45 partnere på tre måneder: Kæmpe opbakning til Bælgfrugtspartnerskabet
Selvom danskerne lige nu spiser forsvindende små mængder bælgfrugter, er fødevareerhvervet stadig meget investeret. En stor opbakning – næsten en partner hver anden dag – sikrer luft under det forpligtende og nylancerede Bælgfrugtspartnerskab.

På tre måneder har 45 virksomheder fra jord til bord meldt sig som forandringsagenter – lige fra fødevaregiganter som Schulstad og INCO – men også Vejle, Kolding og Aarhus Kommune og Professionshøjskolen Absalon er om bord.
Høje ambitioner for Bælgfrugtspartnerskabet
Det er Tænketanken Frej, der har taget initiativ til partnerskabet sammen med detailkæden Lidl. Udover vidensindsamling og -deling er alle partnere forpligtede til at sætte konkrete mål for, hvordan de vil sælge eller servere flere linser, bønner og lupiner.
Udviklingsdirektør i Tænketanken Frej, Laura Have Hoffmann, uddyber: “Opbakningen til partnerskabet siger meget om ambitionsniveauet i fødevareDanmark. Bælgfrugterne er et nyt kapitel, der bare venter på at blive skrevet. Næste vigtige skridt er at koble ambitionerne sammen med mål. Regeringen ønskede ikke at sætte konkrete mål, da de sidste år lancerede deres plantehandlingsplan. Men her går de mange partnere forrest og tør gøre lige netop dét.”
Hvad er det næste skridt?
Hele partnerkredsen samles den 14. august til en workshop, hvor de høje ambitioner skal blive til konkrete målsætninger og handling i de forskellige virksomheder og institutioner – med fokus på løbende monitorering.
Om det udtaler Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl: ”45 partnere er en vigtig milepæl! Bælgfrugtspartnerskabet har allerede stemplet ind i vores butikker – på bagsiden af vores mælkekartoner. Det er den retning, vi skal gå. Danskerne vælger ikke bare linserne til frivilligt. Der skal påvirkning til fra mange sider. Det er derfor glædeligt, at så mange partnere fra hele værdikæden allerede har rakt en hånd i vejret, klar til at sætte mål og skabe handling.”
Om Bælgfrugtspartnerskabet
Visionen med Bælgfrugtspartnerskabet er, at partnernes indsatser skal hjælpe danskerne med at ramme de anbefalede 100 g bælg om dagen. Det skal ske ved at fremme forbruget og produktionen af bælgfrugter i Danmark, til gavn for både sundhed og klima. I dag spiser danskerne i gennemsnit 2-5 g bælgfrugter om dagen.
Nøgleord
Kontakter
Bianca Ott AnthonyKommunikationschef
Tlf:42941305bianca@taenk-frej.dkLinks
Om Frej
I Tænketanken Frej arbejder vi for at skabe et mere bæredygtigt Fødevaredanmark ved at mobilisere erhvervet og samle aktører på kryds og tværs af meninger og holdninger for at nuancere debatten.
Vi bygger bro mellem land og by med udgangspunkt i at skabe fremdrift, fremskridt og forandring i den grønne omstilling og derigennem skabe en tværfaglig bevægelse, hvor løsninger og handling findes i fællesskab.
Fordi vi tror på, at vi sammen skaber en mere bæredygtig fødevareproduktion- og forbrug.
Følg pressemeddelelser fra Tænketanken Frej
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Tænketanken Frej
Grøn Michelin-gastronomi og fremtidens marker mødes i Midtjylland16.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis vi skulle kåre en hverdagshelt i køkkenet, ville bælgfrugter være i finalen – men de bliver stadig overset alt for ofte. Derfor har Bælgfrugtpartnerskabet, Turbo Plant, Culinary Instutute by Vejle Erhverv og Bjerre Herred Landbrugsselskab inviteret til Bælgdagen, hvor kreative madhåndværkere og igangsættere deler ud af viden, erfaring og smagsprøver – alt sammen for at vise de mange muligheder for at bruge bælgfrugter på nye, spændende måder.
Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug19.5.2025 06:53:29 CEST | Pressemeddelelse
Efter et succesfuldt projekt i 2024 tager Frej næste skridt i et nyt partnerskab, der skal accelerere regenerativt landbrugs udvikling. Partnerskabet lanceres i samarbejde med Yara, Agrovi og Nestlé og bygger på erfaringerne fra Frejs store succes med det forpligtende Bælgfrugtspartnerskab. Lanceringen sker d. 26. maj i København med deltagelse landbrugsordfører Ida Auken.
Tænketanken Frej styrker bestyrelsen: Nye profiler skal sikre missionen om et grønt fødevaresystem med respekt for planetens grænser11.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en stemme for demokratiet og unge samt en ekspert i virksomheders grønne omstilling er Frej godt rustet til at realisere sin 2030-strategi, hvor netop de kompetencer er kernen.
Ny undersøgelse: Bælgfrugter på menuen? Danskerne siger ja – men hver 3. kender ingen opskrifter10.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Bælgfrugtspartnerskabet afslører resultaterne af en ny befolkningsundersøgelse. Den viser, at 51 % af danskerne ønsker at spise flere bælgfrugter om et år, men efterspørger mere inspiration fra butikker, kantiner og restauranter. Der skal blus under alle kedlerne, hvis vi skal nå op på de anbefalede 100 gram om dagen. Det er partnerskabets mission at lykkedes med.
Plantehumor går viralt: Ny kampagne, der skal få flere til at spise plantebaseret, er set over 3 mio. gange siden 1. januar6.2.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Tænketanken Frej og Dummy Entertainments nye sketch-serie har i den grad grebet forbrugerne, som får plantebaseret kost serveret med humor og relaterbare karakterer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum