Norlys’ repræsentantskab godkender køb af EWII’s fibernet

Et stort flertal af repræsentantskabet i Norlys har godkendt, at energi- og telekoncernen køber fibernettet i trekantområdet af EWII. Nu udestår kun konkurrencemyndighedernes godkendelse af købet.

Ekstraordinært repræsentantskabsmøde i Norlys

På et ekstraordinært repræsentantskabsmøde torsdag aften stemte et overvældende flertal på 87 procent af Norlys’ repræsentantskab ja til at købe EWII’s fibernet. Tidligere på måneden underskrev Norlys en aftale med EWII om at købe fibernettet i trekantområdet, der dækker omkring 135.000 adresser.

- Med EWII’s fibernet kan Norlys levere fibernet til over en million adresser, og vi følger dermed strategien om at drive konsolideringen i fibermarkedet, som vi har aftalt med vores ejere. Aftenens klare ja fra repræsentantskabet understreger endnu en gang, det gode samarbejde vi har med vores bagland, siger Niels Duedahl, der er koncernchef i Norlys.

Norlys’ 664 repræsentantskabsmedlemmer, der er valgt blandt selskabets 800.000 andelshavere, er energi- og telekoncernens øverste myndighed, og derfor er det dem, der skal godkende købet af EWII’s fibernet.

- På aftenens møde har vi haft en god dialog om købet af EWII’s fibernet, der understreger det gode, aktive ejerskab, vi har i Norlys. Jeg er glad for den tillid, som repræsentantskabet i dag har vist ledelsen i Norlys med deres rungende ja, siger Jens Erik Platz, der er bestyrelsesformand i Norlys.

Efter repræsentantskabets godkendelse udestår nu en godkendelse af handlen fra konkurrencemyndighederne i Danmark. Handlen forventes endeligt gennemført inden udgangen af 2024. Hollandske PGGM og franske EDF Invest ejer 35 procent af Norlys Fibernet.

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi er ejet af flere end 800.000 andelshavere og leverer energi, ladestandere, tv, internet, og mobiltelefoni til danskerne.

Vi ejer landets største elnet, landets største fibernet og via vores ejerskab af Telia Danmark halvdelen af landets største mobilnet. Derudover ejer vi aktiemajoriteten i Norlys Energy Trading og den grønne, cirkulære industripark Greenlab, samt halvdelen af Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.

Vores 4.600 medarbejdere i Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København kæmper for et grønt og digitalt Danmark.