Højsæson for mobilskader: Sådan undgår du dem
Sommeren er højsæson for mobilskader, viser en ny analyse fra Fixphone. Efterspørgslen på reparationer i sommermånederne er således op til 30 % højere end om vinteren. Sommeren byder specielt på ødelagte skærme, men også batteriskift og væskeskader er hyppigere i denne periode. Mobilekspert har dog tips til, hvordan disse skader kan undgås.

Sommeren kommer med godt vejr, ferie og højt humør, men sommeren er også højsæson for mobilskader, viser en ny analyse fra Fixphone. Et kig i de sidste ni års regnskabstal afslører, at efterspørgslen på reparationer er markant højere om sommeren.
“Vi oplever hvert år en markant stigning i efterspørgslen på mobilreparationer om sommeren. I juni, juli og august er vores omsætning typisk 25-30 % højere sammenlignet med de kolde vintermåneder. Det mønster har været konsistent de seneste ni år, og specielt i vores butik i Roskilde ser vi en yderligere stigning i reparationer," fortæller indehaver af Fixphone, Nael Cheheibar.
Det er ikke noget tilfælde, at netop butikken i Roskilde oplever stor efterspørgsel om sommeren. Sommer er lig med festivaltid, og det høje humør, der generelt er om sommeren, fører også en vis løssluppenhed med sig, som kan være medvirkende årsag til skader på mobilen.
“Om sommeren er folk uden tvivl gladere og mere aktive. Man deltager i udendørs aktiviteter som leg, sport, fester og festivaler, hvilket øger risikoen for skader på mobilen. En skærm går altså bare lettere i stykker på asfalten, end på dit bløde gulvtæppe derhjemme. Er man ved stranden eller poolen, øger det også risikoen for væskeskader,” udtaler Nael Cheheibar.
Ødelagte skærme og dårlige batterier er de største syndere
Analysen viser også, at ødelagte skærme og dårlige batterier er de typiske årsager til, at en reparation er nødvendig, men også væskeskader tegner sig for en pæn andel af skaderne.
1. Skærmskift - 56 %
2. Batteriskift – 27 %
3. Væskeskader – 6 %
“De to første typer reparationer overrasker næppe de fleste, da det er de 'almindelige' skader, som vi blot ser flere af om sommeren. Den eneste reparationstype, der stiger betydeligt om sommeren, er 'væskeskader'. Det skyldes, at flere bruger deres telefoner ved poolen, stranden og andre våde omgivelser, hvilket øger risikoen for væskeskader”, forklarer Nael Cheheibar.
Sådan undgår du skader på din mobil
For at du kan komme gennem sommerens hygge og udendørs aktiviteter uden skader på din mobil, har Fixphone samlet nogle enkle, men effektive råd til at holde din telefon i topform gennem sommermånederne:
Skærmskader: “For at undgå en ødelagt skærm skal man først og fremmest holde godt fast på sin telefon. Det lyder banalt, men de fleste skærmskader opstår ved tab af mobilen. Undgå derfor situationer, hvor du let kan tabe den – f.eks. hvis du har mobilen i baglommen under aktiviteter. Ved fester eller festivaler er det også klogt at have mobilen i et cover eller taske med rem. Husk at bruge et godt cover – gerne i et semi-blødt materiale – og beskyttelsesglas for ekstra beskyttelse.”
Batteriproblemer: “Et batteri mister naturligt kapacitet over tid, og det kan man ikke ændre på. Til gengæld kan man gøre flere ting, som kan være med til at forlænge batteriets levetid. Et batteri har f.eks. bedst af aldrig at blive fuldt opladt, ligesom det heller ikke bør løbe helt tør. Oplad det derfor mellem 20-80 %. Batteriet har også dårligt af ekstreme temperaturer, så undlad derfor at efterlade din mobil i direkte sollys om sommeren.”
Væskeskader: “Brug ikke din telefon under vand, selvom den er vandafvisende. Selvom certificeringer lover tæthed under optimale forhold, bliver pakninger porøse over tid, og så kan vandet altså sagtens komme ind i din telefon. Undgå helt generelt at bruge mobilen med våde hænder og hold den væk fra vand. Mange væskeskader sker, når telefoner falder i toilettet, så hvis du opbevarer din telefon i baglommen, skal du være ekstra opmærksom.”
