DBA

Thøger og Mikkel har en alternativ adgangsbillet til populært festivalområde til salg på DBA

Del

27-årige Thøger og 33-årige Mikkel har noget til salg, som var så spektakulært, at Roskilde Festival måtte ind og sætte regler på området. Det, som Mikkel og Thøger har sat til salg på DBA er noget, de fleste nok godt kunne bruge i en tid, hvor danskere mere end nogensinde hungrer efter festival.

27-årige Thøger Sørensen og 33-årige Mikkel Bjergskov Nielsen fra Odense fra har noget unikt til salg på DBA, som er mere aktuelt en nogensinde, fordi Danmark er åbnet igen, og fordi vi mere end nogensinde hungrer efter festival. Foto - DBA Guide
27-årige Thøger Sørensen og 33-årige Mikkel Bjergskov Nielsen fra Odense fra har noget unikt til salg på DBA, som er mere aktuelt en nogensinde, fordi Danmark er åbnet igen, og fordi vi mere end nogensinde hungrer efter festival. Foto - DBA Guide

Hvad står i diametral modsætning til 'sammen hver for sig', vintermørke og kulde?
Sommer, sol og festival.

Og lige nu kan du på DBA købe dig til en form for VIP-billet til Roskilde Festival. 27-årige Thøger og 33-årige Mikkel fra Odense har nemlig sat deres livreddertårn til salg på DBA.

Et tårn, der fast står på Roskilde Festivals populære område i den del af festivalen, der kaldes for 'Dream City'. Køber du drengenes tårn, som altså står permanent placeret i Dream City, sikrer du dig en lækker og attraktiv teltplads på Roskilde Festival. Det skriver DBA Guide.

De lejrer, der bor i Dream City, må slå lejren op ugen inden, festivalen begynder, og således kan du slentre ind på festivalområdet med din lille håndbagage, mens du kan kigge på den ene forvirrede festivalgæst efter den anden, der med fuld oppakning på ryggen leder efter et ledigt spot til sit telt.

Badetårnet er dog ikke det eneste, de to ingeniører og flittige Roskildegængere har til salg. Med til tårnet følger højtalere, forstærkere, batterier, sprut, solceller, LED strips og paneler, pumper, en vindmølle og meget mere. Solcellerne og vindmøllen forsyner lejren med strøm på hele festivalen, og dermed slipper du for at skulle punge ud for batteriopladning på festivalen.


Alt i alt er det en Roskildelejr, Thøger Sørensen og Mikkel Bjergskov Nielsen har sat til salg: Deres lejr, 'Camp Badeanstalten'.

null

'Camp Badeanstalten' er placeret i passende afstand til toiletterne, der ligesom Camp Badeanstalten altid placeres samme sted hvert år på festivalen. Ikke for tæt på hinanden. Ikke for langt fra hinanden. Køber du Thøgers og Mikkels tårn, får du derved en lejrplads, der ligger optimalt i forhold til toiletplaceringen. Foto - DBA Guide

Meget mere end bare et rødt og hvidt tårn

Nej, tårnet er ikke sponsoreret af Tryg, der ellers står bag de ikoniske livreddertårne i Danmark. Faktisk nærmere tværtimod. Tryg har intet at gøre med tårnet, og vil ej heller have det. Men det vil en masse festivalgængere heldigvis:

Hvert år, siden 2016, har et livreddertårn med indbygget musikanlæg spillet op til dans i Dream City og plasket de svedige festivalgæster til i vand fra alle de vandgeværer, der er blevet uddelt til Camp Badeanstaltens årlige vandkamp. Roskilde Festivals største vandkamp, vel og mærke.

Tårnet er bygget af Mikkel og Thøger samt med hjælp fra hele deres camp, og det kan siges at være tredje generation. For de to mænd har forsøgt sig med to tårne, før de fandt den ideelle opskrift på et godt og gedigent livreddertårn.

Livreddertårnet kan siges at være maskotten for Thøger og Mikkels camp, som hedder 'Camp Badeanstalten'. Med til tårnet følger en masse højtalere, som kan sættes ind i tårnet, så den røde og hvide installation kan skrue op for en fest.

Med til tårnet hører også syv solcellepaneler og en mindre vindmølle. Solcellerne og vindmøllen sørger for at forsyne anlægget med strøm i hele festivalperioden, og du sparer derved en masse penge på ikke at skulle betale for opladning af batterier.

Køber du drengenes livreddertårn, får du ikke kun anlæg, solceller, vindmølle og højtalere med i handlen. Du bliver også en Facebook-side og en Instagram-konto rigere. Tårnet er nemlig bygget og designet til Camp Badeanstalten, så nu hvor drengene sælger deres maskot, går de all in og skiller sig af med hele molevitten inklusiv lejrens 'brand' og alt, hvad det indebærer.

