Lydmor repræsenterer det musikalske Danmark under OL i Paris

Hun er kendt for sin elektroniske musik. Men når den danske kunstner Lydmor indtager scenen i den danske pavillon under OL i Paris, møder vi hende siddende bag det akustiske klaver.

Foto: Malene Nelting

Det er ikke kun de danske atleter, der skal gøre Danmark stolt denne sommer under OL i Paris. Det samme skal fem danske musikere, som giver koncerter i den danske pavillon på Champs-Élysées fra den 26. juli til 11. august.

En af dem er Lydmor – privat kendt som Jenny Rossander – der allerede spiller udsolgte koncerter på store spillesteder i Danmark og i udlandet. Og at spille i Paris under OL bliver ikke hendes første besøg på scenen i Frankrig – eller i Paris.

Hun er født i en lille by på Fyn og opdagede tidligt, at musik kunne være en måde at fortælle historier på. Og historiefortælling har altid været hendes drivkraft.

”For mig handlede det altid om historier. Og om at skabe et outlet, hvor jeg kunne være min egen herre. På den måde blev musikken mit hjem,” siger Lydmor.

Hun er en af ​​fem kunstnere, der er udvalgt gennem et open call via den danske musikorganisation ROSA til at optræde i den danske pavillon i Paris under OL.

Her vil Lydmor optræde med sin akustiske tilgang, som hun afslørede på sit album 'Nimue' i 2022. Albummet fik høje anprisninger fra anmelderne og definerer en ny tonalitet for kunstneren.

”Jeg har valgt det akustiske set up til Paris, fordi det bringer mig tættere på publikum. Scenen og rummet har allerede en intimsfære, og når jeg spiller akustisk, tester jeg mig selv på, hvor intimt det kan blive. Det kræver et ekstremt nærvær af mig,” siger Lydmor, der også har haft sin debut som forfatter og filminstruktør.

Lydmor glæder sig til at spille i Paris – og føler sig meget stolt over at være blandt de fem udvalgte kunstnere.

”Tænk at blive regnet med i en så dygtig gruppe,” siger hun med et smil.

Lydmor kan høres i den danske pavillon ved to daglige koncerter den 5., 6. og 7. august. Desuden spiller DAYYANI, JJ Paulo, Brimheim og Teitur på andre datoer. Der er gratis adgang. Artisterne er udvalgt i et samarbejde mellem ROSA, Le Bicolore / Maison du Danemark og VisitDenmark.

_______________________

Kort om den danske pavillon i Paris

Under OL i Paris kan gæster fra hele verden gratis besøge et lille stykke Danmark ved Champs-Élysées. Her kan man møde danske ideer, som bidrager til at skabe et bedre liv og en bedre verden. VisitDenmark står sammen med Erhvervsministeriet i spidsen for fremstødet, der blandt andet støttes af Realdania, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond og The Trade Council.