Teknologisk Institut

Den maritime branche sætter sejl mod renere skibsfart med nyt ambitiøst projekt

Del

Nyt partnerskab vil måle effekterne af emissionsreducerende tiltag i realtid på Uni-Tankers skibe. De konkrete data og handlinger skal give den maritime sektor et stærkt indblik i de nødvendige initiativer i vejen mod en klimaneutral branche.

Et Uni-Tankers skib sejler på havet.
Projektet vil tage en innovativ tilgang ved at anvende avancerede måleteknologier og dataindsamling direkte på Uni-Tankers skibe under deres reelle sejladser. Foto: Uni-Tankers

Den maritime industri står ved en skillevej. Visionen om klimaneutral skibsfart inden 2050 er inden for sigtekornet. Med omkring 90 procent af verdens gods, der forventes at blive transporteret ad søvejen, er der et enormt potentiale for at skabe en grønnere fremtid ved omstilling af den maritime sektor.

Derfor har MUDP bevilliget lidt over 18 millioner til et nyt projekt, CLEANSHIP. Projektet samler ledende aktører inden for den maritime sektor for at demonstrere og dokumentere potentialerne af innovative teknologier, der kan reducere skadelige emissioner fra skibstransporten.

- CLEANSHIP-projektet adskiller sig ved at måle på effekten af tiltag under virkelige sejladser. Vi vil undersøge effekten af energibesparende tiltag, moderne biobrændstoffer og andre operationelle indsatser på skadelige emissioner, herunder black carbon. Ved at overvåge emissioner og brændstofforbrug i realtid vil vi kunne bidrage med værdifulde indsigter til den maritime industri og støtte fremtidige investeringer i renere teknologi, siger Julie Tølbøl Rasmussen, projektleder i CLEANSHIP fra Teknologisk Institut.

Realtidsmålinger på åbent hav
Projektet vil tage en innovativ tilgang ved at anvende avancerede måleteknologier og dataindsamling direkte på Uni-Tankers skibe under deres reelle sejladser.

- Vi er stolte over at være en del af CLEANSHIP-projektet, da det giver os indsigt i de reelle reduktionspotentialer ved anvendelse af bio-brændstof og energibesparende teknologier. Samarbejdet på tværs af industrien i projektet vil hjælpe os med at opnå betydelige indsigter på området, siger Kristian Larsen, Technical Director hos Uni-Tankers.

Deltagelse i projektet har en direkte strategisk indvirkning for Uni-Tankers.

- Reduktion af emissioner er et strategisk vigtigt område for os, og projektet er med til at understøtte vores dekarboniseringsroadmap og mål samt vores ESG-strategi, siger Kristian Larsen.

Stærkt partnerskab for grønnere skibsfart
Uni-Tankers og Teknologisk Institut har slået sig sammen med Green Instruments, som har state-of-the-art viden og erfaring med måleudstyr og emissionsmålinger i forskellige miljøer.

- CLEANSHIP-projektet giver os mulighed for at videreudvikle og fremvise vores banebrydende teknologi til måling af black carbon-emissioner. Projektet er et vigtigt bidrag til at hjælpe den maritime sektor med at reducere emissioner. Gennem samarbejdet kan vi teste vores udstyr i virkelige situationer og dermed demonstrere effekten af vores førende emissionsovervågningsudstyr, siger Peter Bank Mariager, CTO hos Green Instruments.

Projektets ambitiøse partnerskab inkluderer også Fonden Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping (MMMCZCS), Danske Rederier og Danske Maritime. Samarbejdet på tværs af værdikæden danner en stærk enhed, hvor stor viden og ekspertise forenes med værdifulde markedsandele.

MMMCZCS vil trække på deres stærke relationer med strategiske partnere for at fremme dekarbonisering af den maritime sektor inden 2050, imens Danske Maritime og Danske Rederier repræsenterer udstyrsleverandører og rederier internationalt, herunder i IMO.

Projektpartnerne i CLEANSHIP vil indtil december 2026 arbejde tæt sammen om at tage et skridt mod en grønnere og mere CO2 fattig skibsfartsindustri.

Fakta
MUDP, Miljøstyrelsen: 18,2 mio. kr.
Samlet budget: 25 mio. kr.
Varighed: 3 år
Officiel titel: CLEANSHIP

Partnere
Teknologisk Institut
Som et selvejende, non-profit GTS-institut styrker Teknologisk Institut erhvervslivet og samfundet i mødet med fremtidens teknologiske og erhvervsmæssige udfordringer. Derfor er omstillingen af den maritime sektor højt på dagsordenen på Instituttet, som vil bidrage med deres kompetencer inden for sensorteknologi, dataindsamling og behandling, avancerede brændstoffer og projektstyring i CLEANSHIP. 

