Ny rapportering om bæredygtighed: 6 ud af 10 virksomheder siger de bliver klar til tiden

Knap 6 ud af 10 virksomheder vurderer, at de bliver klar til at rapportere i henhold til EU's Corporate Sustainability Reporting-direktiv (CSRD) til tiden. Flertallet af virksomhederne peger dog fortsat på en række udfordringer, herunder særligt datatilgængelighed og datakvalitet. Det viser PwC’s Global CSRD Survey 2024.

Susanne Stormer, partner og leder af ESG- og bæredygtighedsydelser i PwC

Den nye undersøgelse viser, at 63 % af virksomhederne i høj grad eller meget høj grad sikre på, at de bliver klar til at rapportere efter de nye krav til tiden.Tallet er højere blandt de virksomheder, der skal være klar til at rapportere i henhold til EU's CSRD-direktiv allerede om 6 måneder. Her svarer 72 %, at de i høj grad eller meget høj grad er sikre på at blive klar.

“Nu hvor datoen nærmer sig for, hvornår de første virksomheder skal kunne rapportere om bæredygtighed i henhold til CSRD-direktivet, er det meget positivt at se, at  størstedelen af virksomhederne mener, at de bliver klar til at rapportere. Der ligger dog en stor opgave de kommende 6 måneder i forhold til at komme helt i mål,” udtaler Susanne Stormer, partner og leder af ESG- og bæredygtighedsydelser i PwC.

Datakvalitet er en udfordring
Blandt de virksomheder, der skal rapportere for dette regnskabsår, oplever mange fortsat en række barrierer, der hindrer effektiv implementering i høj eller meget høj grad: datatilgængelighed og datakvalitet (59 %), kompleksitet i værdikæden (57 %) og medarbejderkompetencer (50 %).

“Flertallet af virksomheder peger på kompleksiteten af opgaven. Det er især mængden og kvaliteten af data, ikke kun for virksomhedens egen drift, men på tværs af dens værdikæde, som udfordrer. Virksomhederne skal indsamle, verificere og konsolidere mange nye typer data, og meget af den information findes ikke i dag i virksomhedens centrale kildesystemer,” udtaler Susanne Stormer og uddyber:

“De forskellige data skal måske spores manuelt fra regneark og fakturaer, der findes flere steder i virksomheden. Ofte skal virksomheder for første gang bruge data fra leverandører, kunder og tredjeparts dataudbydere, og de skal vurdere deres pålidelighed. Så for at opnå succes med CSRD er det helt afgørende, at teams på tværs af virksomheden arbejder tæt sammen med opbakning fra både CFO’en, CIO’en og CSO’en.”

Biodiversitet og virksomhedens værdikæde
Undersøgelsen viser desuden, at blandt de virksomheder, der skal rapportere for indeværende regnskabsår, har færre end halvdelen gennemført de vigtige aktiviteter, såsom at beslutte deres tilgang til rapportering (39 %), dobbelt væsentlighedsvurdering (38 %) samt validering af tilgængelighed af data (20 %).

“Dette bekræfter billedet af, at der fortsat er et stykke vej endnu for mange virksomheder. Ikke desto mindre er der større sandsynlighed for, at virksomheder, der har gennemført disse aktiviteter, er sikre på at kunne opfylde rapporteringskravene. Undersøgelsen viser desuden, at det særligt er rapportering på områder som biodiversitet, forurening og medarbejdere i værdikæden, hvor virksomhederne føler sig mindst sikre på at blive klar, mens de er mere sikre på de områder, hvor der allerede er anden rapportering, såsom egne medarbejdere, klimapåvirkning og forretningsadfærd,”  fortæller Susanne Stormer.

Bæredygtighed: En del af ledelsens agenda
Ifølge PwC’s Global CSRD Survey 2024 mener knap 8 ud af 10 virksomheder (76 %), at CSRD vil føre til, at virksomhedens øverste ledelse i højere grad vil inddrage bæredygtighed, når de træffer beslutninger. De mener desuden, at CSRD vil gavne deres virksomhed i form af miljøpræstationer (51 %), styrket stakeholder engagement (49 %) og risikoreduktion (48 %).

“En betydelig andel af virksomheder, uanset om de har hovedkontor i eller uden for EU, er enige om, at CSRD-direktivet tilskynder virksomhedsledere til i højere grad at integrere bæredygtighed i deres beslutningstagning. Dermed tyder meget på, at direktivet kan understøtte omstillingen til mere bæredygtig forretning, hvor bæredygtighed bliver en integreret del af strategiske beslutninger, hvilket kan have vidtrækkende positive effekter for både virksomheder og samfundet," slutter Susanne Stormer.

Læs mere om rapporten: https://www.pwc.com/gx/en/issues/esg/global-csrd-survey.html

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Erhvervsledere: AI medfører et større etisk ansvar for topledelsen7.6.2024 13:12:44 CEST | Pressemeddelelse

85 % af de danske erhvervsledere mener, at udviklingen inden for AI medfører et større etisk ansvar for topledelsen, men mange har ikke retningslinjer for brugen af AI. Samtidig står manglende viden og kompetencer i vejen for at komme i gang med AI-værktøjer. Det viser en ny undersøgelse fra VL og PwC, der netop er blevet præsenteret på VL Døgnet 6.-7. juni 2024 på Egeskov Slot på Fyn.