DI: EU's statsledere sikrer virksomhedernes rettigheder i kriseforslag

EU’s kommende krisestyring skal ikke kunne tvinge virksomheder til at dele deres dyrebare forretningshemmeligheder med deres værste konkurrenter i tilfælde af en krise som f.eks. en ny pandemi. Det har EU’s statsledere besluttet på et møde i Bruxelles i dag. Dermed imødekommer statslederne et stærkt ønske fra bl.a. dansk erhvervsliv om at pille muligheden for at dele forretningshemmeligheder ud af EU-Kommissionens oprindelige forslag. Beslutningen vækker stor glæde i landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.

DI's ekspert i rettigheder, advokatfuldmægtigt Mie Nancy Grouleff

- Rådets beslutning viser, at vores bekymringer er blevet hørt. Det oprindelige forslag fra Kommissionen ville have betydet, at virksomhederne risikerede at skulle give deres forretningshemmeligheder til potentielle konkurrenter. Vi er derfor taknemmelige for, at medlemslandene har taget højde for industriens grundlæggende rettigheder, siger DI’s ekspert i rettigheder, advokatfuldmægtig Mie Nancy Grouleff.

Afgørende for konkurrenceevne
- Det er helt afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne og dermed mulighederne for at skabe vækst og arbejdspladser, at de med loven i hånden kan opnå den højst mulige beskyttelse af deres patenter og forretningshemmeligheder. Derfor er vi så inderligt i mod Kommissionens forslag om tvangslicensering, som lægger op til at tvinge virksomhederne til at dele deres forretningshemmeligheder og patenter med andre virksomheder, f.eks. med deres værste konkurrenter i tilfælde af en krise.

- Vi er derfor utrolig lettet over, at Rådet deler den opfattelse om at sikre virksomhedernes rettigheder. Innovation er noget af det dyrebareste EU har for at sikre vores konkurrenceevne, og uden beskyttelse af forretningshemmeligheder og andre IP-rettigheder vil incitamentet til at udvikle nye produkter dale drastisk og investorernes lyst til at investere i innovative virksomheder vil mindskes. Derfor er det godt, at Rådet ikke vil sætte virksomhedernes grundlæggende rettigheder over styr ligesom Kommissionens vil.

Hvad er en krise?
- Kommissionens forslag favner alt for bredt, for hvad er en krise egentlig? Det har været en af vores store bekymringer ved forslaget og derfor er det godt nyt, at Rådet nu har gjort det lidt klarere ved at begrænse kriser til tre specifikke forslag, siger Mie Nancy Grouleff.

Efter Rådets indstilling i dag er næste skridt nu de endelige trilogforhandlinger mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen, som forventes at påbegynde til efteråret. Parlamentet vedtog sit forhandlingsmandat i marts 2024.

- Vi kommer til at følge sagen meget tæt i de kommende forhandlinger. Parlamentets forhandlingsmandat er langt fra ideelt særligt fordi Parlamentet ønsker, at forretningshemmeligheder skal være en del af forslaget. Det er derfor helt afgørende, at Rådet lykkes med at holde fast i de vigtigste elementer af deres position, herunder at forretningshemmeligheder ikke bliver en del af det endelige forslag, siger Mie Nancy Grouleff.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk