DBA

Original, gammel Camaro RS SS til salg på DBA

Del

Rolf købte denne gamle amerikaner for at ombygge den. Men efter et halvt år har han ikke rørt en finger på bilen. Det kan han ikke få sig selv til. For det handler ikke om penge eller om tid. Det handler om respekt for gamle biler. Rolf købte ellers bilen for at "redesigne" den, men fordi han alligevel ikke kan få sig selv til det, har han nu valgt at sælge den. En bil, der i 2008 blev postet omkring 300.000 kr. i.

Rolfs første bil var Ford Mustang fast back fra 1967. Foto - DBA Guide.
Rolfs første bil var Ford Mustang fast back fra 1967. Foto - DBA Guide.

Der skal være plads til barnevognen i bagagerummet, når børnefamilien køber bil. Og i mange nye huse håber de fleste kvinder sikkert på, at der gemmer sig et rum, de kan bruge som walk-in-closet. Men da 35-årige Rolf og konen købte deres nuværende hus i Ganløse, var det langt svære krav, huset var oppe imod:

- Jeg elsker biler, og jeg prøver at holde det nede på, at jeg har 7 biler i alt. Jeg ejer 2 hverdagsbiler og 5 såkaldte "åndssvage biler", altså "for-sjov-biler", som er specielle - nogle, som de andre ikke har. Dem skulle der være plads til i vores hus, og derfor tog det lang tid og mange huse, før vi fandt ét, vi begge synes om, fortæller Rolf Lykke Eisner med et grin og fortsætter:

- Så da vi fandt vores nuværende hus, gik konen ind i huset og kiggede sig rundt, jeg gik ud i garagen, og så byttede vi i de sidste 15 minutter af fremvisningen, og så var det hus solgt.

I dag bor Rolf i et hus med garager til næsten alle hans flotte biler, men nu bliver der mere plads i garagen, for Rolf har sat en af sine "åndssvage" biler til salg. En Camaro RS SS fra 1969, som gemmer på mange særligheder, og som ifølge Rolf bliver en god investering i fremtiden. Han er ikke i tvivl om, at det er en bil, som ikke vil tabe værdi.

En bil, Rolf købte for at bygge den om til en "pro-touring"-version af selv samme bil. I dag sælger han vognen uden at have rørt en finger ved bilen. Det skriver DBA Guide.

null

RS SS står for 'Rally Sport Super Sport'. Foto - DBA Guide

Derfor blev pro turingen af Camaroen ikke til noget

Penge, der slipper op, 'jeg har desværre ikke tiden til det længere' eller en mistet motivation.

Det plejer at være årsager som disse, der får bilejerne til at opgive istandsættelsen af deres bil. Men ingen af disse forklaringer kan lægges ned over Rolf og hans Camaro, som han anskaffede sig ved årsskiftet i år.

- Jeg købte den, fordi jeg ville lave den om til en pro touring-bil. Men da jeg fik den hjem i garagen, kunne jeg simpelthen ikke få mig selv til at gøre det. Bilen var bare så flot, så original, og det ville være helt synd at begynde at bygge om på den, fortæller Rolf, der selv er lidt overrasket over sin egen kovending, til DBA Guide.

Rolf er ellers ikke bleg for at røre ved biler, så de gennemgår den rene "Askepot-forvandling". Rolf's resterende 4 "for sjov"-biler har han ageret den gavmilde gudmor overfor.
Han får ikke selv så meget olie på fingrene, for pillearbejdet er han ikke god til at udføre selv, erkender han, men han har efter mange års interesse opbygget gode kontakter, og derfor ved han ofte, hvor han kan finde de rette reservedele og skaffe de rigtige folk til at begå 'make overen' af bilen.

null

35-årige Rolf Lykke Eisner fra Ganløse. Foto - DBA Guide. 

Alt det originale, som Rolf's Camaro gemmer på

Rolf har ejet 15 biler cirka gennem årerne, og derfor har han øje for de små detaljer, der gør biler særlige. Denne amerikanerbil udmærker sig bl.a. ved at indeholde en TKO 600-gearkasse: en 5-trins manuel gearkasse.

- Gearkassen kan ikke rives fra hinanden. Den har en stærk kobling, og den kommer aldrig til at eksplodere, fortæller Rolf til DBA Guide.

Fælgene er ifølge Rolf også svære at optrevle i dag. Det var de fælge, bilen blev solgt med tilbage i 1969, og derfor var de dengang ikke særlig specielle. I dag er de sjældne, fordi de er 'wide oval' fra firmaet 'Fire Stone', hvilket på dansk betyder, at de har en stor dækside.

- Dækkene "buler lidt ud ad", og derfor kalder man dem også for 'bobble dæk', fortæller Rolf til DBA Guide.

Bilen kan også prale af, at på nær nogle enkelte små fejl hist og her, som vi kommer ind på senere, står den æstetisk snorlige.

- Camaraoen står så original rent udseendemæssigt, at man næsten skulle tro, den var kørt ud af fabrikken i går, fortæller Rolf til DBA Guide.

null

Bilhjelmens "gæller", som på "bilsprog" kaldes for 'louvers' er rent kosmetiske. De sender intet luft ned til motorrummet, men de ser godt ud. Foto - DBA Guide.

Disse særligheder kan du også knuselske bilen for

Rolf' Camaro er udstyret med et tag i vinyl, hvilket er et sjældent syn - selvom det nu engang er sådan, bilen er født.

- Bilen har også de sjældne 'trims', som man kalder de lister, der sidder rundt i kanten af vinylen. De plejer ofte at være forsvundet på så gamle biler, fordi man har taget dem af ved en renovering og glemt at sætte dem på igen, eller også er de typisk afgået ved vind og vejr, fortæller Rolf til DBA Guide.

Den gamle veteranbil kan dertil prale af en flot undervogn. Ifølge Rolf er bunden i så god stand, at du kan spise dessert af den:

- Den er smuk og rustfri. Fuldstændig perfekt i bunden.

Lygterne på bilen er også originale, hvilket kan ses på deres uperfekte synkronisering. RS-modellens lygter-skjold "slider" nemlig kun til siden, når motoren starter og derved generer vakuum. Undertrykket suger skjoldene til side, så lyset på bilen syner frem. Du kan derved kun have synlige lygter, når du har startet motoren.

- På de "falske" RSS-modeller er gitteret ofte elektrisk baseret. Altså fjernes "skodderne" foran billygterne elektrisk. Jeg synes, det ser mere æstetisk rigtigt ud, at skodderne rykker sig frem og tilbage sådan lidt akavet, ude af synk, som man ser det på de vakuumstyrede modeller, fortæller Rolf til DBA Guide.

null

Rolf bryder sig ikke rigtig om franske biler. Foto - DBA Guide.

200.000 kr. er der postet i denne bil

Som tidligere nævnt kunne Rolf altså ikke nænne at sætte en finger på denne 1'st gen Camaro, men det er han ene om. I hvert fald har bilens tidligere ejer kastet rigtig mange pengesedler efter den amerikanske veteran.

- Jeg købte bilen af en høj mand på næsten 2 meter, der hed Flemming. Han fik ikke brugt bilen så meget, og han synes også, bilens tag var lige lovlig tæt på hans hoved. Der passer Camaroen bedre til mig, for jeg er en lille lort. Jeg er lavere end 180 centimeter, fortæller Rolf til DBA Guide og fortsætter ned ad bilens stamtræ:

- Flemming købte i sin tid vognen af en bekendt, der hed Morten, og som vist var en rig herre. Morten fik i 2008 bilen importeret til Danmark, og selvom køretøjet allerede dengang stod i en rimelig stand, fik Morten istandsat veteranen fra top til bund for omkring 200.000 kr., fortæller Rolf til DBA Guide.

Et rygte omkring bilen går desuden på, at da den stod færdig og blev præsenteret for Morten, var han ikke tilfreds og fik beordret processen forfra igen. Således skulle bilen slibes ned igen for at få ny lak og så videre.

- Det er tydeligt at se, at Morten ikke er gået på kompromis med noget.

Dette var Rolf' oprindelig plan med Camaroen

Rolf's plan var at gøre bilen til en såkaldt 'pro-turer'. Rolf er vild med biler, der er lave og brede i looket; Hvor dækkene er brede og fælgene ligeså.

- Hvis jeg havde nænnet det, skulle bilens undervogn sænkes, hvilket betyder, at den skulle have en hel anden undervogn. Jeg ville få monteret nogle bredere dæk, '255 dæk' foran, som er 25,5 centimeter brede. Bagpå ville jeg montere 295 eller 305 dæk, hvilket vil sige, at bredden på de dæk svarer til 30 centimeter, fortæller Rolf til DBA Guide og fortsætter:

- De brede dæk får bilen til at se fed ud.

