Kasserede lagner og duge bliver til 10.000 kokkejakker i ISS

Servicekoncernen ISS har indledt et nyt samarbejde med Textilia, som står bag tøjkonceptet Textilia Upcy, som genanvender kasserede lagner og duge til at producere nye brugbare tekstiler, om 10.000 nye kokkejakker til deres ca. 700 kokke og madprofessionelle.

Forestil dig kasserede lagner og duge fra hotel- og sundhedsbranchen. Ikke umiddelbart til anden nytte end at smide ud. Men for virksomheden Textilia er kasserede lagner og duge blevet omdrejningspunktet for deres forretning, hvor de genanvender de kasserede materialer til at producere nye brugbare tekstiler.

Servicekoncernen ISS er i gang med at transformere hele sin danske food-forretning mod en endnu grønnere hverdag, hvor bæredygtighed og klimavenlige løsninger skal være bærende elementer for den service, koncernen tilbyder sine nuværende og fremtidige kunder.

Derfor er det nye samarbejde med Textilia endnu et strategisk vigtigt skridt i en grønnere retning for servicekoncernen, hvor bæredygtighed er et centralt parameter i alle dele af værdikæden.

”Vi er helt bevidste om, at vi skal levere vores services på en miljøvenlig og bæredygtig måde. Særligt når størstedelen af vores drift er ude hos vores kunder. Derfor er vi også i gang med en større transformation i vores food-forretning, hvor vi vender hver en sten for at gøre vores food-services endnu mere grønne og klimavenlige. Det nye samarbejde med Textilia Upcy passer perfekt til vores ambitioner om at være mere klimavenlige i hele værdikæden, og med denne aftale reducerer vi også vores klimaaftryk yderligere, når vores indkøb af 10.000 nye kokkejakker er lavet af kasserede tekstiler,” siger Morten Hassing, udviklingschef for food-forretningen i ISS Danmark og understreger, at det har været vigtigt, at flere af servicekoncernens kokke har været med i udviklingen af den nye kokkejakker.

”Det har været vigtigt for os, at dem der rent faktisk bruger kokkejakkerne i hverdagen, også har været inde over udviklingsprocessen, så de er komfortable og behagelige at have på, når de står og laver mad.”

Hos Textilia er der også stor tilfredshed med den nye aftale med Danmarks største servicekoncern.

”Det er meget glædeligt, at vi har indledt samarbejdet med ISS, og kan være med til at rykke ISS’ bæredygtighedsindsats til det næste niveau med denne nye aftale. Sammen med ISS løser vi et affaldsproblem, hvor vi udnytter kasserede tekstiler maksimalt, og giver dem nyt liv i form af nye kokkejakker til ISS’ kokke. Det er en vigtig aftale for os, og vi ser frem til det videre samarbejde,” siger Camilla Skjelborg Nielsen, koncernudviklingschef i Textilia.

Aftalen med Textilia markerer også et nybrud, når ISS laver udbud til eksterne leverandører, hvor bæredygtighed fremover skal vægte mindst 25 pct. i udbuddet for at komme i betragtning som leverandør til ISS.