Greenpeace om landbrugsaftale: Kniv i ryggen på havmiljøet og svigt af vores natur og klima

Den grønne trepart har netop landet en aftale om landbrugets fremtid. Her følger kommentarer fra Greenpeace.

Christian Fromberg, kampagneleder for landbrug, natur og skov, Greenpeace (mobil: 29294875):

“Det er et svigt af en fantastisk mulighed for at udvikle vores landbrug, så det i fremtiden kunne producere sunde og klimavenlige fødevarer, sikre plads til natur og lade livet vende tilbage til vores fjorde. I stedet har den grønne trepart leveret et slattent kompromis og en kniv i ryggen på havmiljøet. Nu må vi sætte vores lid til de folkevalgte.”

Reaktion på kvælstof-indsats:

“Da vi i foråret begravede Vejle Fjord, var det med et inderligt håb om snarlig genopstandelse for alle vores fjorde, men vi har en alvorlig frygt for, at denne aftale bliver endnu et søm i kisten. Der skal udtages langt mere landbrugsareal, hvis forureningen af vores havnatur skal stoppes. De frivillige aftaler med landbruget har floppet gang på gang, og det er helt ubegribeligt, at parterne endnu engang sætter deres lid til, at indsatsen for vores natur, hav og klima sker frivilligt.”

Reaktion på CO2-afgift:

“Aftalens forslag til en afgift er så lav, at den er dårligere end eksperternes mindst ambitiøse bud for afgiften i 2030. Det er en model, der er så ringe, at partier fra Konservative og Radikale til SF,  Enhedslisten og Alternativet allerede har været ude og afvise det på forhånd. Vi kan ikke acceptere en så lav afgift, der først træder i kraft i 2030, og som fastholder et forurenende landbrug med verdens største kødproduktion.”

Baggrund: Kritikken af klimaafgiften

• For sent: Indfasning først fra 2030, mens ekspertgruppen for en grøn skattereform lagde op til at indfase fra 2027.

• For lavt: Den reelle afgift bliver 120 kr i 2030 og 300 kr i 2035. Den tekniske afgift er på 300 kr i 2030 og 750 kr. I 2035 med et bundfradrag på 60 procent.

• Ringere end ekspertgruppens laveste afgift: Den laveste afgift fremlagt af Ekspertgruppen for en grøn skattereform (model 3) indebar en afgift på husdyr på 250 kr per ton og et bundfradrag på 50%, svarende til en effektiv afgiftssats på 125 kr i 2030. Ekspertgruppens model 3 indeholdt også en markant højere afgift på gødning (750 kr pr ton med 50% bundfradrag i 2030). Trepartens aftale er dermed mindre ambitøs end ekspertgruppens laveste afgift i 2030, mens den i 2035 nærmer sig model 2.

• Fastholder produktion: Det høje bundfradrag modvirker incitament til at omstille fra dyreproduktion til planteproduktion. Samtidig bruges provenuet på en række teknologitilskud til tung animalsk produktion i stedet for omlægning til et mere plantebaseret landbrug.

Christian FrombergKampagneleder for landbrug, natur og skovGreenpeace Danmark

Christian leder arbejdet for et grønt landbrug i balance med klimaet og naturen. Han er kandidat i Klimaforandringer og har tidligere været med til at skabe dagsordensættende kampagner i Den Grønne Ungdomsbevægelse.

Tlf:+45 29294875christian.fromberg@greenpeace.org