Grundfos og Red Barnet indgår globalt partnerskab for at bringe rent vand og sikre sanitetsforhold til børn

Flere skoler og lokalsamfund i fjerntliggende områder rundt om i verden skal have adgang til sikre, stabile og bæredygtige vandforsyninger. Det er ambitionen i et nyt partnerskab mellem den globale børnerettighedsorganisation Red Barnet og Grundfos.

København 1. juli. Tv: Anise Sacranie, Grundfos’ direktør for adgang til vand. Midt for: Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær Red Barnet. Th.: Abdellatif El Hafyani, Global Key Account Manager, Grundfos. Red Barnet

Red Barnet og Grundfos har underskrevet et treårigt partnerskab for at forbedre adgangen til rent vand, sanitet og hygiejne for børn gennem innovative vandsystemer som solcelledrevne håndpumper.

Partnerskabet kombinerer Grundfos’ ekspertise inden for vandteknologi med den humanitære ekspertise fra børnerettighedsorganisationen Red Barnet, der arbejder i mere end 120 lande verden over. Grundfos vil stå for uddannelse og levere materialer til at understøtte overgangen til solcelledrevne pumper, mens Red Barnet vil identificere lande med potentiale til at bevæge sig hen imod solenergi og andre vedvarende løsninger.

Globalt anslår FN, at omkring 2,2 milliarder mennesker mangler rent drikkevand, og 3,5 milliarder ikke har adgang til sikker sanitet. Børn uden adgang til rent drikkevand og basale sanitære forhold er sårbare over for vandbårne sygdomme som kolera og tyfus og diarré, der årligt forårsager omkring 395.000 dødsfald blandt børn under 5 år, ifølge WHO.

”Adgang til rent drikkevand er en fundamental børnerettighed og er helt afgørende for deres sundhed og udvikling. Desværre får millioner af børn over hele verden denne ret krænket, hvilket kan fører til alvorlige helbredsmæssige konsekvenser. Med dette partnerskab er vi meget bedre rustet til at levere rent vand til børn og deres familier. Ved at kombinere vores ekspertise på jorden med Grundfos' tekniske viden, kan vi udvikle bæredygtige løsninger, der ikke kun imødekommer behov her og nu, men også bidrager til at styrke langsigtede løsninger i udsatte lokalsamfund", siger Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær i Red Barnet Danmark.

Klimakrisen forværrer adgangen til vand med hyppigere tilfælde af ekstremt vejr, såsom tørke, hvilket fører til øget vandknaphed. Red Barnet og Grundfos vil samarbejde om at bygge vandsystemer, som kan modstå klimaforandringerne, i kriseramte områder.

"Vi er stolte af at bidrage til det enestående arbejde, som Red Barnet udfører for at give forbedret adgang til vand til børn i marginaliserede lokalsamfund. Hos Grundfos er vores ambition at sikre, at millioner af mennesker i afsidesliggende samfund har adgang til en sikker, ren vandforsyning igennem vores løsninger. Vores samarbejde med Red Barnet er et vigtigt skridt på vejen til at nå dette mål, og jeg tror på, at begge parter gennem dette samarbejde vil forbedre deres evne til at opfylde den fælles vision om bæredygtig adgang til vand", siger Anise Sacranie, Grundfos’ direktør for adgang til vand.

Kort om Grundfos
Grundfos er pioner inden for løsninger af verdens vand- og klimaudfordringer og forbedrer livskvaliteten for mennesker. Som en førende global pumpe- og vandløsningsvirksomhed forpligter vi os til at respektere, beskytte og fremme strømmen af vand ved at tilbyde energi- og vandeffektive løsninger og systemer til en bred vifte af anvendelser inden for vandforsyning, industri og bygninger.

Læs mere på: Grundfos.com

SafeWater er en strategisk forretningsenhed inden for Grundfos, der arbejder for at sikre adgang til vand til mennesker i nød. For at opnå dette samarbejder SafeWater tæt med multisektorpartnere - herunder verdens førende humanitære og udviklingsbistandsorganisationer, banker og finansieringsinstitutioner, investorer og regeringer - for at transformere underbemidlede samfund gennem kommercielt levedygtige og intelligente vandløsninger, der bidrager til en bedre fremtid for alle.

Om Red Barnet

Ny undersøgelse om børn udsat for vold: Lyt til os, og fortæl os om vores rettigheder26.6.2024 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse

Børn og unge udsat for vold og overgreb står i en sårbar situation, når deres sag skal behandles i kommunen. I en ny undersøgelse fortæller mange af børnene, at de oplever en utryg relation til socialrådgiveren, møder uden et klart eller forståeligt formål og manglende oplysninger om deres rettigheder. Undersøgelsen er foretaget af Epinion og er en del af projektet ’Børneliv uden vold’, som Red Barnet står bag sammen med tre partnerskabskommuner og Ole Kirk’s Fond. I Bornholms Regionskommune, Glostrup Kommune og Jammerbugt Kommune er arbejdet med at styrke børns stemmer og perspektiv i sagsbehandlingen allerede gået i gang.

Red Barnet: Langt flere drenge søger hjælp efter økonomisk afpresning med intime billeder29.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

SletDet Rådgivningen i Red Barnet har i 2023 hjulpet rekordmange børn og unge, der har været udsat for digitale krænkelser eller noget andet ubehageligt på nettet. Hvert femte rådgivningsforløb har handlet om afpresning eller trusler, og det er dermed den tematik, som har fyldt allermest i rådgivningen. Især har der været en markant stigning i antallet af drenge, der søger hjælp efter at være blevet økonomisk afpresset med intime billeder. Stigningen fortsætter i 2024.