- Det er selvfølgelig en lidt underlig fornemmelse at sælge vores camp på den måde. Vi sælger jo en slags 'brand'. Men netop derfor er det heller ikke alle og enhver, der kan købe vores camp. Vi må lige se køberne an, så vi sikrer os, at vores camps ry lever godt videre, siger Mikkel med et smil til DBA Guide.

null

Inde i livreddertårnet er der også en stor vandbeholder, en palletank, der kan rumme 750 liter vand. Det betyder, at du - modsat de fleste andre lejre - ikke behøver gå helt hen til toiletterne, hver gang du skal have fyldt vandflasken op. Foto - DBA Guide

Tårnet er en næsten sikker eksistensberettigelse til at bo i Dream City

Brug og smid væk. En kultur, der hersker i den vestlige verden, og især når man skal på festival, kan mange have en tendens til at købe billigt engangsfestivalgrej for blot at efterlade det på festivalgræsset, når musikken slukkes, og festivalen er ovre.

Det prøver Roskilde Festival hvert år at gøre noget ved. I mange år har festivalen haft et område, kaldet 'Clean Out Loud'. Det er et område, hvor festivalgængerne må høre lige så høj musik, de vil, men de skal rydde op efter sig selv hver dag, og når festivalen er slut, skal deres campingspot efterlades helt grønt af græs. Intet må efterlades. Clean Out Loud skal man ansøge om at blive en del af, og kriteriet for at bo i området er, at campen også bidrager med en bæredygtig aktivitet.

'Leave No Trace' er et andet og nyere område, som festivalen i et par år nu har dyrket. Her får festivalgængerne vejet deres festivaludstyr, inden de slår lejr, og når de forlader festivalen igen, bliver deres 'habengut' vejet igen for at sikre, at de slæber det hele med hjem. I Leave No Trace skal du også diske op med en ansøgning for at kunne slå lejr.

Dream City er endnu et bæredygtigt område på Roskilde Festival. Området ligger centralt beliggende, midt mellem Øst og vest, men dog i Øst. Her er der altid store fester, og samtidig er genbrug i højsædet. For dem, der får lov til at slå lejr her, har sendt en udførlig ansøgning, og gerne også bidraget med et bæredygtigt produkt, der samtidig beriger festivalens inkluderende ånd.

Den disciplin har Camp Badeanstalten hvert år kvalificeret sig i: Deres solcelleanlæg og vindmølle står for lejrens bæredygtige aktivet, mens badeanstaltens våde events sørger for at skabe liv og fællesskab på tværs af camps.

Fordelene ved at bo i Dream City er mange! Vigtigst af alt, er det en mulighed for at blive en del af et større fællesskab af folk, der fejrer festival-ånden i flere måneder og gerne vil give en god festival til både sig selv og alle andre festivalgæster.
Et stort plus er også, at du må slå din lejr op, før festivalen begynder, sådan så du ikke skal bakse med telt og grej, mens alle andre sveder for at få pustet deres luftmadrasser op.

I Dream City er det de færreste, der har bygget noget til deres lejr. Her finder du næsten kun, foruden livreddertårnet, en bygning, der slår sig op på at være en bodega, en bygning, der ligner et ægte posthus og et tårn, der efterligner Zoo-tårnet på Frederiksberg. Det kan vist tælles på to hænder, hvor mange camps, der er så privilegeret, at de har fået godkendelse af Roskilde Festival til at have deres byggerier stående, og blandt dem er Camp Badeanstalten. Nu kan du overtage og dermed også videreføre Thøger og Mikkels tætte og nære samarbejde med Roskilde om at bo i Dream City.

- Som udgangspunkt kan man ikke risikere at købe vores tårn og lejr, og så ikke få en plads i Dream City. Vi har allerede snakket med ledelsen i Dream City, som ved, vi har sat lejren til salg, så inden, der bliver skrevet under på noget som helst, så er vi alle sammen enige om, at det hele står der til sommer. Vi er selvfølgelig en del af processen med at sikre, at alt er, som det skal være op til årets festival, siger Thøger til DBA Guide.

Foruden, at du køber Mikkels og Thøgers camp, skal du selvfølgelig også selv have en normal festivalbillet, for at kunne få adgang til Dream City.

null

Alt det her følger også med campen. Det er lejrens anlæg. Foto - DBA Guide

Derfor sælger Camp Badeanstalten deres gode navn og rygte + tårn og tilbehør

Thøger har været på Roskilde festival hvert år siden 2009. Mikkel stiftede bekendtskab med festivalen i 2007 og har siden været på festivalen otte gange. De to drenge har et meget nært forhold til Nordens største festival, og deres oplevelser med telt, sovepose og høj musik er ikke slut.

- Vi sælger vores lejr, fordi der efterhånden er faldet for mange fra. Vi var engang 30 mennesker, og nu er vi nærmere fem tilbage. Vi skal bl.a. til bryllup op til festivalen, og vi er for få i campen til at kunne sikre det niveau af fest og oplevelser, vi helst vil for de andre festivaldeltagere, siger Thøger til DBA Guide.

Drengene vil dog gerne på Roskilde Festival til sommer, men det bliver - nok - ikke i rødt og hvidt tøj, klædt som badegæst eller livredder.

- Jeg har været på Langelandsfestivalen ni år inden, jeg var på Roskilde første gang i 2009. Så jeg er vokset op med festival. Jeg holder aldrig op med at gå til festival, fortæller Thøger, der gerne kommer og siger hej til tårnet på årets festival, og som også tilbyder at hjælpe de nye ejere med at hitte rundt i al det elektronik og alle de finesser, der er ved tårnet, når festivalen står for døren, og tårnet for alvor skal i brug.

- Vi håber bare på at kunne give tårnet og campen videre. Om det så bliver under et nyt navn, er det også okay. Vi vil bare gerne have, at det får et nyt liv - at det kan leve videre. Det eneste, der ikke duer, er, hvis du som køber har højdeskræk, griner Thøger til DBA Guide.

null

Her er DBA-annoncen. Foto - DBA Guide. 

Det kræver tårnet af vedligeholdelse

Der er en grund til, at Thøger og Mikkels tårn får lov at stå i Roskilde 365 dage om året. Tårnet skal nemlig leve op til alle de krav, almindelige bygninger skal godkendes efter. Hvert år kommer kommunen således og inspicerer tårnet.

Heldigvis har det ikke været en udfordring for Thøger og Mikkel, der begge er uddannede ingeniører.

- Tårnet er solidt bygget og står flot. Det trænger til en vask og en genopfriskning af malingen, men det er ellers klar til festival. Der er tænkt på det meste, fortæller Mikkel, som også har en uddannelse som møbelsnedker, til DBA Guide.

Det er Mikkel, der har lavet tegningerne til tårnet, og de har været flere fra lejren om at bygge det.

- Halvdelen af studietiden på ingeniørstudiet handlede næsten også kun om at turde springe ud i nye projekter, og det må man sige, vi gjorde med det her tårn og de to forrige. Det har været vores legeplads, hvor vi har haft en undskyldning for at lave alle de ting, vi ikke kan undskylde for på vores arbejdsplads, fortæller Thøger med et smil til DBA Guide.

Drengene byggede, som tidligere nævnt, deres første livreddertårn i 2016, som viste sig at være for højt til Roskilde Festivals smag. Efter, at det tårn var blevet bygget, indførte festivalen et højdemaksimum. I 2017 byggede drengene et nyt tårn, som "kun" var to meter højt. Det var for at sikre genkendelighed i campen, men det var for småt til, at lejren ønskede at lade det røde og hvide tårn stå.
 

Alle gode gange tre: I år 2018 byggede Thøger, Mikkel og andre fra deres camp derfor deres nuværende røde og hvide tårn. Et tårn, der alene i træmaterialer beløber sig op på 40.000 kr. Hertil kommer skruer, beslag, træbeskyttelse og cement for flere tusinde kr.

Campen har hvert år malet deres tårn. Både for at beskytte træet, og for at sikre, at tårnet står flot til årets festival. Og træet beskytter videre:
Livreddertårnet redder ikke kun fester, det redder også de andre omkringliggende camps. I skrivende stund står der nemlig havemøbler og lidt udstyr inde i tårnet, som Thøger og Mikkel huser for nabolejren. Møbler, der står i læ for regn ovenfra, men til gengæld har tårnet ingen bund, så når det står ned i stænger, kan det blive vådt indeni.

- Siderne er dog bevist løftet fra jorden, så vandet kan løbe ud, og tårnet er godt ventileret, forsikrer Mikkel til DBA Guide.

Kontakter

Om DBA:

DBA er Danmarks største handelsplads med nye og brugte varer, der spænder lige fra festkjoler til firehjulstrækkere. Vi har eksisteret siden 1981.

Med 370.000 aktive brugere hver måned, har vi for alvor fat i de købs- og salgsmotiverede danskere. På vores app og platform finder du i skrivende stund mere end 3 millioner aktive annoncer, og danskerne har et gennemsnitligt tidsforbrug hos os på mere end otte timer om måneden.

Følg pressemeddelelser fra DBA

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DBA

DBA fornyer sig – vil være det bedste sted at handle brugt4.2.2025 08:47:04 CET | Pressemeddelelse

I dag vågner alle DBA-brugere op til en helt ny version af den populære platform og app. DBA introducerer en række nye funktioner og højner brugervenligheden, så det bliver endnu nemmere og mere trygt at handle brugt. Et af højdepunkterne er fragt- og betalingsløsningen Fiks færdig, der gør det nemt at handle genbrug i hele landet. Lanceringen understreger DBAs mål om at være den bedste platform til genbrug i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye