DBA

Dansk nostalgi: Ellert i EM-stemning er netop blevet sat til salg på DBA

Del

Den er i formidabel god stand, den er blandt de første modeller udbudt på markedet, og så er den i dag så gammel, at den repræsenterer nostalgi. Dansk nostalgi. Vi har fået en Ellert til salg på DBA i EM-humør.

Nu har du mulighed for at købe et køretøj, som er ganske særligt:

Det ser meget specielt ud, det transporterer sig via el, det er bygget i Randers, og så er det den første model af sin slags. Og det kan du ikke lure ud fra standen. Denne Ellert, som lige nu er til salg på DBA, er nemlig i så god stand, at ejeren vover at påstå, at den intet fejler. Andet end EM-syge.

Den ultragode stand hænger sammen med, at det eldrevne køretøj har været i hænderne hos en ægte "el-nørd": 34-årige Dani Jacobsen fra Herlev ved nærmest alt, hvad der er værd at vide om transportmidler, der "sluger" strøm, og han elsker at fikse dét, der ikke fungerer.

Opladning til eldrevne transportmidler er hans hobby, og samtidig underviser han også i det. Det skriver DBA Guide.

null

Bilen har mange, små detaljer. Som for eksempel knagerne, der er formet som bølger på et surfbræt. Grebene på skufferne er også bølger. Foto - DBA Guide

Her er den ene ud af de to grunde til, at du måske ikke vil eje en Ellert

Nej, du skal nok ikke regne med at kunne køre på campingferie med hele familien, hvis planen er, at alle medlemmer og deres tilhørende 'habengut' skal transporteres i Ellerten. Det er nemlig en af de bagsider, der er ved at eje en Ellert: Den rummer ikke forfærdelig meget. Og det er sikkert en af de tungestvejende grunde til, at du ikke har kastet mønter efter transportmidlet.. endnu.

Men den lille bil kan dog gabe over mere, end du tror. Faktisk kan du i Danis Ellert sagtens være to. Ellerten er godkendt til to personer, Dani mangler blot at få monteret den påkrævede sikkerhedssele i bilen, der lovliggør, at du må få et lift.

Der er dog også en maksimalvægt-belastning at tage hensyn til i Ellerten, og følger man den originale instruktionsbog - som Dani selvfølgelig har og er klar på at give videre ved et salg - må passagererne og det dertilhørende bagage maksimum veje 115 kilo i alt. Det er ikke særlig meget, men heldigvis er det heller ikke helt den nuværende sandhed i Danis Ellert:

- Jeg har skiftet de gamle, tunge batterier ud i Ellerten, og det betyder, Ellerten godt kan køre med lidt mere vægt end de 115 kilo.

Vælger du at køre solo i det eldrevne transportmiddel, har du dermed rigeligt af plads - og "vægtplads" - til indkøbsposerne på "bagsædet".

Ellertens størrelse er samtidig dens force, for det muliggør, at den ligesom motorcykler, kan smyge sig udenom køer i trafikken. Dertil er den let at parkere, fordi den ofte - og på lovlig vis - kan presse sig ind på en lille P-plads eller MC-plads, hvis det skulle være umuligt at finde en elbils parkeringsplads eller blot en normal parkeringsplads til personbiler. Herudover er det igen blevet gratis at parkerer en elbil i byen.

null

Danis Ellert er en Ellert MiniEl, 36 V Basic. Den er fra 1988, den har kørt 9.500 kilometer, den er nysynet og med 16" alufælge. Foto - DBA Guide

Det bliver bedre og bedre

Det er ikke let at få danskerne til at købe elbiler, for især spørgsmålet omkring opladning melder sig på banen. Heldigvis er der sket meget indenfor opladning af elbiler de seneste år, og siden Ellerten blev "født" i 1980'erne, er der sket rigtig meget.

- Ellerten var designet til at kunne sættes i strømstik, da den bruger ganske lidt strøm, når den oplader, ligesom du f.eks. sætter din hårtørrer eller brødrister i stikkontakten. I dag oplades nyere elbiler via en ladeboks eller ladestandere, fordi de oplader større batterier, og det gør de hurtigere. Det kan Ellerten derfor også sagtens med en adapter, fortæller Dani.

- Ellerten oplader med cirka 1.000 Watt, omtrent det samme som en hårtørrer. På én time genoplades cirka 10 kilometer kørsel. Opladning fungerer i praksis på samme måde som moderne elbiler, ved at den oplades stille og roligt om natten, ligesom vi mennesker også har brug for at sove og "blive ladt op" til en ny dag. Ellerten kan køre cirka 40 kilometer på en opladning, fortæller Dani.

- Ellertens originale batterier har jeg hevet ud, for de var meget tunge, og de var udtjente. Heldigvis er Ellerten så praktisk designet, at man nemt kan udskifte batterierne, når der er behov for det. Nu har jeg erstattet dem med nyere batterier af samme type som original, men som vejer mindre.

null

Ellerten er faktisk typegodkendt som en motorcykel, på grund af dens kun 3 hjul, men fordi den har en sikkerhedssele og styrtbøjle, som sikrer føreren, må den køres med almindeligt bil-kørekort og uden motorcykelhjelm. Foto - DBA Guide

Du finder vist ikke en, der ved så meget om eldrevne køretøjer, som Dani

Dani købte Ellerten for et par år siden, og faktisk var køretøjet ikke hans første elbil, og det var ej heller hans første Ellert.

- Jeg har i mange år interesseret mig for - og arbejdet med - opladning til eldrevne transportmidler, og samtidig kan jeg godt lide at få ting til at virke igen. Arbejdsmæssigt fungerer jeg som underviser på en teknisk skole, hvor jeg bl.a. har undervist i batteriteknologi og opladning. Da jeg fik muligheden for at eje en Ellert, synes jeg, det kunne være sjovt at lære om datidens teknik og materialer ved at reparere de dele, som havde brug for det, med hjælp fra de få tilbageværende entusiaster.

Derfor købte Dani allerede for flere år siden en hvid Ellert, som han satte fuldstændig i stand.

- Men da jeg havde sat den i stand, var det sjove ligesom lidt ovre, griner Dani, som solgte den nu fuldt funktionsdygtige, hvide Ellert og fokuserede på den røde model, han i dag ejer.

Den røde Ellert var i fin stand, da han overtog den, og derfor har Dani kun fikset småting ved køretøjet: Forlygten og de små kontakter i bilen. Ifølge Dani har den tidligere svenske ejer af Ellerten ladet den parkere i en opvarmet og tør garage, og det samme har Dani gjort, når han ikke har kørt ture i Ellerten, som han mest har gjort for hyggens skyld. Ellerten har ikke været hans hverdagstransportmiddel.

Dani har ejet og kørt en række forskellige elbiler de seneste 10 år, og hans næste projekt er en eldreven scooter, som han også skal til at reparerer lidt på.

- Jeg synes, eldrevne køretøjer er spændende, fordi de har en lynhurtig reaktion både acceleration, men også opbremsning. Når de bruger motoren til at bremse, producerer motoren strøm som en dynamo i opbremsningen, som sendes tilbage i batteriet. Så el-køretøjer er sjove at køre, men samtidig også komfortable med deres glidende og lydløse kørsel. Mekanisk er de nemme at gå til, for de har en simpel opbygning, og de består af relativt få dele. Dertil hjælper det jo selvfølgelig, at jeg jo ved lidt om strøm - som fagperson.

null

Elbilen er lavet i glasfibre, så bilen vejer i sig selv ikke så meget. Foto - DBA Guide

Hvis du har dårligt knæ, er Ellerten lige noget for dig

Der er mange ting, der er særlige ved Ellerten. Udseendet alene påkalder sig en del opmærksomhed, men vi vil også i denne artikel sætte fokus på, at der i denne Ellert ikke er nogen kobling.

- Det er smart, for det gør køreoplevelsen mere simpel, og for folk med dårligt knæ, er det en befrielse, at de ikke konstant skal trykke foden ned på en kobling, fortæller Dani.

Hans Ellert adskiller sig også fra de senere Ellert-modeller ved, at betjeningspanelet, hvorfra du f.eks. kan "bestille" blæst, varme og sprinklervæske, er monteret i trykpanelet ved armlænet.
I de senere Ellerter finder du panelet implementeret i Ellertens instrumentbræt, som almindelige biler har. Det gør den her udgaver helt speciel.

- Der er ikke særlig mange modeller af den første Ellert ligesom denne her, fortæller Dani, hvis Ellert kun består af originale dele, på nær batterierne, som er udskiftet til nye, lettere og bedre af slagsen.

Men selvom du med Danis køretøj kan blive ejer af en sjælden bil, er det stadig muligt at få udført service på Ellerten. Dani oplyser, at der findes værksteder både i København, på Fyn og i Jylland, hvor man servicerer Ellerter.

null

Her kan du se Danis DBA-annonce. En Ellert i EM-edition. Foto - DBA Guide

Dani: Derfor er det smart med klistermærkerne på Ellerten

Fordi der er EM i fodbold, har Dani klædt sin Ellert på til fodboldfest. Sidespejlene på det røde, eldrevne køretøj er pakket ind i Dannebrog, og langsiderne er beklædte med ordene '#We are Danish Dynamite'. Bagpå står der 'We (hjerte) the 80's'.

- Jeg går faktisk ikke selv særlig meget op i fodbold, men jeg synes, det er sjovt at "peppe den lidt op" i anledningen. Også fordi, det jo er meget dansk med sådan en Ellert. Ellerten et stykke dansk bil-historie. De blev jo produceret i Randers, fortæller Dani.

Alt landsholdsgrejet kan dog tages af, hvis man vil det. Budskaberne på køretøjet er skrevet med klistermærker, men Dani kan se en klar fordel ved at beholde de hvide 'stickers' på:

- Ellerten kan køre 40 kilometer i timen med den motor, den har nu. Den er dog godkendt til en større motor, hvis man vil, og med den større motor ville den kunne køre omkring 60-70 kilometer i timen. Men tempoet er fint for mig, for folk skal jo kunne nå at læse, hvad der står på bilen, og derfor tænker de ikke over, at Ellerten kører langsomt og i nogle tilfælde forsinker trafikken, griner Dani og tilføjer:

- Det er kun på de store veje, at bilerne, som kører bagved de biler, der kører bagved Ellerten, irriteres over de 40 kilometer i timen.

Dani har dog aldrig fået vrede miner fra trafikanter som følge af tempoet. Kører man i en Ellert - endda klædt på til national EM-fest - er man tilgivet på forhånd.

null

Dani tror, folk primært holder sig fra elbiler, fordi de er nervøse for opladning, men også fordi, nogen vil savne lyden af motoren. Elbiler larmer som bekendt ikke, og her er Ellerten ingen undtagelse. Foto - DBA Guide

Video:

I må hellere end gerne bringe videoen, så længe den embeddes fra vores YouTube.

Her er embedkoden:

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/nmxbOyWwuVg" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

  

Kontakt:

For yderligere information kontakt mig (Julie Schoen, redaktør på DBA Guide) på:

Tlf: 2877 7506
Mail: Jschoen@ebay.com

Kontakter

Om DBA:

DBA er Danmarks største handelsplads med nye og brugte varer, der spænder lige fra festkjoler til firehjulstrækkere. Vi har eksisteret siden 1981.

Med 370.000 aktive brugere hver måned, har vi for alvor fat i de købs- og salgsmotiverede danskere. På vores app og platform finder du i skrivende stund mere end 3 millioner aktive annoncer, og danskerne har et gennemsnitligt tidsforbrug hos os på mere end otte timer om måneden.

Følg pressemeddelelser fra DBA

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DBA

DBA fornyer sig – vil være det bedste sted at handle brugt4.2.2025 08:47:04 CET | Pressemeddelelse

I dag vågner alle DBA-brugere op til en helt ny version af den populære platform og app. DBA introducerer en række nye funktioner og højner brugervenligheden, så det bliver endnu nemmere og mere trygt at handle brugt. Et af højdepunkterne er fragt- og betalingsløsningen Fiks færdig, der gør det nemt at handle genbrug i hele landet. Lanceringen understreger DBAs mål om at være den bedste platform til genbrug i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye