullet erstattes af nye, og så har det været oplagt at skifte farven også", siger Tina Donnerborg. Indtil videre er de nye røde genbrugscontainere stillet op fire steder i landet, herunder i Farsø. De nye røde genbrugscontainerne vil løbende afløse de tidligere blå containere fra Røde Kors over hele landet, efterhånden som disse bliver ’slidt op’.