For mere information:

https://www.teknologisk.dk/

Uni-Tankers
Uni-Tankers er blandt de førende tankskibsrederier, der opererer i det mellemliggende og små tankskibssegment. Uni-Tankers driver 41 ejede og timechartrede skibe, og flåden er en af de yngste i sine kernemarkeder. Hos Uni-Tankers tilstræber man at tilbyde service i verdensklasse gennem teknisk ekspertise og en åben, imødekommende kultur.

Hovedkvarteret er beliggende i Middelfart (Danmark), og kommercielle aktiviteter udføres også fra lokale kontorer beliggne i Aalborg (Danmark), Mougins (Frankrig), Istanbul (Tyrkiet), Houston (USA) og Malaga (Spanien).

For mere information:

https://uni-tankers.com/

Green Instruments
Green Instruments er specialiseret i teknologi til emissionskontrol, vand- og gasovervågning, faredetektion og energioptimering med henblik på at sikre en mere bæredygtig og sikker skibsdrift. Green Instruments er en solid global forretning med omfattende erfaring i overvågning og analyse, og virksomhedens løsninger kan desuden benyttes i industrien. Green Instruments A/S blev grundlagt i 1999 og har hovedkvarter samt produktion i Brønderslev, Danmark, samt yderligere kontorer i USA og Singapore.

For mere information:

https://greeninstruments.com/

Fonden Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping (MMMCZCS) er et uafhængigt not-for-profit forsknings- og udviklingscenter etableret i 2020 med finansiering fra A.P. Møller Fonden. Deres formål er at vejlede og skabe løsninger for den globale maritime industri der kan fremskynde etableringen af CO2 neutral skibsfart i 2050.

Gennem samarbejde med deres partnere, regeringer, myndigheder, offentlige organer, forskere og organisationer i den globale maritime industri, sigter de mod at reducere de risici, der er forbudne med de nødvendige beslutninger og handlinger, der vil føre til en CO2-neutral maritim industri.

De er neutrale og har ingen særinteresser i specifikke klimaneutrale løsninger. De undersøger udfordringer og løsninger uden kommercielle hensyn og uafhængigt af partnerstrategier. Som resultat leverer de uafhængige analyser af, hvordan overgangen skrider frem og datadrevne anbefalinger til at fremskynde maritim klimaneutralitet. Derudover udvikler de løsninger på de mest presserende problemer i den maritime værdikæde, fra brændstoffer til ombordløsninger, reguleringer og finansiering.

For mere information and et overblik for partnere:

www.zerocarbonshipping.com

Danske Rederier
Danske Rederier er en in­ter­es­se­or­ga­ni­sa­tion, der repræsenterer rederiernes interesser i forhandlinger og er med til at rådgive for regeringens delegationer og samarbejde med forskellige internationale re­de­ri­o­r­ga­ni­sa­tio­ner i EU og globalt.

For mere information:

https://danishshipping.dk/

Danske Maritime
Danske Maritime er brancheorganisation for danske leverandører af skibe, maritimt udstyr, service og skibsdesign. I Danmark bidrager DM til velinformerede politiske beslutninger på alle niveauer og samarbejder med andre aktører i branchen for at skabe optimale vilkår. Rent politisk vedrører den maritime industris arbejde en lang række forskellige områder inden for blandt andet transport, klima, miljø, energi, beskæftigelse, infrastruktur, uddannelse og forskning, og der ligger således en stor opgave i at sikre en god politisk forståelse for branchens betydning og behov.

Internationalt arbejder DM tilsvarende for at fremme sine medlemmers interesser og sikre, at danske teknologier og løsninger bliver implementeret globalt. DM deltager aktivt i internationale organisationer som IMO og samarbejder med ambassader og andre partnere for at fremme eksport og finansieringsmuligheder. DM og den maritime industri støtter også Søværnet ved at bidrage med ekspertise til bygning og opgradering af flådefartøjer. Industrien er globalt anerkendt for høj kvalitet og innovative løsninger, og arbejder for en mere bæredygtig fremtid for både den civile og den militære skibsfart.

For mere information:

https://danskemaritime.dk/

Nøgleord

Kontakter

Projektleder Julie Tølbøl Rasmussen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 2607, mail: jtra@teknologisk.dk

Kommunikationsansvarlig Annelouise Villum Jensen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 2330, Mail: avj@teknologisk.dk

AC-tekniker Lasse Kondrup, MUDP, mail: lkond@mst.dk

Billeder

Alt tekst: Et Uni-Tankers skib sejler på åbent hav.
Projektet vil tage en innovativ tilgang ved at anvende avancerede måleteknologier og dataindsamling direkte på Uni-Tankers skibe under deres reelle sejladser.
Download

Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S og DTI Spain.

Læs mere om Instituttet.

Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen. Se kontaktinfo her: www.teknologisk.dk/presse 

Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.

Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye