DBA

Henriks har sat sin husbåd med beliggenhed ved Langelinje til salg på DBA

Del

Drømmer du om at bo i første parket ud til vandet - så tæt på, at du kan fodre ænder fra vinduerne? Og skal det helst være midt inde i København? Og gerne en lejlighed med to toiletter? Så kan du godt regne med at slippe på den forkerte side af 10 millioner kroner for det. Men ikke hvis du slår til på Henriks DBA-annonce. Henrik sælger nemlig sin 65-kvadratmeter bolig, der opfylder disse krav, og hans hjem koster under 4 millioner kroner.

Foto - DBA Guide
Foto - DBA Guide

Have eller havudsigt? Hvad betyder mest for dig? I 41-årige Henriks tilfælde har havet trumfet de seneste 20 år af hans liv, men nu kalder græsset på ham i en sådan grad, af Henrik Harvig har valgt at sætte sin unikke husbåd, med den fedeste placering, til salg på DBA. 

Henrik fra Østerbro i København drømmer nemlig om høns, højbed og en hule i havens træ. Det skriver DBA Guide.

null

Foto - DBA Guide

Et skib, en husbåd, et sommerhus

Det kan synes for godt til at være sandt: Henriks store beslutningen om at flytte giver dig muligheden for at bo på dit eget skib, som ikke findes magen til, og som tilmed har en af de bedste bådpladser, du kan finde i Danmark.

Og måske er det også for godt til at passe. I hvert fald er der en lille hage ved Henriks bådplads, som vi til en start lige skal have slået fast:

- Kajpladsen er eget af Danske Regioner, og den er udlånt til mig på betingelse af, at jeg ikke har adresse her. Det betyder, at du i teorien kun må bruge skibet, som var det et sommerhus, så længe det ligger på denne plads her i havnen, fortæller Henrik til DBA Guide.

Han ejer en lejlighed på Østerbro, hvor han har sin adresse. Hver vinter flytter han permanent ind i lejligheden, men når solen titter frem, flytter han ud på skibet i længere perioder sammen med sine børn.

- Skibet kan holde til alt vind og vejr. Der er et rigtigt oliefyr i skibet, så det kan sagtens modstå vinterenkulden. Årsagen til, at jeg ikke også opholder mig så meget på skibet om vinteren, er at børnene ikke må glide på dækket og blæse i det kolde havvand. Det er ikke skibet, der er problemet, uddyber Henrik til DBA Guide.

null

Foto - DBA Guide

Et skib, der blev bygget i 1935, men som først stod rigtig færdigt i 2011

Det tog 10 år at bygge Storebæltsbroen, mens der skulle gå 76 år, før Henriks skib stod færdigt og klar til at bruge.

- Skibsskroget blev bygget i den tyske by Labiu i 1935. Dengang blev båden indrettet som et fiskeskib. I 1970 købte en tysk rigmand båden og navngav skibet 'Tanimara'. Han var ejendomshandler og ville med hjælp fra en hollandsk skibsarkitekt bygge den perfekte luksusbåd. Han gik i gang med at implementere alle mulige luksusløsninger i skibet. For eksempel badekar, fortæller Henrik til DBA Guide.

Men byggeriet på skibet trak ud, og tyskeren havde gabt over en for stor opgave. I hvert fald gik han konkurs, og hans projekt med at redesigne skibet til en ketchyacht stod stille. Skibet blev herefter i 1988 solgt til en anden tysker, Christian.

- Christian var glaremester, og derfor er skibet i dag udstyret med dejlig mange vinduer her og der. Gennem loftsvinduer med facetslebet, hærdet glas stråler masser af lys ned i båden, og ligesom man ser på et piratskib, er der også store vinduespartier i skibets agterende, fortæller Henrik til DBA Guide.

Christian rev også mange af de luksusløsninger, som den forrige ejer havde foretaget, ud af båden, fordi Tanimara skulle gøres færdig med en højere grad af traditionelt, godt håndværk. Men han fik dog ikke gjort projektet færdigt, fordi familie og virksomhed tog al hans tid. Han havde set i øjnene, at hans planer om det perfekte sejlskib med hans ukuelige, tyske grundighed ville tage yderligere årtier at få bragt til virkelighed.

Skibet blev derfor solgt til Henrik, der blev skibets redning.

null

Foto - DBA Guide

Henrik er den eneste, der har boet og brugt skibet

Et gammelt skib har typisk en lang fortid og mange ejere. Men fordi de to forrige ejere aldrig nåede i mål med skibet, er Henrik den eneste, der har boet og sejlet med skibet.

Da Henrik i 2006 overtog skibet, som dengang stod på land hos Rødbyhavns bådværft, var det uden aptering, altså helt tomt indeni. Heldigt for både Henrik og skibet har Henrik en handyman i hænderne, og der står 'maskinmester' på CV'et. Henrik arbejder nemlig til dagligt som maskinchef hos Forsea i Helsingør på færgen Hamlet.

