Vejen er banet for endnu flere udenlandske virksomheder og kvalificeret arbejdskraft – regeringen lod fornuften råde

Den globale konkurrence om at tiltrække de bedste hoveder og mest innovative virksomheder er benhård og kræver konstant arbejde. Derfor er det glædeligt, at Copenhagen Capacity også fremover kan udføre et vigtigt arbejde for hovedstaden og hele Danmark – resultaterne taler for sig selv.

© Fotograf Ty Stange

Det er en overordentlig god investering i dansk økonomi, at regeringen i dag har valgt at tilsidesætte Frigast-ekspertgruppens anbefalinger om at fjerne Copenhagen Capacity fra finansloven.

Det betyder, at der fortsat sker en målrettet indsats, når det kommer til at tiltrække og fastholde udenlandske virksomheder i hovedstadsområdet og de sjællandske kommuner – til gavn for hele Danmark. En indsats, der i 2023 alene forøgede det danske BNP med op imod 7 mia. kr., skabte 5.400 nye jobs og som bidrog med 2,6 mia. kr. til statskassen i form af øgede skatteindtægter.

Kampen om at få udenlandske virksomheder og investeringer til landet er intens og sker i konkurrence med andre storbyer rundt om i Europa. Stockholm, Helsinki, Amsterdam, Berlin og Hamburg er ligeledes på jagt med ganske store midler i ryggen. Derfor glæder direktør Asbjørn Overgaard sig over, at regeringen anerkender de resultater, Copenhagen Capacity har opnået.

”Vi er meget tilfredse med, at der også i fremtiden er politisk opbakning til det arbejde, vi udfører. Vi er stolte over, at vi år efter år har været i stand til at promovere Danmark og hovedstaden så godt, at virksomheder fra hele verden flytter hertil. Det gavner os på alle måder som nation. Der kommer flere penge til fælles velfærd, konkurrenceevnen bliver forbedret og vi er med til at fremme Danmarks rolle som grønt foregangsland og som kraftcenter for life science industrien,” siger Asbjørn Overgaard.

Udover at tiltrække udenlandske virksomheder arbejder Copenhagen Capacity også med at skaffe kvalificeret international arbejdskraft til hele landet. Også her er der hård kamp med landene omkring, for mangel på hænder er på ingen måde udelukkende en dansk udfordring. Heldigvis har Danmark været i stand til at tiltrække så megen arbejdskraft, at det danske arbejdsmarked er historisk stærkt. Det betyder flere skattekroner til den fælles kasse, hvilket det konstant opjusterede råderum vidner om. Men Asbjørn Overgaard advarer mod at hvile på de berømte laurbær.

”Vi er også her i konkurrence, for der mangler også arbejdskraft i mange af de andre EU-lande. Hvis ikke vi hele tiden gør opmærksomme på os selv og overbeviser talenter rundt om i verden om vores kvaliteter, så står andre på spring. Vi kan se, at mange lande og hovedstæder opruster den offensive talenttiltrækning netop nu. Så vi skal intensivere arbejdet for Danmarks skyld. Det er for dyrt at lade være,” siger Asbjørn Overgaard.

Copenhagen Capacity modtager i 2024 11,5 mio. kr. via finansloven og har siden begyndelsen for 30 år siden formået at tiltrække næsten 850 udenlandske virksomheder, der samlet har skabt 35.000 højt betalte jobs og skaffet ny viden og teknologi til landet.

Om Copenhagen Capacity

Copenhagen Capacity tiltrækker internationale virksomheder og investeringer til Østdanmark og talenter til dansk erhvervsliv. Vi udnytter Københavns stærke internationale brand, Østdanmarks særlige erhvervsstyrker og Danmarks attraktive erhvervsklima til at tiltrække viden og ressourcer fra hele verden. Målet er at skabe bæredygtige forandringer, der understøtter landet i at håndtere de største samfundsmæssige udfordringer. Copenhagen Capacity er en not-for-profit erhvervsdrivende fond, der er finansieret af såvel offentlige aktører som private fonde og virksomheder.