Lynge-virksomhed er første vinder af cykelpris

Cyklistforbundet har for første gang uddelt Pedalkraft-Prisen, der går til en arbejdsplads, der har gjort noget særligt for at gøre det lettere og sjovere at tage cyklen til arbejde.

Kasper Lundtoft Bentsen (forrest tv) og de glade medarbejdere på WS Audiology i Lynge.

Det blev en virksomhed i Allerød Kommune, der som den første nogensinde løb med Cyklistforbundets nyindstiftede pris, Pedalkraft-Prisen. Pedalkraft-Prisen 2024 går nemlig til høreapparatvirksomheden WS Audiology i Lynge.

”De får prisen for den store opbakning til Cyklistforbundets kampagne Vi cykler til arbejde – og særligt til medarbejder og cykel-ildsjæl på WS Audiology, Radoslav Darula, der for alvor har fået cykelglæden til at rulle blandt kollegaerne i maj. WS Audiology og Radoslav Darula har med stor op­findsomhed gjort en ekstraordinær indsats for at motivere medarbejderne til at cykle – bl.a. med fælles cykelture, cykelservice og interne konkurrencer, så de er meget fortjente vindere af vores første pedalkraft-pris,” siger projektleder i Cyklistforbundet, Kasper Lundtoft Bentsen.

Prisen er indstiftet i år som en del af Cyklistforbundets store kampagne, Vi cykler til arbejde, som i år havde knap 500 deltagere i Allerød Kommune fra flere virksomheder. For at vinde Pedalkraft-Prisen skal virksomheden eller dens medarbejdere gøre en særlig indsats for at få flere op på cyklen under Vi cykler til arbejde. Præmien er en guidet tur på mountainbike for 10 personer med Café Parforce.

På landsplan satte 57.484 deltagere sig i sadlen og tilbagelagde sammenlagt over 9,8 millioner kilometer i årets Vi cykler til arbejde. Samfundsgevinsten ved det er enorm. Faktisk hele 70 millioner kroner. Det er nemlig så sundt at cykle, at samfundet sparer penge, hver gang du sætter dig i sadlen og cykler – og især hvis cykelturen erstatter en biltur.