Henrik brugte 5 år på at renovere skibet, hvilket indebar, at han implementerede alt det indvendige i skibet og meget af det udvendige. Henrik har stået for, at varmt vand, koldt vand, spildevand, varme, el og alle tekniske installationer fungerede. Han har også gentænkt, smedet og optimeret på al rigning til sejlføringen.

Da skibet stod færdigt i 2011, flyttede han ind i det det med sin daværende kone og deres to børn.

Siden har Henrik udført småting ved Tanimara, så hun fremstår i tiptop stand. Blandt andet har han arbejdet på skibets hundredevise af egetræslister i samarbejde med Henriks ven, der er møbelsnedker, og som også har kunne hjælpe med at fremstille interiør.

- Hun fremstår uden slid, og alle tekniske installationer er nye. Al belysningen er for eksempel IHC-styret, og der er LED-lys ombord. Skibet har også indbygget en vaskemaskine, autopilot og kortplotter, fortæller Henrik til DBA Guide.

null

Her ses bådens nuværende ejer, Henrik. Foto - DBA Guide

Skibets indre

Køber du Henriks skib af en husbåd, får du en bolig på 65 kvadratmeter. Derudover er skibet udstyret med 65 udendørse kvadratmeter.

Tanimara gemmer blandt andet på et stort soveværelse, hvor der nærmest er plads til to dobbeltsenge for endevæggen. Dertil har skibet et værelse, hvor Henriks to børn, Sylvester og Feline, sover i hver deres køjeseng.

I skibets bagende, 'agterende', finder du det sociale rum - 'salonen' - hvor et bord med stor cirkelformet sofa optager det meste af pladsen - der er dog også plads til hele 10 spisende gæster rundt om bordet. Salonen indeholder også et lille skrivebordshjørne og en 'udsigtskøje' under de agterste vinduer.

Køkkenet finder du i gangen mellem stue og kahytterne, og lidt af køkkenet er fortsat ind i selve salonen.

Tanimara kan prale af at have to toiletter. Det ene står i badeværelset, som ligger ved siden af køkkenet, mens det andet er placeret i et lidt mindre rum i skibets forkahyt, som er en del af en afdeling for sig i skibet. Skibet er nemlig så stort, at dets indendørs-afdeling er opdelt i to. Hovedafdelingen med de to kahytter, stue, køkken og badeværelse, mens du forrest på skibet finder en lukket afdeling, som var det et anneks. Her er plads til to køjer og et lille rum med et toilet i.

null

Foto - DBA Guide

Sådan fik Henrik den attraktive kajplads

Det er ikke helt så svært at finde en husbåd, som er flot og stor. Den store udfordring ligger i at finde en kajplads til det flydende hjem. Bådpladserne hænger nemlig ikke på træerne, og derfor kan man undre sig over, hvordan det lykkedes Henrik i 2008 at få gaflet sig så fornem en placering til sit skib.

- Da jeg havde bygget skibet, tog jeg billeder af det og cyklede rundt og stemte dørklokker hos de virksomheder, der havde de lækre og ubenyttede kajpladser. Jeg vidste, at mit skib havde et unikt udseende, som man måske godt kunne se fordelen i at have liggende ude foran sin virksomhed, sin kontorplads. Det tilfører ligesom noget ekstra til udsigten, fortæller Henrik til DBA Guide.

Hans skib ligger i nordhavnen, lige bag ved Langelinje, og der skiller det sig særligt ud, eftersom alle bygningerne omkring vandet er nybyg. Det klæder derfor bybilledet med et gammelt, charmerende træskib.

null

Foto - DBA Guide

Henrik savner have og hule - derfor sælger han

Henrik og Tanimara har fulgtes ad i 14 år, men nu er parløbet ved at lakke mod enden. Henrik har sat skibet til salg på DBA, og den beslutning har han truffet, fordi han som tidligere nævnt savner græs under fødderne:

- Mange drømmer nok om at bo på vandet i en husbåd, men nu hvor jeg har gjort det i så mange år, længes jeg efter lige modsatte. Jeg vil gerne bygge en hule i træet til børnene, og jeg drømmer om at bo med højbede, have og høns, fortæller Henrik til DBA Guide.

Hans børn er i dag 6 og 9 år. De bor i en lejlighed med deres mor og synes derfor, det er en dejlig afveksling at bo på en båd med deres far. Det er ikke nødvendigvis deres behov at flytte, men de glæder sig dog til at få større værelser.

Henriks beslutning om at sælge skyldes også, at han er blevet en smule rastløs. Der er ikke flere større vedligeholdelsesprojekter at gøre sig på Tanimara.

