Trafikken på Torvegade bliver påvirket af gravearbejde det næste års tid

Lige efter sommerferien går HOFOR i gang med at udskifte fjernvarmerør på den trafikerede rute mellem Christianshavn og Amager. Det er for at fremtidssikre varmeforsyningen i bydelen. Trafikanter opfordres til eventuelt at finde andre ruter.

Torvegade frem til Christmas Møllers Plads vil være fuldt åbent for trafikanter under hele HOFORs gravearbejde i 2024-2025 men indsnævret til kun én vejbane for biler og busser i hver retning. Indsnævringen starter fra Prinsessegade af i august 2024 og vil løbende bevæge sig ud ad Torvegade. Det vil betyde kødannelser og trængsel på vejen.

Cyklister og bilister skal forberede sig på at sætte tempoet ned, når de skal køre på Torvegade. Fra den 5. august 2024 bliver der nemlig en seks meter bred afspærring i etaper hen ad vejen med start fra krydset ved Prinsessegade.

Torvegade indsnævres i etaper til kun én vejbane i begge retninger
Torvegade vil være fuldt åbent for trafikanter under hele gravearbejdet 2024-2025 men bliver indsnævret til kun én vejbane for biler og busser i hver retning.

I månederne fra august 2024 til årsskiftet vil strækningen mellem Prinsessegade og Christianshavns Voldgade være påvirket, og samtidig bevæger gravearbejdet sig hen ad Torvegade mod Christmas Møller Plads.

Tidsplanen er koordineret med Københavns Kommune, så HOFOR bliver færdige med fjernvarmeprojektet, inden vejprojektet Din Nye Torvegade efter planen går i gang efteråret 2025.

Dele af Prinsessegade lukket for gennemkørsel august-december 2024
Desværre bliver det nødvendigt at afspærre og lukke for biltrafikken i Prinsessegade mellem Torvegade og Sankt Annæ Gade. Ved nytårstid bliver gaden åbnet igen.

Beboere kan dog godt komme til og fra i bil imens, men bus 2A bliver omlagt i de fem måneder. Cyklister og fodgængere kan passere men på begrænset plads, så det kan være en god idé at finde en anden rute end Prinsessegade.

Nødvendigt med nye varmerør
HOFOR tager hul på en omfattende udskiftning af gamle og utætte fjernvarmerør. De nye, topisolerede fjernvarmerør vil fremadrettet kunne sikre en stabil varmeforsyning til bydelen i minimum de næste 50 år.

Gamle bygasrør udskiftes ved samme lejlighed – uden at genere ekstra
Det gælder om at fylde mindst muligt med afspærringer, så HOFOR vælger at udskifte de gamle bygasrør tilbage fra 1890’erne ved samme lejlighed. Det betyder nemlig ikke ekstra besvær i bybilledet, da samme huller og udgravninger kan bruges, og ingen vil mangle gas til madlavning imens.

Fra sommer 2025 bevæger gravearbejdet sig hen ad Vermlandsgade
Når fjernvarme-projektet er færdigt ved Christmas Møllers Plads til sommer 2025, fortsætter gravearbejdet hen ad Vermlandsgade i et års tid. Trafikken ud mod Refshaleøen, Prøvestenen og Amager Strandvej vil derfor også blive påvirket.