DBA

Kun 22 på verdensplan: Unik bil på DBA

Del

Der er ikke særlig mange, der kigger efter den. Renés bil. Folk tror nemlig, bilen er en ganske almindelig veteran Ford A, men modellen er faktisk en Peerless, og der findes kun 22 af den tilbage på verdensplan. René gider dog ikke eje en unik bil, som ikke får den 'credit', som den fortjener. Så nu har han sat sin særlige vogn - med selvmordsdøre - til salg på DBA.

Den har hvide hjul, der er virkelig særlige og rigtig dyre, den er udstyret med dét, der kaldes 'selvmordsdøre', og alene kølerfiguren har René skaffet hjem for 4.500 kr.

60-årige Renes bil er ganske særlig, og der er kun produceret 22 af modellen på verdensplan. I Danmark er det kun Renés eksemplar, du kan få. For bilen er lige nu til salg på DBA.

René fra Nagelsti i Nykøbing Falster kører ikke nok i sin unikke bil, og så er han også træt af, at bilen - modsat, hvad man skulle tro - ikke er en samtalestarter. Det er der en helt særlig grund til. Det skriver DBA Guide.

null

René sælger sit veterankøretøj, fordi folk ikke kan se, bilen er unik. De tror, hans bil  "bare" er en Ford A. Foto - DBA Guide

Renés bil bliver ofte forvekslet med denne bilmodel

Renés veteranbil er en Peerless Six 4,0 61 A. Bilen er særlig, fordi den kun har seks cylindre og ikke otte, som ellers er det mere normale til denne model. Men når der nu kun findes 22 eksemplarer af Renés Peerless på verdensplan, skulle man tro, at bilen fik en nærmest kongelig modtagelse, når den kører rundt i det danske land. Det er dog ikke tilfældet.

For folk har faktisk svært ved at se, at den er unik, fortæller René.

- Min bil bliver meget ofte forvekslet med en Ford A. En gammel veteranmodel, der rigtig nok ligner denne. Folk spørger mig tit, om det mon ik' er en Ford A, forklarer René til DBA Guide.

Sådan en misforståelse er jo ikke værre end, at René så kan fortælle de interesserede, at hans veteran fra 1930 ikke er den, folk tror, den er. Men så plejer samtalen dog at gå i stå:

- Når jeg så fortæller folk, at bilen er en Peerless, stopper samtalen som regel. Jeg tror, det er fordi, folk ikke kender til mærket, og derfor har vi ikke så meget at snakke videre om. Mange "tør" nok ikke indrømme, at de ikke kender til mærket. De føler sig måske uvidende, fordi de ikke har hørt om 'Peerless' før, og det er nok derfor, de fleste reagerer med et 'Nå okay. Jamen god dag', når jeg først har fortalt dem, hvilket mærke min bil i virkeligheden er, fortæller René til DBA Guide.

null

Der findes kun 22 biler magen til Renés bilmodel på verdensplan. Foto - DBA Guide

Derfor sælger René bilen

Hvem gør du dig smuk for om morgenen? Dig selv eller for dem, der skal kigge på dig? Lidt samme spørgsmål kan man putte ned over den situation, René står i med sin bil. Han ejer jo et unikt køretøj, men eftersom det er de færreste, der kan se det, falmer lidt af glæden og stoltheden.

- Ham, der har sat bilen i stand, sagde ærligt, at han solgte den til mig, fordi bilen alligevel bare blev forvekslet med Ford A. Det er en forholdsvist normal veteranbil. Dengang grinede jeg af tidligere ejer og tænkte, at det da ikke kunne være en gyldig grund nok, men nu forstår jeg ham faktisk, fortæller René til DBA Guide.

René vil dog også have solgt køretøjet, fordi han nu har ejet den siden 2006, og den har allerede været på flere veterantræf-ture. Dertil er pladsen i garagen blevet for trang.

- Jeg ejer også en Opel Manta B, som jeg hellere vil bruge min tid på. Jeg får simpelthen ikke kørt nok i min Peerless, så det er synd, den bare står her uden at blive brugt, fortæller René til DBA Guide.

null

60-årige René Richard Petersen fra Nagelsti i Nykøbing Falster. Han er bilens nuværende ejer, men har altså nu sat køretøjet til salg. Foto - DBA Guide

Hvad er bilens originale farve?

René har lavet flere forbedringer ved bilen. Han er nemlig uddannet mekaniker og kan derfor lave meget ved bilen selv. Bl.a. andet har han købt en ny køler, kølerfigur, vandpumpe, 6 dæk med hvide sider, rustfri reservehjuls beskyttere, baglygter, batteri, bremser, rullehåndtag og de historiske nummerplader til bilen.

Bilen var dog også i god stand, da René overtog den. Dengang var den forholdsvist nymalet. Den tidligere ejer, der satte bilen i stand, havde prøvet at finde frem til vognens originale farve, og det var saddelmageren, der havde vurderet, at bilen nok havde været grøn fra original, eftersom det så ud til, at sæderne tidligere havde været polstret i en grøn farve.

Efter bilen var blevet lakeret i den græsgrønne farve, dukkede et billede af køretøjet fra dens barndom op, og her kunne ejerne desværre ved selvsyn se, at bilen var født mørkeblå.

