Denguefeber spreder sig: Husk myggespray på ferien

Denguefeber spreder sig i Europa, og der er rapporteret om sporadiske lokale tilfælde i Frankrig, Spanien, Italien, Portugal (Madeira) og Kroatien. SOS International opfordrer sommerens turister til at huske myggespray.

Alt tekst: Mange myg sværmer foran en solnedgang.
Denguefeber, der spredes af den asiatiske tigermyg, er i fremgang i Sydeuropa. SOS International beroliger turister: risikoen for at blive smittet er ikke stor. Foto: Pixabay

Denguefeber er en virusinfektion, der overføres til mennesker via myggestik, og den har hidtil været en risiko i tropiske og subtropiske klimaer som Asien, Afrika og Sydamerika.

De seneste år er der dog registreret flere lokale tilfælde i Europa, hvor den asiatiske tigermyg, der kan bære virussen, har formået at kunne overleve. I 2023 blev der registret i alt 105 lokale tilfælde i Italien, Frankrig og Spanien. Tidligt i 2024 har flere europæiske lande meldt om store stigninger i importerede tilfælde, hvilket antyder et endnu højere antal af lokale tilfælde i Europa i 2024.

Læens råd: Ingen grund til panik
Selvom du planlægger en rejse til Sydeuropa, er der dog ingen grund til panik. Risikoen for at blive smittet i Europa er vurderet som lille, og Denguefeber udvikler sig sjældent til en alvorlig tilstand hos personer, der i forvejen er sunde og raske, forklarer overlæge Raquel Martín-Iguacel, der er infektionsmediciner ved Odense Universitets Hospital og er tilknyttet SOS International:

- Risikoen for at blive smittet som turist i Europa er lav. Det er forholdsvis få lokale tilfælde, der er registreret, og skulle uheldet være ude, hører det til sjældenhederne, at sunde og raske personer bliver alvorligt syge af virussen, siger Raquel Martín-Iguacel.

Bliver du stukket af en myg i et område, hvor der er udbrud af denguefeber, kan du roligt vente og se tiden an:

- Det er langtfra alle myg, der bærer virussen, så man skal først kontakte en læge, hvis man udvikler symptomer. Hvis man er smittet, viser symptomerne sig typisk 3-5 dage efter i form af høj feber, udslæt, hovedpine og led- og muskelsmerter som ved en slem influenza, siger Raquel Martín-Iguacel.

Det er ikke muligt at teste for virussen, før sygdommen bryder ud. Raquel Martín-Iguacel forklarer, at mange tilfælde af denguefeber er symptomfrie eller milde, men virus kan i sjældne tilfælde føre til alvorlig blodplademangel, og i disse tilfælde er behandling på hospitalet nødvendigt. De fleste vil komme sig inden for 1-2 uger.

Vaccination mod denguefeber
Der findes en vaccine mod denguefeber, men den anbefales ikke ved rejser i Europa, hvor risikoen for smitte ikke anses som høj.

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler, at man forebygger smitte ved at bruge myggeafvisende midler som spray og insektnet.

Sådan undgår du at blive stukket af myg:

• Påfør myggespray eller balsam på utildækket hud
  • Tag tøj på, der dækker mest muligt af kroppen
  • Sov under myggenet og med lukkede vinduer og døre
  • Vær opmærksom ved stillestående vand

Alt tekst: Mange myg sværmer foran en solnedgang.