- Nu hvor Tanimara er blevet et så smukt, lakeret skib, at hun egentlig burde være nipsgenstand i en stue, kan jeg ikke i min optik nå højere. Alt er i perfekt, velholdt stand, og det er bare at sætte kursen ud efter nye eventyr. Tanimara er klar til den næste rejse, og jeg er klar til en tur på land, hvor jeg kan slå mine rødder, siger Henrik til DBA Guide.

null

Sådan så båden ud engang. Foto - DBA Guide

Du skal være social anlagt for at overtage Henriks skib og kajplads

Blandt alle de nybyggede kontorboliger, der ligger rundt om Henriks skib, er der ikke noget at sige til, at alle vender blikket mod Tanimara, når folk passerer træbåden.

- Jeg taler med alle hundelufterne her i området. De kan alle kende mig, griner Henrik, der også er blevet venner med kokkene i kontorbygningen ud foran hans båd.

De kommer gerne ud i deres frokostpause og får sig en snak med Henrik.

- Jeg får tit spørgsmål til båden, og det er ofte de samme ting, folk er interesserede i, så jeg har efterhånden lært mig og mine børn en fast "remse", vi svarer, griner Henrik til DBA Guide.

Og du skal ikke kun være god til mennesker, hvis du bliver den nye ejer af Henriks skib. Også dyr skal du gider at 'smalltalke' med.

- Vi har et andepar, der fast svømmer forbi her i havnen. Min nabo Peter, der også ligger her i havnen, har døbt dem Ingrid og Frederik. Han fodrer dem, og det betyder, at de nu ligefrem forventer, at vi giver dem brød, når de svømmer forbi. Hvis jeg ikke lukker op for vinduet og kaster brød ud til dem, banker de sommetider på skroget med deres næb, fortæller Henrik med et stort smil til DBA Guide.

null

Henrik har blandt andet malet båden. Foto - DBA Guide

Tal og tør information om skibet

Henriks skib er en Ketch Yacht på 54 fod. Den rummer 8 sovepladser, 65 kvadrameter bolig og 65 kvadrameter plads på dækket.

Tanimara er 5 meter bred og stikker 2,85 meter under vandet. Hun vejer cirka 45.000 kilo og er udstyret med en diselmotor på 165 hestekræfter.


- Tanimara er fuldt ud sejldygtig, for såvel sejl som motor, fortæller Henrik til DBA Guide og fortsætter:

- Det er sjældent, du finder en husbåd, du kan sejle en tur med, men det kan du altså med hende her.

null

Henrik arbejder som maskinchef, så han har sørget for, at alt det mekaniske også spiller på båden. Foto: DBA Guide

Alle kan sejle Henriks skib - kræver intet "sejlbevis"

Et skib på 54 fod - har du mod på at sejle det, uden at have prøvet det før? For de fleste er det nok en stor mundfuld, og mange ville nok gerne lige have lidt øvelse inden, men den gode nyhed er i hvert fald, at en nautisk eksamen ikke er påkrævet.

Tanimaras længde betyder nemlig, at du lige akkurat ikke behøver tage et "bådkørekørt" for at gribe fat om roret på det store træskib.

- Det er skibets længde, der afgør, om der påkræves nautisk eksamen for at sejle båden. Længden fremgår af skibets 'målebrev' Man måler længden fra indersiden af båden, og her holder skibet sig lige under grænsen. Mellem inderstævn og rorstamme er Tanimara 14,56 meter, fortæller Henrik til DBA Guide.

Henriks skib er sat til salg for 3.690.000 kroner. Men for den pris får du altså også et skib, der kan holde i al vind og vejr, og som kan rumme dig og din familie. Du får også et skib, som du kan sejle væk fra kajen i, hvis nu coronaen skulle sprede sig helt vildt, og du har brug for et timeout.

null

Foto: DBA Guide

Video:

Du må hellere end gerne bruge videoen, så længe den embeddes fra vores YouTube. Her er embedkoden:

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/NlYRegls3C0" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Kontakt:

For yderligere information kontakt mig (Julie Schoen, redaktør på DBA Guide) på:

Tlf: 2877 7506
Mail: Jschoen@ebay.com

Kontakter

Om DBA:

DBA er Danmarks største handelsplads med nye og brugte varer, der spænder lige fra festkjoler til firehjulstrækkere. Vi har eksisteret siden 1981.

Med 370.000 aktive brugere hver måned, har vi for alvor fat i de købs- og salgsmotiverede danskere. På vores app og platform finder du i skrivende stund mere end 3 millioner aktive annoncer, og danskerne har et gennemsnitligt tidsforbrug hos os på mere end otte timer om måneden.

Følg pressemeddelelser fra DBA

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DBA

DBA fornyer sig – vil være det bedste sted at handle brugt4.2.2025 08:47:04 CET | Pressemeddelelse

I dag vågner alle DBA-brugere op til en helt ny version af den populære platform og app. DBA introducerer en række nye funktioner og højner brugervenligheden, så det bliver endnu nemmere og mere trygt at handle brugt. Et af højdepunkterne er fragt- og betalingsløsningen Fiks færdig, der gør det nemt at handle genbrug i hele landet. Lanceringen understreger DBAs mål om at være den bedste platform til genbrug i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye