DBA

Der er lavet et hav af efterligninger: Nu er en vaskeægte til salg på DBA

Del

4.000-5.000 eksemplarer er der lavet af Jørgens sportsvogn. Men der eksisterer et væld af efterligninger. Nu kan du købe den ægte vare, for Jørgen er villig til at gå af med sin originale vogn: En Lotus Super Seven s2. En vaskeægte sportsvogn. Og så er den selvfølgelig i den rigtige farve.

Nu er den til salg på DBA. Lotus Super Seven s2. Ejet (lidt endnu) og sat i stand af af  69-årige Jørgen Smidt fra Bagsværd. Foto - DBA Guide
Nu er den til salg på DBA. Lotus Super Seven s2. Ejet (lidt endnu) og sat i stand af af 69-årige Jørgen Smidt fra Bagsværd. Foto - DBA Guide

Hvorfor er Jørgens sportsvogn rød? Man skulle tro, svaret var, at 'alle rigtige sportsvogne er jo røde', men 69-årige Jørgen Smidts svar er et ganske andet, end man skulle tro:

- Jeg har to venner, der begge ejer en Lotus Super Seven, og den ene har modellen i grøn, den anden i gul. Derfor ville jeg have den i rød, fortæller Jørgen, der bor i Bagsværd, til DBA Guide.

At rød var den "ledige" farve er nu også meget heldigt, for alle Jørgens "projekt-biler" har indtil videre været røde. Problemet med Jørgens "projektbiler" er, at projekterne på et tidspunkt står færdige, og så er bilerne knapt så sjove, synes han. Derfor er Jørgen nu klar til at gå af med sin ultimative 'røde drengedrøm: Sin originale Lotus Super Seven s2 fra 1962, som står helt snorlige.

En bil, der kun er bygget 4.000-5.000 af, men som der til gengæld findes rigtig mange efterligninger af.

null

Bilen var grå, da Jørgen for 12 år siden købte den i London.. Foto - DBA Guide

Det særlige ved Jørgens bil

Der findes i dag en hel del åbne vogne: Biler med kalecher. Men det er de færreste, der helt oprigtigt kan gå for at være en sportsvogn. Men det kan Jørgens bil.

Jørgens Lotus Super Seven s2 bliver ikke mere sportsvogn end dét. Den er rød, den er lille, og den er hurtig. Hurtigheden hjælpes godt på vej af bilens vægt:

- Bilen vejer 550 kilo. Det er meget lidt. Den er bygget i aluminium. En stålrør-ramme stabiliserer det hele, mens ellers er det aluminium alt sammen. Bilen har 140 hestekræfter. Det er meget, når man tænker på, hvor let den er, fortæller Jørgen, der oplyser, at en typisk bil i dag vel vejer omkring 1.900 kilo, til DBA Guide.

Det går faktisk så hurtigt i Jørgens bil, at bilen altid er assisteret af to læderhjelme til føreren og passageren. Hjelme, der skærmer håret og hovedet for den værste vind. Hjelmene følger også med i handlen.

- Bilen er også udstyret med to dobbelte karburatorer, der sikrer, motoren kører bedre og hurtigere, fortæller Jørgen til DBA Guide.

null

Forhjulene kan man selv indstille, så de har den hældning, man selv synes duer. Foto - DBA Guide

En drengedrøm, der opstod som syvårig på racerbanen

Hvad drømte du om at blive, da du var barn? Jørgen er uddannet maskinarbejder, og det har givet ham en flair for biler og motorer. Alligevel var det først, da han for 13 år siden gik på pension, at han begyndte at udleve sine bildrømme:

- Det var først, da jeg stoppede med at arbejde, at jeg følte, jeg havde tid til at rode med biler. Så da jeg trak mig fra arbejdsmarkedet, købte jeg mig endelig en Lotus. Den havde jeg drømt om at eje siden, jeg var syv, fortæller Jørgen til DBA Guide og fortsætter:

- Det, jeg elsker allermest, er at lave motorer.

