Treparten har lavet en aftale, der fastholder det eksisterende landbrugssystem og mangler visioner for reel grøn omstilling af landbruget

Pressekommentar fra Økologisk Landsforening vedrørrende den grønne treparts aftale.

Foto: Marendine Krainert Ladegaard

Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef i Økologisk Landsforening:

"På trods af, at det er godt, at der endelig er kommet klarhed om afgiften, så er det ikke godt nok. Samlet set er det en aftale, der har alt for meget fokus på ny teknologi, frem for at gribe chancen for en nødvendig grøn omstilling, en pris som betales af både dyr og natur. Aftalen mangler derudover realisme i sit europæiske udsyn, både i forhold til anvendelsen af landbrugsstøtten, og når den på forhastet grundlag konkluderer, at landbruget kan omfattes af EU's fælles kvotehandelssystem.”

”Vi bemærker dog, at treparten anerkender økologiens værdi for biodiversitet, dyrevelfærd og det rene drikkevand, ligesom økologi altid har været et virkemiddel i vandmiljøplanerne, men det er synd, disse elementer ikke er en del af afgiftsmodellen. Så var grunden lagt til en reel omstilling af hele landbruget, der besvarer alle relevante udfordringer for et fremtidssikret landbrug.”

”Det er glædeligt, at parterne i treparten har lyttet til os, og anerkender vigtigheden af at sikre handlemuligheder og bedriftsnære resultater i det klimaregnskab, der ligger til grund for afgiften, samt at det kan komme på tale at hæve det økologiske arealtilskud.”

”Vi er ærgerlige over, at man har fulgt vanetænkningen og vil opkræve CO2-afgiften via Skatteministeriet, hvor sporene fra de nye ejendomsvurderinger skræmmer. Vi har foreslået, at man omtænker landbrugsstøtten og bruger den til at administrere afgiften. Danmark har her en enestående mulighed for at vise vejen til en ny indretning landbrugsstøtte i hele EU, hvor pengene bruges til at finansiere klima og naturresultater frem for at støtte ejerskab af jord.”

”En klimaafgift opkrævet via Skatteministeriet kommer aldrig ud over Danmarks grænser. Det bliver aldrig en fælles EU-løsning. Derfor kan afgiften desværre også komme til at stille sig i vejen for, at Danmark kan få gavn af de rigtige gode hensigter, vores nye EU -parlamentarikere har for den fremtidige anvendelse af EU’s landbrugsstøtte, og som også genfindes i regeringens guidende principper for den næste landbrugsstøtteperiode.”

Om Økologisk Landsforening