Økologien udvikler sin position i foodservice

Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 13 pct. i 2023 i forhold til 2022. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed stiger økologiens markedsandel i de professionelle køkkener i 2023 til 14 pct.

Foto: Jacob Rosenvinge/Moment Studio

Der kommer flere og flere økologiske fødevarer i foodservice, og salget steg med 13 pct. fra 3,0 mia. kr. i 2022 til 3,4 mia. kr. i 2023. Den økologiske markedsandel er dermed steget lidt, så den nu ligger på 14 pct. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

”Vi glæder os over, at vi fastholder en stigning i salget af økologi til foodservice med tocifrede procenter. Økologien har igen vist sin værdi og sit store potentiale i de professionelle køkkener,” siger markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, Torben Blok, og fortsætter:

”Det er gået rigtig godt for økologien i foodservice i lang tid, og stigningen viser, at økologien holder fast og sætter en retning. For økologi er mere end råvarer, du køber ind. Du får så meget mere. Du får det rene drikkevand uden sprøjtegifte, mere biodiversitet og bedre dyrevelfærd. Du får mere grønt, mindre kød og dermed en mindre klimabelastning.”

De enkelte økologiske varegruppers andel er forskellige. Økologi udgør 33 pct. af det samlede salg af mejeriprodukter og æg, ligesom økologisk frugt og grønt ligger på 24 pct. Omvendt udgør økologisk kød og fisk blot 3 pct. af varegruppens samlede salg, og frostvarer udgør 6 pct.

”Der er potentiale for at arbejde med økologien i alle kategorier. Mejeri, æg, frugt og grønt er nogle af de varegrupper, hvor økologien står rigtig stærkt, mens der er udviklingspotentiale i de kategorier, hvor andelene er små,” siger Torben Blok.

Det er især de offentlige køkkener, der bidrager til væksten. Økologiens andel lå her på 32 pct. af alle varer. Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 23 pct., mens kantiner på private arbejdspladser lå på 19 pct. Lavest lå den økologiske andel i hoteller, restauranter o.lign. med 9 pct. af det samlede salg. Samlet set er andelen steget fra 2022 til 2023 i alle grupper.

”Den her stigning er et signal om, at flere offentlige og private kantiner begynder at forholde sig til, at flere danskere efterspørger sunde måltider lavet af rene råvarer. At der er flere køkkener, der forstår den værdiskabelse, der sker fra landmand til køkken til tallerken,” siger Torben Blok og kommer med et opråb til Sommerdanmark her på kanten til ferien:

”Lad os nu fastholde fokus på det økologiske måltid hen over sommeren. Lad os kræve gode smagfulde økologiske måltider, når vi går ud og spiser. Lad os efterspørge den økologiske is og sodavand, når vi tager til stranden. Jo mere økologi vi efterspørger i sommerlandet, jo mere skubber vi til den forandring, vi har brug for.”