- De tidligere ejere og jeg har alle gået op i, at genskabe og vedligeholde bilen så original som mulig. Jeg synes ikke, det gør det store, at bilen nu er malet i en anden farve, end hvad den var engang, for den grønne farve, synes jeg, klæder bilen, fortæller René til DBA Guide.

null

Her er Renés DBA-annonce. Foto - DBA Guide.

Denne ting fjerner René fra bilen, hver gang han forlader den, så den ikke bliver stjålet

Det er ikke billigt eller hurtigt at trylle en bil om til dens originale tilstand. Det kan René skrive under på. Han har nemlig søgt med lys og lygte efter originale reservedele så som kølerfiguren. Da den endelig poppede op på eBay, var der flere om buddet, men René endte med at blive den heldige køber. Men det var ikke billigt:

Peerless-kølerfiguren måtte René slippe hele 4.500 kr. for. Det betyder, at René nu ikke tør gå fra sin bil, uden at skrue figuren af og tage den med sig.

- Jeg er også overrasket over, hvor dyrt det har været at anskaffe de originale dæk. Jeg købte først fire nye dæk fra USA til bilen, og det var de rigtige originale dæk med hvide sider. Da min kone så, at jeg havde ladet de to gamle sorte dæk på reservehjulene sidde på, bemærkede hun, at det var synd, jeg kun havde købt fire dæk til bilen. Hun havde ret. Så jeg måtte jo så skaffe to mere, fortæller René til DBA Guide.

De seks dæk inklusiv rustfri dækbeskyttere og forsendelse kostede i alt 20.000 kr.

- Dækkene er virkelig med til at få bilen til at se original og særlig ud, så jeg er glad for, at jeg gik med til at skaffe de hvide dæk. Men jeg skal love for, det ikke er nemt at vedligeholde dækkene - de skal vaskes efter hver køretur, og hvis de skal holdes helt hvide, skal de også pudses, smiler René til DBA Guide.

null

Bilen findes der kun én af i Danmark, og det er altså Renés. Foto - DBA Guide 

Bilen har fundet tilbage til 'startfeltet'

René er ikke alene udannet mekaniker. Han har også i mange år arbejdet som bilassistent i en synshal, og derfor kender han en hel del til reglerne og procedurerne angående biler.

René er derfor lykkedes med at skaffe præcis den nummerplade, som bilen i tidernes morgen i 1930'erne kørte rundt med. Nummerpladen er sort med hvide tal og bogstav, og den er desuden meget bredere end de veterannummerplader, du nok oftest har set. Den forreste nummerplade er meget lille, og den bageste nummerplade er meget stor.

- Biler, der er indregistreret efter 1/10-1930, har en hånd under bogstavet på nummerpladerne. Men biler, der er indregistreret ligesom min før 1/10-1930, har ingen hånd under bogstavet på nummerpladen. Den fejl har de begået i Matador. I første afsnit, der er fra 1929, kører alle bilerne med nummerplader, hvor der er en hånd under bogstavet, selvom årstallet vidner om, at nummerpladerne burde være de samme som mine, fortæller René til DBA Guide.

Han kan også berette om, at det har været et held, at han har kunnet skaffe præcis den samme nummerplade, som den første ejer, købmanden Valdemar Pedersen fra Helsinge, havde på bilen, for han havde også dette nummer på sin foregående bil. Så hvis denne bil også stadig er kørende, kunne dennes ejer også have søgt om det samme nummer til den bil. Nummeret var heldigvis ledigt.

Det var sådan, man gjorde, den gang man måtte flytte sine nummerplade til det næste køretøj, og så blev de plomberet til køretøjet på politistationen, fortæller René.

- Jeg føler også, man på en måde kan sige, at "bilen har fundet hjem" ved at være hos mig. Det viser sig, at Valdemar Pedersen stammede fra Falster, og at han blev udlært i en købmandsforretning i Nørre Alslev, hvor jeg også stammer fra. Valdemar flyttede med sin købmand til Helsinge, hvor han senere selv blev storkøbmand. Så bilen har sikkert tit været på besøg på Falster, fortæller René til DBA Guide.

Nu er René dog klar til at give bilen videre.

Kontakter

Om DBA:

DBA er Danmarks største handelsplads med nye og brugte varer, der spænder lige fra festkjoler til firehjulstrækkere. Vi har eksisteret siden 1981.

Med 370.000 aktive brugere hver måned, har vi for alvor fat i de købs- og salgsmotiverede danskere. På vores app og platform finder du i skrivende stund mere end 3 millioner aktive annoncer, og danskerne har et gennemsnitligt tidsforbrug hos os på mere end otte timer om måneden.

Følg pressemeddelelser fra DBA

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DBA

DBA fornyer sig – vil være det bedste sted at handle brugt4.2.2025 08:47:04 CET | Pressemeddelelse

I dag vågner alle DBA-brugere op til en helt ny version af den populære platform og app. DBA introducerer en række nye funktioner og højner brugervenligheden, så det bliver endnu nemmere og mere trygt at handle brugt. Et af højdepunkterne er fragt- og betalingsløsningen Fiks færdig, der gør det nemt at handle genbrug i hele landet. Lanceringen understreger DBAs mål om at være den bedste platform til genbrug i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye