Tænketanken FrejTænketanken Frej

45 partnere på tre måneder: Kæmpe opbakning til Bælgfrugtspartnerskabet

Selvom danskerne lige nu spiser forsvindende små mængder bælgfrugter, er fødevareerhvervet stadig meget investeret. En stor opbakning – næsten en partner hver anden dag – sikrer luft under det forpligtende og nylancerede Bælgfrugtspartnerskab.

Fra lanceringen af Bælgfrugtspartnerskabet
Fra lanceringen af Bælgfrugtspartnerskabet Mathias Nyborg

På tre måneder har 45 virksomheder fra jord til bord meldt sig som forandringsagenter – lige fra fødevaregiganter som Schulstad og INCO – men også Vejle, Kolding og Aarhus Kommune og Professionshøjskolen Absalon er om bord.

Høje ambitioner for Bælgfrugtspartnerskabet

Det er Tænketanken Frej, der har taget initiativ til partnerskabet sammen med detailkæden Lidl. Udover vidensindsamling og -deling er alle partnere forpligtede til at sætte konkrete mål for, hvordan de vil sælge eller servere flere linser, bønner og lupiner.

Udviklingsdirektør i Tænketanken Frej, Laura Have Hoffmann, uddyber: “Opbakningen til partnerskabet siger meget om ambitionsniveauet i fødevareDanmark. Bælgfrugterne er et nyt kapitel, der bare venter på at blive skrevet. Næste vigtige skridt er at koble ambitionerne sammen med mål. Regeringen ønskede ikke at sætte konkrete mål, da de sidste år lancerede deres plantehandlingsplan. Men her går de mange partnere forrest og tør gøre lige netop dét.”

Hvad er det næste skridt?

Hele partnerkredsen samles den 14. august til en workshop, hvor de høje ambitioner skal blive til konkrete målsætninger og handling i de forskellige virksomheder og institutioner – med fokus på løbende monitorering.

Om det udtaler Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl: ”45 partnere er en vigtig milepæl! Bælgfrugtspartnerskabet har allerede stemplet ind i vores butikker – på bagsiden af vores mælkekartoner. Det er den retning, vi skal gå. Danskerne vælger ikke bare linserne til frivilligt. Der skal påvirkning til fra mange sider. Det er derfor glædeligt, at så mange partnere fra hele værdikæden allerede har rakt en hånd i vejret, klar til at sætte mål og skabe handling.”

Om Bælgfrugtspartnerskabet

Visionen med Bælgfrugtspartnerskabet er, at partnernes indsatser skal hjælpe danskerne med at ramme de anbefalede 100 g bælg om dagen. Det skal ske ved at fremme forbruget og produktionen af bælgfrugter i Danmark, til gavn for både sundhed og klima. I dag spiser danskerne i gennemsnit 2-5 g bælgfrugter om dagen.

Om Frej

I Tænketanken Frej arbejder vi for at skabe et mere bæredygtigt Fødevaredanmark ved at mobilisere erhvervet og samle aktører på kryds og tværs af meninger og holdninger for at nuancere debatten.

Vi bygger bro mellem land og by med udgangspunkt i at skabe fremdrift, fremskridt og forandring i den grønne omstilling og derigennem skabe en tværfaglig bevægelse, hvor løsninger og handling findes i fællesskab.

Fordi vi tror på, at vi sammen skaber en mere bæredygtig fødevareproduktion- og forbrug.

Følg pressemeddelelser fra Tænketanken Frej

Flere pressemeddelelser fra Tænketanken Frej