Udsatte børn får ferieoplevelser takket være sommerferiehjælp

Blå Kors Danmark har samlet fået 2,2 mio. kroner til sommerferieaktiviteter i hjælpeorganisationens familienetværk og Barnets Blå Hus. Pengene går til sommerlejre og opfølgende aktiviteter, der skal styrke socialt udsatte familiers netværk.

Blå Kors Danmark kan give udsatte børn ferieoplevelser, efter hjælpeorganisationen har fået en bevilling på 2,2 mio. kroner. Foto: Elisabeth Hejslet

Sommerferien venter lige rundt om hjørnet, og langt de fleste børn i Danmark tæller ned til charterrejser, udflugter til sommerlande, campingture, og hvad der ellers hører til sig, når danskerne holder sommerferie.

Det er dog ikke alle familier, der har økonomi eller ressourcer til at skabe ferieoplevelser. Nogle af disse familier møder den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark gennem familienetværk for familier og enlige og Barnets Blå Hus, der er et behandlingstilbud til børn fra familier med alkohol- og stofmisbrug.

”Det er familier, som i forvejen har svært ved at få økonomien til at hænge sammen i hverdagen, så de har ikke mulighed for at give deres børn de oplevelser, de drømmer om,” siger Morten Skov Mogensen, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.

Derfor glæder det ham, at Blå Kors Danmark har fået bevilliget 2,2 mio. kroner i sommerferiehjælp fra Social- og Boligstyrelsen, der skal gå til sommerferieophold og opfølgende sociale aktiviteter for socialt udsatte familier.

En stor forskel

Sommerferiehjælpen skal give familierne gode ferieoplevelser og fælles minder, de ikke selv har ressourcer eller økonomi til at skabe. Samtidig er målet at styrke deres relationer og forbedre deres trivsel med opfølgende sociale aktiviteter.

”Jeg er meget glad for, at Blå Kors kan give børnene og deres familier ferieoplevelser på lige fod med andre. Vi ved, at det er vigtigt for børnene, at de har nogle oplevelser fra sommerferien, de kan fortælle om, når de igen mødes med deres klassekammerater.”

”VI har at gøre med nogle familier, som af forskellige årsager ikke ellers ville få ferieoplevelser sammen. De kæmper med ting som misbrug, psykisk sygdom og ensomhed i hverdagen. Ofte har de et meget lille netværk, som betyder, at de sjældent er en del af sociale fællesskaber. Med bevillingerne kan vi gøre en stor forskel for disse børn og voksne,” siger han.

Sommerferiehjælpen skal glæde nogle af de børn, der kommer i Barnets Blå Hus. Her møder de andre i samme situation og modtager terapi. Forældrene får støtte til hverdagen og hjælp til rollen som forældre.

Også børnene, der kommer i tre af Blå Kors’ familienetværk, som er et tilbud om socialt samvær og aktiviteter for udsatte familier, der har brug for et frirum i hverdagen, får glæde af ferieoplevelserne. Familienetværket drives i partnerskab med lokale kirker og tilbyder fællesskab, rådgivning, netværk, fællesspisning og diverse aktiviteter.

Begge tilbud er gratis.

Læs mere om ansøgningspuljen her

Bevillinger:

• Barnets Blå Hus Bornholm: 330.966 kroner
  • Barnets Blå Hus Vesthimmerland: 280.659 kroner
  • Barnets Blå Hus Vejle: 300.156 kroner
  • Barnets Blå Hus Aalborg: 421.328 kroner
  • Familienetværket Aabenraa: 371.394 kroner
  • Familienetværket Fredericia: 240.706 kroner
  • Familienetværket Silkeborg: 304.690 kroner.

Samlet bevilling: 2.249.899 kroner.