Da Jørgen var barn, tog hans far ham med på racerbanen for at se racerløb, og her blev den unge Jørgen fuldstændig fascineret af den originale, hurtige sportsvogn, en Lotus Super Seven s2. Lige dér i mødet mellem racerbanen og Jørgen opstod drengedrømmen for en dag selv at sidde bag rettet.

null

Da Jørgen for 12 år siden købte bilen i Essen i Tyskland, var den sølv. En uoriginal farve til en Lotus Super Seven s2. Siden har Jørgen fået den malet rød. Bilen laves også i grøn, sort og gul.Foto - DBA Guide.

'Den bil kan jeg da ikke være i'

Hvad stiller man op, når der sættes en kæp i hjulet for ens store drøm? Jørgen var heldigvis heldig.

Normalvis er Lotus'er som Jørgens nemlig bygget til kortere ben. Jørgen er 190 centimeter høj, så han ville under normale omstændigheder ikke kunne have været i bilen. Men da han spottede sin Super Seven i England for 12 år siden, var den heldigvis blevet bygget om, så den passer til en mand på 190 centimeter.

- Jeg har flere bekendte, der har sagt, 'Den der bil kan jeg da ikke være i', fordi de selv er omkring min højde. Men så rejser jeg mig fra førersædet og siger 'Jamen hvordan kan jeg så være der', fortæller Jørgen med et smil til DBA Guide.

Bilens længde betyder dog, at det altid har været Jørgen, der trådte på pedalerne, når ham og konen har kørt på ture til Nordsjælland på picnicture:

- Jeg er jo en hel del lavere end Jørgen, så jeg kan ikke lige så godt nå pedalerne med mine fødder. Også selvom, man sætter en pude i ryggen. Vi har tit joket med, at Jørgen skulle sætte klodser på pedalerne, griner Vibeke.

null

Bilen står i Jørgens garage. En opvarmet garage. Når Jørgen skal bruge bilen, triller han den ud af porten, så bilen ikke afgiver en masse udstødning inde i garagen. Bilens lette vægt gør det nemt at trille bilen ud.

Al det udstyr, der følger med

Der følger en hel del udstyr med til bilen. To døre, der nemt kan monteres på bilen og en kaleche.

- Det hele er som nyt. Det har aldrig været brugt, fortæller Jørgen om alt det udstyr, han har til bilen, til DBA Guide.

Hvis du er mere til skærmene på bilens sider, har Jørgen også gemt de originale af slagsen, som sad monteret på, da han købte bilen. Han har endda ladet skærmene blive lakeret i den røde farve, så de passer fint til, hvis en køber hellere foretrækker disse skærme på.

Med til bilen følger også "puder", der passer i læderet og i størrelsen, som man kan sætte i ryggen, for at kroppen kommer tæt på pedalerne. Puderne har dog ikke været en hjælp nok for Vibeke, der trods puder ikke er lang nok til bilen.

Kontakter

Om DBA:

DBA er Danmarks største handelsplads med nye og brugte varer, der spænder lige fra festkjoler til firehjulstrækkere. Vi har eksisteret siden 1981.

Med 370.000 aktive brugere hver måned, har vi for alvor fat i de købs- og salgsmotiverede danskere. På vores app og platform finder du i skrivende stund mere end 3 millioner aktive annoncer, og danskerne har et gennemsnitligt tidsforbrug hos os på mere end otte timer om måneden.

Følg pressemeddelelser fra DBA

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DBA

DBA fornyer sig – vil være det bedste sted at handle brugt4.2.2025 08:47:04 CET | Pressemeddelelse

I dag vågner alle DBA-brugere op til en helt ny version af den populære platform og app. DBA introducerer en række nye funktioner og højner brugervenligheden, så det bliver endnu nemmere og mere trygt at handle brugt. Et af højdepunkterne er fragt- og betalingsløsningen Fiks færdig, der gør det nemt at handle genbrug i hele landet. Lanceringen understreger DBAs mål om at være den bedste platform til genbrug i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye