DeiC

Stort millionbeløb på vej til udvikling af kvantealgoritmer på danske universiteter.

Regeringens ambitiøse kvantestrategi udklækker nyt kvanteliv i danske forskningsmiljøer. Det sker ved, at 32 mio kr netop nu uddeles til nye PhD og Post doc stipendier til styrkelse af udviklingen af kvantealgoritmer, og det er kun begyndelsen.

Uddelingen af de mange midler har i tråd med kvantestrategien baggrund i oprettelsen af et helt nyt særligt dansk akademi til styrkelse af udviklingen og brugen af kvantealgoritmer. Dansk Kvantealgoritme Akademi oprettes af DeiC, der er et samarbejde mellem de danske universiteter om levering af digital forskningsinfrastruktur.

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund udtaler:  Jeg glæder mig over, at Dansk Kvantealgoritme Akademi nu bliver oprettet. For at udvikle en kvantecomputer har vi både brug for fysiske komponenter og udvikling af kvantealgoritmer. Kvantealgoritmer er derfor et vigtigt element i regeringens strategi for kvanteteknologi. Med det nye initiativ kommer kvanteteknologien forhåbentlig endnu tættere på at bidrage med konkrete løsninger, som for eksempel nye kvantesikre krypteringsmetoder, der kan beskytte vores kommunikation og data.

Forperson for akademirådet og for DeiCs bestyrelse professor John Renner Hansen udtaler: Danske forskere præsenteres her for et nyt tiltag der sætter skub i nye muligheder for at styrke kvantemiljøerne i Danmark. Det vil medvirke til at gøre Danmark endnu mere attraktivt for international forskning og udvikling samt tiltrække internationale kvantevirksomheder.

I kvanteakademiet har en evalueringskomite og et akademiråd gennem de seneste måneder arbejdet intenst på at tilvejebringe rammer for at danske forskere nu kan arbejde endnu mere effektivt med udvikling af kvantealgoritmer, en helt central side af kvanteteknologi. Som det er sket nu, vil der de kommende år via ansøgningsrunder iværksat af Dansk Kvantealgoritme Akademi blive uddelt endnu flere midler til banebrydende nye forskningsprojekter inden for kvantealgoritmer.

Henrik Navntoft Sønderskov kvantechef i DeiC udtaler: En algoritme er i sin kerne en opskrift til at løse et bestemt problem, og det er der brug for. En kvantealgoritme udnytter nogle af de regler, der gælder for atomerne, fx at de kan være forbundet, entangled, uanset afstand. Projekterne inden for kvantealgoritmer vil medvirke til, at der kan præsenteres løsninger på nogle af de mange problemer traditionelle computere må give op over for. Således kan kvantealgoritmer skabe viden til brug i ny teknologi inden for bl.a. klima, medicin, kommunikation, grøn omstilling mv.

Midlerne er uddelt i forlængelse af følgende ansøgningsrunder:

Kontaktinformation:

• Pressehenvendelser kan rettes til Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon: 7231 8181 eller mail: presse@ufm.dk
  • Forperson for DeiC bestyrelse og kvanteakademirådet: Professor John Renner Hansen. Mail: renner@nbi.ku.dk. Tlf.: 287553 27
  • DeiC kvantechef: Henrik Navntoft Sønderskov. Mail: henrik.sonderskov@deic.dk. Tlf.: 31964931

Følg pressemeddelelser fra DeiC

Flere pressemeddelelser fra DeiC