Kontakter
Nael CheheibarIndehaverFixphone
Tlf:24828084naelcheheibar@gmail.comOM FIXPHONE
Fixphone er en af landets førende mobilreparatør-kæder, der tilbyder hurtige og kvalitetsbevidste reparationer af smartphones, tablets, computere og smartwatches.
Vi har butikker med egne værksteder i Hillerød, Helsingør, Køge og Roskilde, hvor vores personale med mange års erfaring tilbyder kyndig rådgivning og reparation af din elektroniske enhed – uanset hvad problemet er.
FixPhone blev stiftet i 2014 og har siden oplevet betydelig vækst, hvilket vi tilskriver vores fokus på kvalitet, hurtig service og høj kundetilfredshed.
Se mere på fixphone.dk
Følg pressemeddelelser fra Bonzer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bonzer
Store geografiske forskelle på 5G-dækning: Her er hastigheden bedst9.12.2025 06:55:00 CET | Pressemeddelelse
Der er store forskelle på, hvor god dækning 5G-internettet har på tværs af landet. Hvor nogle kommuner har en dækning på +700 Mbit/s, må andre nøjes med det halve.
Udfasning af oliefyr: Her halter kommunerne efter8.12.2025 07:05:00 CET | Pressemeddelelse
Regeringen har som politisk målsætning, at oliefyr skal udfases som varmekilde i 2030. Nogle kommuner er allerede tæt på mål, mens andre har lang vej endnu. Se hvor langt kommunerne er nået med udfasningen her.
Bonzer og Software-plattformen Kime.ai inngår strategisk partnerskap om AI-synlighet25.11.2025 13:12:32 CET | Pressemeddelelse
København, 24. november 2025:Med over halvparten av forbrukernes research flyttet til AI-tjenester, risikerer bedrifter å bli usynlige hvis de kun fokuserer på klassisk Google-søk. For å imøtekomme denne markedsendringen har Bonzer, et av Nordens ledende SEO-byråer, inngått et tett strategisk partnerskap med det danske programvareselskapet Kime.ai. Partnerskapet skal ruste nordiske bedrifter til å gjenvinne kontrollen i det nye digitale landskapet. Her leverer Kime.ais spesialiserte SaaS-plattform den kritiske datainfrastrukturen som gjør det mulig å analysere og optimalisere synlighet på tvers av tjenester som ChatGPT, Claude, Gemini og Perplexity. Samarbeidet forener to selvstendige spisskompetansene: Bonzers strategiske rådgivning og Kime.ais markedsledende teknologi. Programvaren som avdekker LLM-enes "black box" Mens tradisjonelle søkemotorer i tiår har vært transparente rundt bakenforliggende data, har fremveksten av LLM-er (Large Language Models) skapt et "black box"-scenario fo
Bonzer og software-platformen Kime.ai indgår strategisk partnerskab om AI-synlighed24.11.2025 12:01:49 CET | Pressemeddelelse
København, 24. november 2025: Med over halvdelen af forbrugeres research flyttet til AI-tjenester, risikerer virksomheder at blive usynlige, hvis de kun fokuserer på klassisk Google-search. For at imødekomme denne markedsændring har Bonzer, et af Nordens førende SEO-bureauer, indgået et tæt strategisk partnerskab med den danske softwarevirksomhed Kime.ai. Partnerskabet skal ruste nordiske virksomheder til at genvinde kontrollen i det nye digitale landskab. Her leverer Kime.ai’s specialiserede SaaS-platform den kritiske data-infrastruktur, der gør det muligt at analysere og optimere synlighed på tværs af tjenester som ChatGPT, Claude, Gemini og Perplexity. Samarbejdet forener to selvstændige spidskompetencer: Bonzers strategiske rådgivning og Kime.ai’s markedsledende teknologi. Softwaren der afdækker LLM’ernes “black box” Mens traditionelle søgemaskiner i årtier har været transparente omkring bagvedliggende data, har fremkomsten af LLM’er (Large Language Models) skabt et "black box"-sce
Hver 10. dansker viser tegn på ensomhed – værst for unge kvinder og arbejdsløse3.10.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny kortlægning viser, at omtrent hver tiende dansker kæmper med ensomhed. Særligt unge kvinder og personer uden for arbejdsmarkedet er hårdt ramt – og ensomheden topper i de største byer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum