Sidste år blev 981 nordiske biler skadet af hagl i Italien. Her er tre råd til at beskytte din bil mod sommeruvejr på kør selv-ferien.

Kør selv-ferien nærmer sig. Selvom sommeren normalt er solrig, skabte en storm med hagl på størrelse med tennisbolde sidste år kaos i Norditalien. SOS Dansk Autohjælp giver dig gode råd til, hvordan du kan sikre dig mod en lignende situation i år.

Billedet viser en bil med en forrude, der er blevet beskadiget af hagl.
Hvis hagl har ødelagt forruden, er det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at køre videre i bilen. Foto: SOS International

Danskerne er glade for at tage bilen eller motorcyklen på sommerferie sydpå. Men hvis køretøjet ikke kan fragte dem hjem igen, kan der hurtigt opstå problemer.

- Én ting er, at bilen kan gå i stykker mekanisk, noget andet er, at vejret kan ødelægge eksempelvis forruden, så det ikke er muligt at køre forsvarligt videre, siger vagtcentralchef hos SOS Dansk Autohjælp, Anette Bjørn Juncher.

Sidste år var det netop voldsomt vejr, der meget pludseligt samlede sig over især Gardasøen i Norditalien, hvor mange danskere ynder at tage på ferie. Her faldt hagl på størrelse med tennisbolde, og i mindst ét tilfælde målte man hagl på 19 cm, hvilket er det største nogensinde set i Europa.

- Det kraftige uvejr skabte et voldsomt pres på hele autoredningsområdet i Norditalien, fordi rigtig mange biler var ødelagt, hvilket også inkluderede lokale biler og vejhjælpsmateriel, fortsætter Anette Bjørn Juncher, som endte med at måtte sende danske autoreddere til Norditalien for at hjælpe de nødstedte rejsende.

Selvom uvejret sidste sommer var usædvanligt kraftigt, så ses der ofte voldsomt vejr i sommermånederne.

Sådan sikrer du din bil mod uvejr på kør-selv-ferien

Først og fremmest er det vigtigt altid at sikre sig selv og sine nærmeste mod personskade.

Hvis vejret er meget voldsomt, skal man naturligvis overveje, om det er forsvarligt at bevæge sig udenfor. Derfor kan man med fordel løbende tjekke vejrets udvikling og tage en række forholdsregler allerede inden, det trækker op til uvejr.

1. Vær opmærksom på, hvor du parkerer – især når det trækker op til uvejr. Parker hvis muligt et overdækket sted.
  1. Hvis det trækker op til haglvejr, og du ikke kan stille køretøjet overdækket, kan du placere hynder eller tæpper på for- og bagrude. Så undgår du forhåbentlig revner.
  2. Tjek dit vejhælpsabonnement inden afrejse. Vær opmærksom på, om du er dækket i udlandet, og hvilke betingelser, der gælder. Du kan eksempelvis tjekke, om bugsering samt alternativ hjemtransport er inkluderet.

Sidste sommer blev i alt 981 nordiske køretøjer ødelagt på baggrund af uvejret i Norditalien, herunder fik 250 biler nødreparation på stedet og kunne køres hjem, mens 731 biler skulle hjemtransporteres. Det resulterede i, at 1.200 personer måtte fragtes hjem i busser, heraf var langt størstedelen danskere.

Du kan også læse mere om de generelle råd til en god kør-selv-ferie her.

Billedet viser en bil med en forrude, der er blevet beskadiget af hagl.
To personer fra SOS Dansk Autohjælp arbejder ved en bil i Norditalien, sommeren 2023.
SOS Dansk Autohjælp på arbejde i Norditalien i sommeren 2023. Foto: SOS International

SOS Dansk Autohjælp er en del af SOS International