Greenpeace Danmark

Ny Greenpace-analyse: Er dansk landbrug verdens bedste?

En ny Greenpeace-analyse giver det store overblik over, hvordan dansk landbrug faktisk står i forhold til EU-landene. På en lang række parametre som natur, beskæftigelse og økonomi skiller Danmark sig ud med placeringer i bunden.

©Greenpeace

Danmark er europamester i mindst og ringest natur. Det skyldes et dansk landbrug, der fylder mere end noget andet land i EU, og vi skiller os også ud med et højt CO2-aftryk. Herhjemme får vi få arbejdspladser ud af sektorens produktion. Faktisk sætter Danmark mere end 10 bundrekorder i EU.

Mens debatten om en ny retning for landbruget spidser til i slutfasen af den grønne treparts forhandlinger om en CO2-afgift, stiller en ny Greenpeace-analyse spørgsmålet: Er dansk landbrug verdens bedste? Og lader tallene svare.

Læs hele analysen HER - og frisk dækning fra Information HER

Analysen skaber for første gang et samlet overblik over dansk landbrugsproduktion sammenlignet med alle EU-lande.

“Sammenligningerne med andre lande står i skærende kontrast til fortællingen om dansk landbrug som grønt frontløber og verdens bedste. Vi er europamester i mindst og ringest natur. Vores landbrugsproduktion har et tårnhøjt CO2- og kvælstofaftryk. Sammenlignet med andre lande får vi få arbejdspladser ud af landbruget, og modsat andre lande støtter vi ikke de små og unge landbrugere,” siger Chistian Fromberg, kampagneleder for landbrug, natur og skov hos Greenpeace.

Analysen viser også, at Danmark har den mest enøjede landbrugspolitik i EU. Danmark er det land, der bruger størst del af EU’s landbrugsstøtte til at understøtte et storindustrielt landbrug og mindst på at støtte landdistriktsudvikling, miljøtiltag og unge landbrugere. Danmark er også det mest deregulerede land med hensyn til ejerskab af jord, så spekulanter og udenlandske selskaber frit kan investere i dansk landbrugsjord.

“Det der truer og afvikler landbruget i Danmark er ikke miljøreguering og CO2-afgift. Dansk landbrug bliver afviklet af sin egen udvikling, som skaber færre arbejdspaldser, en gigantisk gæld, og industrilandbruget presser miljø, klima, natur og dyrevelfærd. Ingen andre lande bruger deres landbrugsstøtte lige så skævt som Danmark – faktisk lever Danmark ikke engang op til EU's bundkrav for brug af landbrugstøtte på miljø, klima og omfordeling,” siger Christian Fromberg.

De faktuelle tal strider imod store dele af selvfortællingen om dansk landbrug, som for eksempel, når statsminister Mette Frederiksen (S) hævder, at “vi har et af verdens bedste landbrug,” og da fødevareminister Jacob Jensen (V) ved sin tiltræden fastslog, at “vi er nogle af de bedste til at producere fødevarer i verden.”

“Fra politisk side har man i alt for mange år satset enøjet på et landbrug, der er vokset sig større, mere industrielt og som nu har verden største produktion af dyr. Derfor bliver halvdelen af vores land nu brugt til at dyrke foder, og gødningen med kvælstof løber ud og skaber fiskedød og fedtemøg ved strande og kyster. Hvis vi skal på rette kurs, er tiden ikke længere til halve løsninger. Alle kræfter må sættes ind på at lave en ambitiøs CO2-afgift og omstilling af landbruget, der kan blive en genstart til et landbrug, der passer på vores fælles natur og klima,” siger Christian Fromberg.

Hovedkonklusioner fra analysen:

• Danmark har et af de mest industrialiserede, intensive og største landbrug i verden. Danmark producerer mere kød end noget andet land i verden per indbygger. Det gør os til det mest svinetætte land i verden. Danmark er - næst efter Bangladesh - det mest opdyrkede land i verden.

• Det enormt intensive og industrielle landbrug er ikke til Danmarks fordel. Sammenlignet med andre europæiske lande skaber dansk landbrug færre arbejdspladser og har et højere CO2-aftryk. Vi er også det land i EU med mindst NATURA 2000 beskyttet natur, og vi er middelmådige på økologi. Samtidig er danske landbrugere de mest forgældede i verden, og Danmark har få unge landbrugere.

• Det har været muligt at gå andre politiske veje for dansk landbrug. Vi er det land i Europa, der bruger størst del af EU’s landbrugsstøtte på at understøtte et storindustrielt landbrug. Samtidig bruger vi også mindst på at støtte landdistriktsudvikling, miljøtiltag og unge landbrugere. Vi er også det mest deregulerede land med hensyn til ejerskab af jord, så spekulanter og udenlandske selskaber frit kan investere i dansk landbrugsjord.

Danmark er det land i EU med:

• Størst kødproduktion

• Højest svinetæthed

• Mest intensive landbrug

• Mest forgældede landbrugere

• Mest støtte til storlandbrug

• Mindst beskyttet natur

• Mindst støtte til landdistrikter

• Mindst støtte til omfordeling

• Mindst støtte til unge landbrugere

• Mest deregulerede marked for jord

• Næstmindst støtte til miljø og klima.

• Næst-ringest natur

• 4. højeste CO2-udledning fra arealer

• 4. mest kvælstofforurenende landbrug

• 4. største landbrug

• 4. færrest ansatte per km2

• 4. færrest unge landbrugere

Læs hele analysen HER

Kontakt

Christian Fromberg, kampagneleder for landbrug, natur og skov, Greenpeace. Mobil: 29294875

Poul Bonke Justesen, kommunikationsansvarlig, Greenpeace. Mobil: 262924938

Christian FrombergKampagneleder for landbrug, natur og skovGreenpeace Danmark

Christian leder arbejdet for et grønt landbrug i balance med klimaet og naturen. Han er kandidat i Klimaforandringer og har tidligere været med til at skabe dagsordensættende kampagner i Den Grønne Ungdomsbevægelse.

Tlf:+45 29294875christian.fromberg@greenpeace.org

Greenpeace Danmark

Greenpeace er verdens største uafhængige miljøorganisation. Vi konfronterer nogle af verdens største problemer og fremtvinger løsninger. I Danmark arbejder vi primært med problematikker indenfor klima, energi, landbrug, hav og skov. Vi bestræber os på altid at stå til rådighed for kommentarer på aktuelle sager og debatter - store som små, niche som mainstream.

Følg pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

Flere pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

Greenpeace om landbrugsaftale: Kniv i ryggen på havmiljøet og svigt af vores natur og klima24.6.2024 22:29:13 CEST | Pressemeddelelse

Den grønne trepart har netop landet en aftale om landbrugets fremtid. Her følger kommentarer fra Greenpeace. Christian Fromberg, kampagneleder for landbrug, natur og skov, Greenpeace (mobil: 29294875): “Det er et svigt af en fantastisk mulighed for at udvikle vores landbrug, så det i fremtiden kunne producere sunde og klimavenlige fødevarer, sikre plads til natur og lade livet vende tilbage til vores fjorde. I stedet har den grønne trepart leveret et slattent kompromis og en kniv i ryggen på havmiljøet. Nu må vi sætte vores lid til de folkevalgte.” Reaktion på kvælstof-indsats: “Da vi i foråret begravede Vejle Fjord, var det med et inderligt håb om snarlig genopstandelse for alle vores fjorde, men vi har en alvorlig frygt for, at denne aftale bliver endnu et søm i kisten. Der skal udtages langt mere landbrugsareal, hvis forureningen af vores havnatur skal stoppes. De frivillige aftaler med landbruget har floppet gang på gang, og det er helt ubegribeligt, at parterne endnu engang sætter