Rolf ville også få monteret nogle bredere fælge. Nogle 17-18 tommer fælge. Og motoren ville han også skifte ud med en større og bedre én:

- Jeg ville lægge en motor med 400-450 hestekræfter i, da den er registreret som havende 398 hestekræfter, hvilket den ikke har lige nu. Lige nu har den omkring 300 hestekræfter, er mit gæt. Gearkassen og bagtøjet er nemlig bygget til op mod 600 hestekræfter, fortæller Rolf, der dog synes, den motor, der er sat i bilen lige nu, er hidsig nok i sig selv, hvis ikke man var vandt til mere.

Dette er endnu en ting, der er synd at røre for meget ved, mener Rolf til DBA Guide.

- Det bliver en anden, der får lov til at eje denne sjove, flotte bil og gøre sig en god, langsigtet investering i stedet for at have pengene stående i banken til negative renter, supplerer Rolf.

null

Rolfs DBA-annonce. Foto - DBA Guide

Disse biler vil Rolf gerne bytte med

Rolf har et princip, når det gælder sine biler. Et princip, han aldrig viger fra:

- Det skal kilde alle de rigtige steder, og ellers skal bilen videre, fortæller han til DBA Guide.

Den her Camaro kunne han som nævnt ikke nænne at lave om, men som den står nu, kilder den ikke nok ved Rolf, og derfor sælger han den.

- Jeg har allerede ejet mange biler, og jeg har nok omkring 18 konkrete biler i hovedet, som jeg ved, jeg skal nå at eje, inden livet er forbi, så jeg har travlt, fortæller Rolf smilende til DBA Guide.

Lige nu har han tre konkrete biler i tankerne, som han gerne vil eje inden for nærmeste fremtid, og hvis du ligger inde med en af dem, i god stand, er Rolf villig til at bytte. Der er tale om en: C10 Pick up truck fra Chevrolet, Chevrolet Chevelle fra 1966 ss og en Chevrolet chevelle ss fra 1969.

null

Rolf’ bil har servostyring, den har 15 tommer alufælge, den kører på benzin og har nedlagt 92.000 på landevejene. Bilen har to døre. Foto - DBA Guide

Djævlens advokat

Bilen rummer to fejl. Og dem er Rolf ikke bleg for at udpege, for som Rolf siger, er det bilkendere, han handler med, så man kan lige så godt være ærlig, fordi man ender formentlig med at blive ven eller bekendt med den, der køber bilen. Det har Rolf prøvet før.

Camaroen har to små "chips" i lakken, bogstavelig talt. Én lille prik, der mangler hvid lakering bagpå og én foran, hvor forskærm møder fronten.

Dertil er Rolf heller ikke bleg for at nævne de dårlige facetter ved veteranbilens dæk:

- Dækkene kører fantastisk ligeud. Men du skal bare ikke op og køre 200 kilometer i timen med dem, for i bund og grund er de ikke specielt sikre at køre ræs med. Det skyldes, at mønstret på dækkene ikke er specielt retningsbestemte og ej heller ret vandafvisende, men de er gode til at komme hurtigt fra 0-100, fortæller Rolf til DBA Guide.

null

Bilen er sidst synet i september 2016, hvilket vil sige, at der er 3 år til næste syn. Rolf’ amerikanerbil er indregistreret med ’EFFEKT 398 HK (292 kw)’, hvilket vil sige, at der er plads til at få flere hestekræfter, hvis man lyster. Foto - DBA Guide

Video:

Videoen må I hellere end gerne bruge, så længe den embeddes fra vores YouTube.

Embedkoden er denne:

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/8_lC6W76dCk" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

  

Kontakt:

For yderligere information kontakt mig (Julie Schoen, redaktør på DBA Guide) på:

Tlf: 2877 7506
Mail: Jschoen@ebay.com

Kontakter

Om DBA:

DBA er Danmarks største handelsplads med nye og brugte varer, der spænder lige fra festkjoler til firehjulstrækkere. Vi har eksisteret siden 1981.

Med 370.000 aktive brugere hver måned, har vi for alvor fat i de købs- og salgsmotiverede danskere. På vores app og platform finder du i skrivende stund mere end 3 millioner aktive annoncer, og danskerne har et gennemsnitligt tidsforbrug hos os på mere end otte timer om måneden.

Følg pressemeddelelser fra DBA

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DBA

DBA fornyer sig – vil være det bedste sted at handle brugt4.2.2025 08:47:04 CET | Pressemeddelelse

I dag vågner alle DBA-brugere op til en helt ny version af den populære platform og app. DBA introducerer en række nye funktioner og højner brugervenligheden, så det bliver endnu nemmere og mere trygt at handle brugt. Et af højdepunkterne er fragt- og betalingsløsningen Fiks færdig, der gør det nemt at handle genbrug i hele landet. Lanceringen understreger DBAs mål om at være den bedste platform til genbrug i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye