Sommer, sol og et sikkert hjem: Hold indbrudstyven væk

En tur væk fra de vante omgivelser er for mange opskriften på en velstrikket sommerferie. Der er dog en vis bekymring for at få ferien ødelagt af indbrud, det viser en ny medlemsundersøgelse, foretaget af landets største medlemsejede forsikringsselskab, LB Forsikring.

Aaarh, sommerferie. Så kan man endelig pakke kufferten og drage mod sydens sol, sommerhuset eller en helt tredje feriedestination. Men selvom ferie burde være lig med afslapning, er der alligevel bekymringer, der hænger ved.

Knapt 20 procent svarer således ja til spørgsmålet om, hvorvidt de undervejs på ferien tænker over risikoen for indbrud i hjemmet. Og det er ikke helt uden grund, da juli er højsæson for indbrud i hjemmet.

“Vi kan se i vores undersøgelse, at risikoen for indbrud, er noget der fylder hos vores medlemmer. Det kan derfor være en god ide at forberede sig på, hvad man selv kan gøre, inden man tager afsted på ferie. Man kan lave en aftale med sine naboer eller andre om, at de holder øje med ens bolig, mens man er væk. Derudover kan man lave nogle forebyggende tiltag for at sikre ens bolig,” lyder det fra Sune Bille Larsen, chef for Innovation, Forhindring & Forsikring i LB Forsikring.

Selvom bekymringerne for indbrud altså er til stede, svarer hver fjerde i LB Forsikrings medlemspanel dog, at de ikke gør noget ekstra for at holde indbrudstyvene væk, inden de tager på ferie.

”En helt oplagt ting er at dobbelttjekke, at alle døre og vinduer er ordentligt lukkede og aflåste. Man kan også sætte en dobbeltlås på kælderdøre eller andre indgange. Jo længere tid, det tager at bryde ind, desto større er sandsynligheden for, at tyven dropper det”, siger Sune Bille Larsen.

Bekymringerne for indbrud hører dog ikke kun ferieperioderne til. Undersøgelsen viser, at der generelt er en bekymring for indbrud. Når LB Forsikring spørger til den almindelige bekymring, der ikke kun relaterer sig til indbrud i ferien, svarer knapt 80 procent, at de enten i mindre grad eller i nogen grad er bekymrede for indbrud. Kun 20 procent svarer, at de aldrig er bekymrede for indbrud.

Uanset om bekymringen for indbrud relaterer sig til ferie eller ej, har LB Forsikring en række gode råd til at undgå indbrud.

Gør det svært for tyven at bryde ind:

• Lås dine terrassedøre og bagdøre, og gem nøglen væk, så tyven ikke kan låse sig selv ud.
  • Vælg en låsecylinder, der både er bore- og dirkefri.
  • Sæt vindueslåse på vinduerne.
  • Tjek, om vinduerne er bløde i bunden og i siderne.
  • Montér en forstærkning i karmen.
  • Sæt dobbeltlås på kælderdøre.

Få det til at se ud som om, at nogen er hjemme:

Hvis tyven tror, at der er nogen hjemme, er der større sandsynlighed for, at du ikke får besøg:

• Sæt 2-3 tænd-sluk-ure op indenfor. Og få dem til at tænde og slukke på forskellige tidspunkter. Du kan også købe smartpærer, der kan styres via en app. Du kan evt. også bruge en tv-simulator, som er et tv, der indeholder lysdioder, der skifter farve og ligner lyset fra et tv.
  • Rod lidt på værelserne. Frem med legetøj på gulvet, læg tøj på sengen i soveværelset, og lad tallerkner stå fremme på køkkenbordet.
  • Lav lidt rod i haven, fx med en fodbold på græsplænen.

Undgå, at tyven får arbejdsro i din have:

• Lås din stige fast, og lås haveredskaber inde. Tyven vil gerne bruge dem.
  • Klip hækken, så den er maks. 1,6 m høj. Man skal kunne se over den. Ellers får tyven arbejdsro.
  • Er der buske eller træer, der gror op af facaden? Klip dem ned, for tyven kan skjule sig bag dem.
  • Installér sensorlys udenfor, som tænder ved bevægelse.
  • Installér en alarm med både rumfølere og magnetkontakter på døre og vinduer.

Fakta om LB Forsikrings medlemsundersøgelse:

Medlemsundersøgelsen er foretaget i maj 2024 i LB Forsikrings medlemspanel, der er rekrutteret blandt LB Forsikrings over 440.000 medlemmer.

1316 medlemmer, der alle er over 18 år, har deltaget i undersøgelsen.

LB Forsikrings medlemspanel er et panel af medlemmer på tværs af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring og Runa Forsikring, der frivilligt har meldt sig.

For yderligere oplysninger om undersøgelsen kontakt pressechef i LB Forsikring, Line Ernlund, tlf. 31772465, lier@lb.dk

Om LB Forsikring

LB Forsikring er Danmarks største medlemsejet forsikringsselskab, og består af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Runa Forsikring og Bauta Forsikring.

LB Forsikring har lige over 440.000 medlemmer fordelt i hele landet.